Θετικές προσδοκίες δημιουργούν οι αυξημένες προκρατήσεις για την εφετινή τουριστική περίοδο. Επιβεβαιώνοντας την άνοδο που καταγράφεται στη ζήτηση, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Ανδρέας Ανδρεάδης σημειώνει ότι οι προκρατήσεις για ελληνικούς προορισμούς παρουσιάζουν άνοδο 15% έως 20%, ενώ θέτει ως στόχο του εγχώριου τομέα εφέτος να ανακτήσει τα 906 εκατ. ευρώ από τη μείωση των τουριστικών εισπράξεων το 2016.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της 31ης Ιανουαρίου από την Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων (ΕΑΣΠ), τα οποία δίνουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις στα αεροδρόμια, εκτός της Αθήνας, καταγράφουν άνοδο 2,27% σε σχέση με το 2016. Αντίστοιχα οι προγραμματισμένες πτήσεις είναι ενισχυμένες κατά 4,88%.
Εκπτώσεις
Για το 2017 «έχουμε όγκο σε κεφάλια και τα νούμερα είναι πολύ καλά. Ομως ο όγκος αυτός είναι σε εκπτωτικές τιμές. Πολλοί Βρετανοί λόγω του Brexit σπεύδουν να κλείσουν πακέτα με εκπτώσεις της τάξης του 25% έως 30%. Οφείλεται δε στο ότι οι early bookers δεν βλέπουν εναλλακτική από το να έρθουν στην Ελλάδα» εξηγεί ο αντιπρόεδρος της Aldemar Resorts και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΣΕΤΕ κ.ΑλέξανδροςΑγγελόπουλος.
«Υπάρχει μια συγκρατημένη αισιοδοξία. Εχουμε πολύ μεγάλη αύξηση των προκρατήσεων στη Ρόδο» λέει η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Νοτίου Αιγαίου κυρία Μαριέττα Παπαβασιλείου, επισημαίνοντας ότι τα ποσοστά κυμαίνονται σε «30% πάνω για τον Μάιο και 40% – 45% για τους θερινούς μήνες. Η σεζόν ξεκινά πολύ νωρίς» εξηγεί καθώς «αρχές Μαρτίου έρχονται τα πρώτα charter από το Ισραήλ» και «η πληρότητα είναι πολύ καλή στα ξενοδοχεία».
Ταυτόχρονα, η Κως παρουσιάζει «αύξηση σχεδόν 100% σε προκρατήσεις», σε σύγκριση με την πολύ χαμηλή βάση της περυσινής χρονιάς και «θα αναπληρώσει τις περυσινές της απώλειες». Σε πολύ καλά επίπεδα, με διαφορετική πελατεία, διαμορφώνονται οι προκρατήσεις σε Μύκονο και Σαντορίνη. Ενώ «και τα μικρότερα νησιά θα ακολουθήσουν θετικά, εφόσον τα μεγάλα έχουν καλές επιδόσεις» υποστηρίζει.
Η αύξηση παρατηρείται «σε όλες τις αγορές, με εξαίρεση την Τουρκία», όπου καταγράφεται μείωση, αυτό όμως οφείλεται και «στη μη εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος για θεώρηση εισόδου στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου». Προϋπόθεση για την καλή έκβαση της τουριστικής περιόδου είναι και η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης. «Μια καλή εικόνα για την Ελλάδα είναι υπέρ μας. Θα είναι ένα καλό αποτέλεσμα η δεύτερη αξιολόγηση. Είμαστε σε μια καμπή αυτή τη στιγμή» τονίζει η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Νοτίου Αιγαίου.
Οι ξενοδόχοι
Σε ό,τι αφορά τις τιμές και τις εισπράξεις, η ίδια επισημαίνει ότι σε προορισμούς που στηρίζονται κυρίως σε tour operators, όπως η Ρόδος, «τα συμβόλαια κλείνονται μέχρι τον Ιούνιο και τον Ιούλιο της προηγούμενης χρονιάς». Υπάρχει λοιπόν ερωτηματικό για το αν κάποιοι ξενοδόχοι περιόρισαν το ποσοστό αύξησης στα συμβόλαια πέρυσι. Εκτιμά ωστόσο, ότι με την καλή έκβαση των προκρατήσεων οι ξενοδόχοι «δεν θα χρειαστεί να κάνουν προσφορές της τελευταίας στιγμής και να ρίξουν τις τιμές για να εξασφαλίσουν πληρότητα και να γεμίσουν τα αεροπλάνα των ταξιδιωτικών οργανισμών».
Παράλληλα, η Περιφέρεια επιχειρεί τα τελευταία χρόνια να προσελκύσει επισκέπτες τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Οκτώβριο, διοργανώνοντας αθλητικά γεγονότα στα άκρα της περιόδου (Μαραθώνιος, τρίαθλο κ.ά.).
Το πρόγραμμα των οργανωμένων πακέτων είναι αυξημένο από το 2016, από όλες τις αγορές, σημειώνει ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης κ. Μιχάλης Βαμιεδάκης. Ανοδική είναι η ζήτηση από τις βασικές χώρες προέλευσης, Αγγλία, Γερμανία, αλλά και Σκανδιναβία, με τα charter από τη Γερμανία να ξεκινούν στα τέλη Μαρτίου. Αλλά και από Ιταλία, Ισραήλ και Ρωσία τα σημάδια είναι θετικά, παρότι οι ταξιδιώτες από τις χώρες αυτές κάνουν αργότερα κρατήσεις.
«Η σύγκριση γίνεται στις προκρατήσεις σε σχέση με τις περυσινές. Δεν ξέρουμε αν είναι περισσότεροι οι επιβάτες ή περισσότεροι ταξιδιώτες που έχουν κλείσει νωρίτερα τις διακοπές τους» διευκρινίζει ο κ. Βαμιεδάκης.
Ο ίδιος εξηγεί ότι η άνοδος που παρατηρείται εφέτος είναι «αποτέλεσμα δύο παραγόντων: της πολύ προβληματικής Τουρκίας, Τυνησίας και Αιγύπτου και παράλληλα των λίγων εναλλακτικών που υπάρχουν στην Ευρώπη, όπως Ισπανία, Ιταλία και Βουλγαρία».
Ωστόσο επισημαίνει τον «κορεσμό των κρεβατιών», μιας και «το 76% των τουριστών έρχονται σε τέσσερις μήνες», ενώ οι δύο μήνες του καλοκαιριού (Ιούλιος και Αύγουστος) συγκεντρώνουν «το 45% των τουριστών».
Επενδύσεις
Συνεπώς «το τετράμηνο Ιουνίου –Σεπτεμβρίου «δεν έχει περιθώριο για περισσότερους επισκέπτες. Αυτό δεν θα αλλάξει αν δεν γίνουν επενδύσεις. Το μόνο κέρδος από την υπερσυγκέντρωση ταξιδιωτών τους μήνες αιχμής είναι, λόγω έλλειψης διαθέσιμων κρεβατιών, να υπάρξει διάχυση και στα άκρα της σεζόν ή όσοι έρχονται να πληρώσουν περισσότερα χρήματα» εξηγεί. Ετσι, εφέτος ο Μάιος στην Κρήτη φαίνεται «ότι θα εξελιχθεί σχετικά καλά ενώ και ο Οκτώβριος έχει ενδείξεις για καλύτερες επιδόσεις σε όγκο και τιμές. Ρεαλιστικά όμως δεν θα έχουμε υπερκέρδη» υποστηρίζει, εκτιμώντας ότι «το 2017 θα έχουμε το ίδιο οικονομικό αποτέλεσμα με πέρυσι», μια και οι προκρατήσεις (early bookings) προϋποθέτουν εκπτώσεις, οι οποίες κυμαίνονται από 15% έως 20%. Σε κάθε περίπτωση, αυτό επηρεάζει προς τα κάτω τη μέση τιμή.
«Και όσο δεν γίνονται επενδύσεις για να αυξηθεί η δυναμικότητα, «κανιβαλίζονται» οι τιμές». Αυτά βέβαια προϋποθέτουν «πολιτική σταθερότητα, ηρεμία στο Αιγαίο και να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση» καταλήγει.
Προορισμοί με ενδιαφέρον οι στόχοι για το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας«Ικανοποιητική», τόσο στον εσωτερικό όσο και στον εξερχόμενο τουρισμό, χαρακτηρίζει την έξοδο του τριημέρου της Καθαράς Δευτέρας το μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (FEDHATTA) κ. Γιώργος Παλιούρας. «Τα τελευταία δύο χρόνια υπάρχει σταθερότητα με ανοδική τάση στην κίνηση των Ελλήνων εντός και εκτός Ελλάδας» σχολιάζει. Αναφερόμενος στις δημοφιλέστερες επιλογές των Ελλήνων στο εξωτερικό για το τριήμερο, επισημαίνει τη Βενετία, «η οποία παραδοσιακά αποτελεί επιλογή αυτή την περίοδο», αλλά και προορισμούς city break στο εξωτερικό (π.χ. Ρώμη, Παρίσι, Λονδίνο, Πράγα, Βουδαπέστη κ.α.). Αυξημένη ζήτηση 10% – 15% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται και για το Ντουμπάι.
Στο εσωτερικό, οι καιρικές συνθήκες, αλλά και η εξομάλυνση των αγροτικών κινητοποιήσεων ενισχύουν την κίνηση, υποστηρίζει ο κ. Παλιούρας, σημειώνοντας ότι οι μετακινήσεις στην επικράτεια στρέφονται σε προορισμούς όπου διοργανώνονται καρναβάλια ή υπάρχουν άλλα δρώμενα (π.χ. Πάτρα, Ρέθυμνο, Ξάνθη, Γαλαξίδι κ.α.). Στο πλαίσιο αυτό, πολύ καλές επιδόσεις καταγράφουν τα πακέτα με οργανωμένη οδική πρόσβαση, μια και «ο κόσμος βρίσκει μεγάλη ανταπόδοση στο χαμηλό κόστος, αφού ο κανόνας για κάθε απόφαση πια είναι το value for money» υπογραμμίζει.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ