Οι αναζητήσεις για αγορές μέσω κινητών τηλεφώνων εκτοξεύθηκαν το 2015, προσπερνώντας για πρώτη φορά τις αναζητήσεις από σταθερούς υπολογιστές σε όλον τον κόσμο. Το 2016, η τάση ενισχύθηκε τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα, όπου το 58% του συνολικού πληθυσμού πλέον χρησιμοποιεί smartphone.
Ποιες είναι οι επιπτώσεις για τους marketers και τις εταιρείες προϊόντων;
Για να απαντήσει σε αυτές τις ερωτήσεις και να παρακινήσει περαιτέρω συζητήσεις, η Google οργάνωσε την πρώτη Think Mobile εκδήλωση στην Αθήνα, με σκοπό να αναδείξει τη δυναμική των κινητών τηλεφώνων και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται για τους marketers.
Αρκετοί ομιλητές, μετά την εισαγωγή του κ. Γρηγόρη Ζαριφόπουλου, country manager για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, μίλησαν για θέματα σχετικά με το μέλλον της τεχνολογίας και τις πρόσφατες καινοτομίες που έχει παρουσιάσει η Google στον κόσμο των κινητών τηλεφώνων. Μία τέτοια εφαρμογή είναι το Google Allo, ένας καινούργιος έξυπνος τρόπος ανταλλαγής μηνυμάτων, για Android και iOS, που συνδυάζει τα μηνύματα με το Google Assistant –με το οποίο ο χρήστης μπορεί να συνομιλήσει -, για να εμπλουτίσει την εμπειρία του με επιπλέον δυνατότητες (όπως emojis, κρατήσεις εισιτηρίων, προτάσεις προϊόντων κ.ά.)
Στην εκδήλωση η Google παρουσίασε τις νέες δυνατότητες που παρέχονται μέσω του programmatic advertising, αποκάλυψε τη δύναμη της κοινοποίησης βίντεο στην εποχή των κινητών τηλεφώνων χάρη στο YouTube και παρουσίασε τα πιο πρόσφατα στοιχεία που αναδεικνύουν τον ρόλο των κινητών τηλεφώνων στη διαδικασία αγοράς προϊόντων.
Η Google μελέτησε τη διαδρομή που ακολουθεί ένας καταναλωτής για να προβεί σε αγορά μέσω της κινητής του συσκευής: από τη στιγμή που αντιλαμβάνεται την ανάγκη, που ελέγχει ποιες μάρκες και προϊόντα τον καλύπτουν, που προσδιορίζει τα σημαντικότερα κριτήρια επιλογής, τις καλύτερες προσφορές, προμηθευτή και τρόπο αγοράς, μέχρι τη στιγμή που φτάνει στην τελική του επιλογή.

Για παράδειγμα, οι αγορές στην κατηγορία ένδυση και υπόδηση γίνονται συχνά παρορμητικά, με το 30% των ερωτηθέντων να επιβεβαιώνουν ότι πήραν μια απόφαση στη στιγμή. Οι αγοραστές σε αυτή την κατηγορία βασίζονται στα κινητά τους τηλεφωνά, με το 26% των ερωτηθέντων να έχουν κάνει αναζητήσεις κυρίως από αυτά και με το 60% να παρακολουθούν βίντεο στα κινητά τηλέφωνά τους για τα προϊόντα που αγοράζουν. Η ευκολία αναφέρθηκε ως το μεγαλύτερο όφελος στις αναζητήσεις μέσω κινητών τηλεφώνων, με το 47% να δηλώνει ότι για αυτό ακριβώς τον λόγο έψαξε μέσω του smartphone. Επιπλέον, όταν οι καταναλωτές επισκέφθηκαν τα φυσικά καταστήματα, το 26% δήλωσε ότι το έκανε ως αποτέλεσμα των αναζητήσεων στην κινητή συσκευή.

Από την άλλη, οι ενδιαφερόμενοι για αγορά Laptop είναι ακόμα πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν κινητή συσκευή για να κάνουν έρευνα. Ποσοστό 80% των ερωτηθέντων δήλωσε αναποφάσιστο. Ετσι εξηγείται πώς η έρευνα για αυτά τα προϊόντα μέσω κινητών τηλεφώνων παρουσιάζεται πολύ υψηλότερη σε σχέση με άλλες κατηγορίες προϊόντων. Ποσοστό 4% των αγορών ολοκληρώθηκε μέσω κινητών τηλεφώνων σε αυτή την κατηγορία, ενώ το 51% των αναζητήσεων έγινε μέσω smartphone όσο οι χρήστες επισκέπτονταν καταστήματα.
Οι ενδιαφερόμενοι στην κατηγορία οικία και διακόσμηση, θεωρούν σημαντική την πρώτη φάση αναζήτησης τάσεων και έτσι το 92% περνά σημαντικό χρόνο έρευνας στη φάση αυτή, με το 40% να κάνει την έρευνά του μέσω smartphone. 30% των αναζητήσεων προϊόντων για αυτή την κατηγορία έγινε μέσω smartphone, με το 40% των καταναλωτών που έψαξαν με το smartphone τους να συνεχίζουν να το κάνουν, ενώ πραγματοποιούσαν τις αγορές τους μέσα σε ένα φυσικό κατάστημα.
Στον τομέα της περιποίησης δέρματος, 35% των ερωτηθέντων χρησιμοποίησε το smartphone του για να αναζητήσει κάποιο προϊόν. Το ποσοστό αγορών μέσω κινητής συσκευής για αυτή την κατηγορία είναι 2% στην Ελλάδα. Οπως και με τις άλλες κατηγορίες, ένα σημαντικό ποσοστό έρευνας έγινε μέσω κινητών τηλεφώνων, με το 20% αυτών να γίνεται μέσω smartphone. Αντίστοιχα, οι αγοραστές στα φυσικά καταστήματα ανακάλυψαν σε σημαντικό ποσοστό τα προϊόντα μέσω των κινητών τους τηλεφώνων ενώ 30% των ερωτηθέντων χρησιμοποίησε το smartphone του για να κάνουν την έρευνά τους ενώ βρίσκονταν στα καταστήματα.
Ο κ. Γρηγόρης Ζαριφόπουλος, country manager για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, δήλωσε: «Παρατηρούμε πως χάρη στα κινητά τηλέφωνα οι χρήστες έχουν ευκολότερη και διαρκή πρόσβαση στην αγορά προϊόντων και τους παρέχονται περισσότερες ευκαιρίες για έρευνα και αγορές. Στην πραγματικότητα, για πολλούς καταναλωτές, τα smartphones είναι η πύλη πριν την αγορά. Αυτό είναι ακόμα πιο έντονο κατά τη διάρκεια των διακοπών. Οι επιχειρήσεις που βοηθούν τους καταναλωτές να ανακαλύψουν τα προϊόντα που χρειάζονται, να βρίσκουν τα συγκεκριμένα αντικείμενα που θέλουν, και τελικά να αγοράζουν ανεμπόδιστα στην συσκευή που έχουν επιλέξει, θα είναι σε θέση να αναδειχθούν νικητές σε αυτό το αγοραστικό ταξίδι μέσω κινητών τηλεφώνων».

HeliosPlus