Στην ψηφιοποιημένη καθημερινότητα δεν είναι λίγοι οι χρήστες των social media που δηλώνουν ότι ο αυξημένος αριθμός των Likes σε αναρτήσεις ή σε φωτογραφίες τους τονώνει το ηθικό τους και μαζί την αυτοεκτίμησή τους. Αν, παρ’ όλα αυτά, ανήκετε στη μερίδα του κόσμου που οι μικροί… αντίχειρες δεν τους λένε και πολλά, τότε, σύμφωνα με αμερικανούς ψυχολόγους, ίσως να είστε σε καλό δρόμο.
Πρόσφατη μελέτη των ειδικών του Πανεπιστημίου Κορνέλ έδειξε ότι οι χρήστες των οποίων η αυτοεκτίμηση θυμίζει τρενάκι του λούνα παρκ ανάλογα με τον αριθμό των Likes που συγκεντρώνουν οι αναρτήσεις τους, μάλλον έχουν χάσει τον σκοπό στη ζωή τους.
«Διαπιστώσαμε ότι ένας σκοπός στη ζωή, και γενικά το να έχει κανείς στόχους, επιτρέπει στον κόσμο να διαχειρίζεται καλύτερα την εικονική ανταπόκριση που λαμβάνει διαδικτυακά» αναφέρει ο δρ Aντονι Μπάροου, ένας εκ των συγγραφέων της μελέτης.
«Oταν υπάρχει ένας σκοπός, τότε οι χρήστες δεν εμφανίζονται τόσο ευάλωτοι ως προς τον αριθμό των Likes που θα προσελκύσουν με την ανάρτηση ενός σχολίου ή μιας φωτογραφίας τους. Oπως είδαμε στη μελέτη μας, τα άτομα που διατηρούν στη ζωή τους ξεκάθαρους στόχους αντιλαμβάνονται τη θετική ανταπόκριση των διαδικτυακών τους φίλων, χωρίς όμως να εξαρτάται από αυτήν το αν νιώθουν καλά για τον εαυτό τους».


Like στον σκοπό της ζωής

Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι ειδικοί είδαν ότι τα άτομα που έχουν σκοπό στη ζωή τους έτειναν να συμφωνούν με τις φράσεις «Για εμένα, ό,τι κάνω αξίζει» και «Eχω πολλούς λόγους να ζω».
Αρχικά, οι ερευνητές είδαν ότι ο σκοπός στη ζωή μετρίαζε σημαντικά τις αντιδράσεις των χρηστών στο online περιβάλλον. «Ενώ είναι ωραίο το να δεχόμαστε φιλοφρονήσεις, δεν θα πρέπει η αυτοεκτίμησή μας να εξαρτάται από αυτές» τονίζει ο δρ Μπάροου. «Διαφορετικά, στις μέρες κατά τις οποίες λαμβάνουμε λίγα Likes, αυτομάτως θα νιώθουμε χειρότερα. Aρα η αυτοεκτίμησή μας θα μεταβάλλεται ανάλογα με το τι σκέφτεται ο καθένας για εμάς».
«Με τον καιρό, όλο αυτό δεν είναι υγιές. Θα πρέπει λοιπόν οι χρήστες να δείχνουν μια σταθερότητα ως προς την εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους –δηλαδή, γνωρίζω ποιος είμαι και νιώθω καλά με αυτό» συμπληρώνει ο δρ Μπάροου.


Η μελέτη

Oπως αναφέρουν οι ειδικοί με δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση «Journal of Experimental Social Psychology», τα άτομα που εμφανίζονται να έχουν κάποιον σκοπό στη ζωή τους έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν τον εαυτό τους στο μέλλον και να αναζητούν τρόπους ώστε να επιτυγχάνουν τους στόχους τους μακροπρόθεσμα παρά να αποζητούν τρόπους για τη βραχυπρόθεσμη ικανοποίησή τους.
Σε πρώτη φάση, οι ερευνητές επέλεξαν 250 χρήστες του Facebook από τις ΗΠΑ. Στη συνέχεια, προχώρησαν στην αξιολόγηση της αυτοεκτίμησής τους και του αισθήματος του σκοπού, ενώ ρώτησαν τους εθελοντές να δηλώσουν συνήθως πόσα Likes λαμβάνουν στις φωτογραφίες που ανεβάζουν.
Οι χρήστες που δήλωσαν ότι λαμβάνουν περισσότερα Likes κατά μέσο όρο εμφάνιζαν ισχυρότερη αυτοεκτίμηση συγκριτικά με τους υπόλοιπους. Ωστόσο, τα άτομα που εμφανίζονταν να έχουν ισχυρούς στόχους στη ζωή τους δεν παρουσίαζαν οποιαδήποτε αλλαγή ως προς τα επίπεδα της αυτοεκτίμησής τους, ανεξαρτήτως του αριθμού των Likes που λάμβαναν στις αναρτήσεις τους.
«Οπως είδαμε, τα πολλά Likes φάνηκε να επηρεάζουν τα επίπεδα της αυτοεκτίμησης μόνο στην περίπτωση των ατόμων που δεν είχαν κάποιον σκοπό στη ζωή τους» καταλήγει ο δρ Μπάροου.

HeliosPlus