Μια νέα κατηγορία αντιβιοτικών ανακαλύφθηκε χάρη στην ανάλυση του βακτηριακού «πολέμου» που συμβαίνει εντός της ανθρώπινης μύτης, όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο του Nature. Συγκεκριμένα, ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τίμπινγκεν στη Γερμανία μετά από εκτεταμένα πειράματα ανακάλυψαν τη δραστική ουσία λουγδουνίνη (lugdunin), η οποία μπορεί να αντιμετωπίσει τις υπερανθεκτικές λοιμώξεις.

Όπως εξηγούν οι επιστήμονες, το ανθρώπινο σώμα είναι μια αστείρευτη πηγή νέων φαρμάκων. Ωστόσο, η τελευταία κατηγορία αντιβιοτικών φαρμάκων ανακαλύφθηκε τη δεκαετία του 1980. Κι ενώ όλα τα αντιβιοτικά έχουν προκύψει μετά από έρευνα σε βακτήρια του εδάφους, οι γερμανοί ερευνητές πρωτοτύπησαν εξερευνώντας το ανθρώπινο σώμα.

Ο βακτηριακός πόλεμος εντός μας

Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες βασίστηκαν στη θεωρία ότι μπορεί μεν δια γυμνού οφθαλμού να μην γίνεται αντιληπτό, αλλά στο σώμα μας συντελείται μια διαρκής μάχη μεταξύ αντιμαχόμενων ειδών βακτηρίων για το ποιος θα επικρατήσει. Και σ’ αυτή τη διαμάχη τα βακτήρια χρησιμοποιούν και τα αντιβιοτικά.

Μεταξύ των βακτηρίων που αρέσκονται να εισβάλλουν στη μύτη είναι και ο σταφυλόκοκκος (Staphylococcus aureus), περιλαμβανομένου και του χρυσίζοντα σταφυλόκοκκου ανθεκτικού στη μεθικιλλίνη (MRSA). Ο τελευταίος είναι παρών στο 30% των ανθρώπων και οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα άτομα που «φιλοξενούν» στη μύτη τους το αντίπαλο στέλεχοςStaphylococcus lugdunensis, είναι λιγότερο πιθανό να έχουν και τον S. aureus.

Οι ειδικοί χρησιμοποίησαν διάφορα στελέχη ενός γενετικά τροποποιημένου S. lugdunensis για να ανακαλύψουν το κρίσιμο αυτό σημείο του γενετικού κώδικα που του επιτρέπει να νικά και να επιβιώνει έναντι των άλλων στελεχών εντός της ρινικής κοιλότητας. Εν τέλει εντόπισαν ένα και μοναδικό γονίδιο που περιέχει τις «οδηγίες» πάνω στις οποίες και ανέπτυξαν το νέο αντιβιοτικό με την ονομασία λουγδουνίνη.

Η λουγδουνίνη νικά το MRSA

Τα πειράματα που έκαναν σε ποντίκια έδειξαν ότι η λουγδουνίνη μπορεί να αντιμετωπίσει τις υπερανθεκτικές λοιμώξεις στο δέρμα, περιλαμβανομένου και του MRSA, όπως επίσης και του εντερόκοκκου.

«Ορισμένα από τα πειραματόζωα κατάφεραν να απαλλαγούν εντελώς από τις λοιμώξεις και να μην μπορούμε να ανιχνεύσουμε ούτε ένα κύτταρο του βακτηρίου στον οργανισμό τους. Σε άλλα υπήρχαν κάποια βακτήρια, αλλά διαπιστώσαμε ότι ηλουγδουνίνη είχε εισχωρήσει στον ιστό και δρούσε στο βαθύτερο στρώμα του δέρματος» εξηγεί ο δρ Μπέρνχαρντ Κρίσμερ, εκ της ερευνητικής ομάδας.

Σπεύδει να σημειώσει ότι θα χρειαστούν χρόνια δοκιμών προτού η λουγδουνίνη καταστεί διαθέσιμη και δεν αποκλείει να αποδειχθεί εν τέλει αναποτελεσματική.

«Ωστόσο, η ανάγκη για νέα αντιβιοτικά είναι επιτακτική, καθώς καταγράφονται όλο και πιο ανθεκτικές λοιμώξεις. Η λουγδουνίνη μπορεί να είναι μια μόνο εκπρόσωπος των νέων αυτών αντιβιοτικών και δε μπορούμε να αποκλείσουμε ότι κάποτε ίσως μολύνουμε σκοπίμως τους ανθρώπους με γενετικά τροποποιημένα βακτήρια για την καταπολέμηση των λοιμώξεων» συμπληρώνει ο καθηγητής Αντρέας Πέτσελ, που συμμετείχε στην έρευνα.