Ενας στους τέσσερις Ελληνες έχει αποφασίσει να μην πάει καθόλου διακοπές εφέτος, ενώ όσοι τις πραγματοποιήσουν θα είναι φειδωλοί σε δαπάνες και διάρκεια διαμονής, αποζητώντας προσφορές διακοπών ή διαμονή σε φιλικά ή οικογενειακά σπίτια.
Αυτό καταδεικνύει η πιο πρόσφατη έρευνα της PayPal και της GfK που διεξήχθη σε Πολωνία, Ουγγαρία, Ελλάδα, Φινλανδία και Τσεχία. Πιο συγκεκριμένα, ποσοστό 24% των Ελλήνων επιλέγουν να μην κάνουν διακοπές, ενώ ακολουθούν οι Τσέχοι με 16%, καθώς και οι Πολωνοί και οι Ούγγροι με 15%.
Στους Ελληνες επίσης το μεγαλύτερο ποσοστό (52%) σχεδιάζει να διαθέσει από 250 έως 500 ευρώ για τα έξοδα των διακοπών, ενώ μόλις το 9% θα ξοδέψει πάνω από 500 ευρώ, χωρίς όμως να ξεπεράσει τα 1.000 ευρώ. Αντίστοιχα, μικρό ποσοστό (9%) από τους Ελληνες ερωτηθέντες διατίθεται να ξεπεράσει τα 1.000 ευρώ για τις διακοπές του, ενώ οι υπόλοιπες χώρες κυμαίνονται σε ακόμα μικρότερα ποσοστά στην κατηγορία αυτή. Σε ό,τι αφορά τον διαθέσιμο προϋπολογισμό, οι πιο προσεκτικοί είναι οι Ούγγροι, με 51% να σχεδιάζουν να ξοδέψουν έως 250 ευρώ στα ταξίδια τους.
Σύμφωνα την έρευνα, εφέτος το καλοκαίρι οι περισσότεροι κάτοικοι της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης προγραμματίζουν τις διακοπές τους για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Κατά μέσο όρο, μόλις το 9% έχει ήδη ταξιδέψει στο πρώτο μισό του έτους και το 11% αναμένει τις προσφορές του Σεπτεμβρίου. Η δεύτερη περίοδος είναι κυρίως δημοφιλής στην Πολωνία (15%), ενώ ένα μη αμελητέο ποσοστό των Ελλήνων (9%) θα κάνει το ίδιο. Οι περισσότεροι καταναλωτές στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη επιθυμούν δύο εβδομάδες άδεια για καλοκαιρινές διακοπές. Αυτό ισχύει για το 44% των Πολωνών, το 37% των Τσέχων, το 24% των Ελλήνων και το 24% των Ούγγρων. Οσοι αρκούνται σε μόνο μία εβδομάδα για τις διακοπές τους είναι λιγότεροι συνολικά στις χώρες αυτές (το 24% των Πολωνών, το 25% των Τσέχων, και το 14% των Ούγγρων). Η Ελλάδα όμως αποτελεί εξαίρεση και υπερισχύει με ποσοστό 36%. Οι Ούγγροι είναι επίσης εκείνοι που αποφασίζουν συχνότερα να πάρουν άδεια άνω των 14 ημερών (50%), σε αντίθεση με τους Ελληνες, όπου το 22% των τουριστών περνάει λιγότερες από 7 συνεχόμενες ημέρες στις διακοπές.
Οι τοπικοί καταναλωτές θα πληρώσουν με μετρητά τα περισσότερα έξοδα των διακοπών τους, καθώς αυτός παραμένει ο πιο δημοφιλής τρόπος πληρωμής. Την πληρωμή μετρητοίς προτιμούν το 79% των Ελλήνων, το 70% των Ούγγρων, το 68% των Πολωνών και το 63% των Τσέχων. Αρκετά μεγάλο μερίδιο των Ελλήνων ταξιδιωτών βασίζεται σε πιστωτικές κάρτες και μεταφορά χρημάτων μέσω τραπέζης, ενώ διάφορα συστήματα online πληρωμών, όπως η PayPal εξακολουθούν να γίνονται όλο και πιο δημοφιλή. Ο αριθμός των ατόμων που επιλέγουν τη χρήση συστημάτων ηλεκτρονικών πληρωμών, όπως η PayPal, για να καλύψουν την πλειονότητα των ταξιδιωτικών τους εξόδων, αυξάνεται και σήμερα έχει φτάσει το 14%. Επιπλέον, το 30% των Πολωνών (το ίδιο ποσοστό με το 2015), το 28% των Ελλήνων, το 12% των Ούγγρων (αύξηση από 10% το 2015) και το 10% των Τσέχων (αύξηση από 7% το 2015) έκαναν χρήση PayPal ή παρεμφερών υπηρεσιών τουλάχιστον μία φορά κατά τη διάρκεια των πιο πρόσφατων διακοπών τους.
Παράλληλα, οι Ελληνες όχι μόνο αποζητούν προσφορές διακοπών χρησιμοποιώντας μηχανές αναζήτησης (45%) ή ταξιδιωτικά portals όπως το TripAdvisor (37%), αλλά επισκέπτονται επίσης αντίστοιχες ιστοσελίδες, προκειμένου να συγκεντρώσουν λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τον τελικό ταξιδιωτικό τους προορισμό: αυτό ισχύει μάλιστα για το 89% των Ελλήνων ερωτηθέντων. Τα εργαλεία του διαδικτύου χρησιμοποιούνται συχνά κατά την φάση οργάνωσης των διακοπών, και είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για το 65% των Ούγγρων, το 56% των Πολωνών, το 42% των Τσέχων και το 39% των Ελλήνων.
Διαμονή σε σπίτι φίλου ή συγγενή
Η Ελλάδα είναι η πλέον παραδοσιακή χώρα, όπου οι καταναλωτές προτιμούν τα ξενοδοχεία (74%) ως το πιο σύνηθες είδος καταλύματος. Η Πολωνία και η Ουγγαρία επιλέγουν συχνά τα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα και σπίτια. Αυτή είναι δημοφιλής επιλογή και για τις δύο χώρες (το 34% των Πολωνών και το 33% των Ούγγρων) και στην Ελλάδα το ποσοστό είναι εξίσου υψηλό (36%). Στη λύση της διαμονής σε σπίτι φίλου ή συγγενή καταφεύγουν συχνά οι Ελληνες, σε αντίθεση με την Πολωνία, όπου παρατηρείται πτωτική τάση (39% από 50% το 2015, σύμφωνα με την περσινή έρευνα).
Η τιμή παράγοντας «κλειδί»
Αρκετοί παράγοντες επηρεάζουν τις αποφάσεις σχετικά με τους προορισμούς των διακοπών: η τιμή είναι ο παράγοντας «κλειδί» για τις περισσότερες χώρες. Είναι το πλέον σημαντικό για το 64% των Ελλήνων, το 61% των Ούγγρων, το 55% των Πολωνών και το 47% των Τσέχων. Οι Έλληνες επίσης λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους τις καλές κριτικές/γνώμες από φίλους (30%), το πόσο γνωστό είναι το μέρος για τα μεγάλα τουριστικά αξιοθέατα (20%) και το πόσο δημοφιλές είναι για άλλους τουρίστες (11%). Παρόλο που η τοποθεσία και η αξιοπιστία του επιλεγμένου μέρους είναι σημαντικές, οι Έλληνες δίνουν επίσης μεγάλη προσοχή στις υποδομές και έξτρα παροχές του καταλύματος. Το 19% των Ελλήνων επιθυμεί να ταξιδεύει με τα παιδιά τους και ελέγχει ή ερευνά υπηρεσίες φιλικές προς οικογένειες στο κατάλυμα που διάλεξε, ενώ το 12% θέλει να παίρνει μαζί του τα κατοικίδια. Οπότε, η δεύτερη ομάδα επίσης ψάχνει να δει εάν τα καταλύματα είναι φιλικά προς τα ζώα. Από όλα τα κράτη της Κέντρο-Ανατολικής Ευρώπης, οι Πολωνοί είναι οι πλέον εξαρτώμενοι από συσκευές και παρεχόμενες υπηρεσίες, όπως η τηλεόραση και το σίδερο ρούχων μέσα στο δωμάτιο, το πλυντήριο / υπηρεσία καθαρισμού ενδυμάτων, κ.α. Αυτός ο παράγοντας είναι σημαντικός για το 24%, ενώ στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό είναι σχεδόν το ίδιο (23%). Από την άλλη, οι Έλληνες προτιμούν να μένουν κοντά σε κεντρικές περιοχές, με ποσοστό 23%. Όλες οι χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα ελέγχουν επίσης την δυνατότητα online σύνδεσης κατά τη διαμονή τους και αποζητούν διαθέσιμο δίκτυο Wi-Fi. Αυτό είναι σημαντικό για το 53% των Πολωνών, το 35% των Τσέχων, το 55% των Ελλήνων και για το 48% των Ούγγρων.
«Ο ταξιδιωτικός/τουριστικός τομέας ανήκει στις βιομηχανίες αυτές που διαθέτουν τον μεγαλύτερο αριθμό νέων, απίστευτων ευκαιριών χάρη στο διαδίκτυο. Πριν από μερικά χρόνια, θα παίρναμε στα χέρια μας έναν χάρτη, θα υπολογίζαμε τα χιλιόμετρα και θα πηγαίναμε επίσκεψη στους φίλους μας στο σπίτι τους κοντά στη θάλασσα ή στο βουνό. Τώρα, οι δυνατότητες είναι αμέτρητες: μπορείς να ψάξεις ταξιδιωτικούς προορισμούς με το TripAdvisor και με τις τοποθεσίες του Instagram. Αμέσως θα δεις πως είναι στην πραγματικότητα ένα μέρος ή κατάλυμα, χωρίς τις επεξεργασμένες φωτογραφίες ενός διαφημιστικού φυλλαδίου. Μπορείς να κάνεις κράτηση σε αξιόπιστα διαμερίσματα χρησιμοποιώντας το Airbnb, καθώς και να αγοράσεις αεροπορικά εισιτήρια στην καλύτερη δυνατή τιμή» – αναφέρει ο Managing Director της PayPal για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη κ. Matt Komorowski. Και προσθέτει ότι «μπορείς ακόμα και να τροποποιήσεις με ευκολία τα σχέδιά σου κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σου –με τη σύνδεση στο διαδίκτυο, η κράτηση και αγορά «εν κινήσει» είναι πια τόσο γρήγορη. Μπορείς να τα κάνεις όλα αυτά με ένα μόνο κλικ με την υπηρεσία PayPal One Touch. Ακόμα καλύτερη είναι η δυνατότητα πληρωμής όλων των ταξιδιωτικών εξόδων με PayPal, η οποία καλύπτεται από το Πρόγραμμα Προστασίας Αγοραστή: PayPal Buyer Protection: αυτό αφορά και τα ταξιδιωτικά εισιτήρια. Εάν κάτι λοιπόν πάει στραβά στις πολυαναμενόμενες διακοπές σου, μπορείς να βασίζεσαι επάνω μας».