Business as usual στην αεροπορική έκθεση της Βρετανίας

Διαψεύστηκαν όσοι φοβούνταν ότι το περιβόητο Brexit θα σκίαζε καταθλιπτικά το εφετινό Fairnborough Airshow

Διαψεύστηκαν όσοι φοβούνταν ότι το περιβόητο Brexit θα σκίαζε καταθλιπτικά το εφετινό Fairnborough Airshow. Την όλη αναστάτωση στην έκθεση αεροδιαστημικής και άμυνας που διοργανώθηκε την εβδομάδα που πέρασε στο Φέρνμπορο της Αγγλίας έφεραν οι καταρρακτώδεις βροχές. Κατά τα άλλα, οι συμμετέχοντες έκαναν business as usual. Και ξεκαθάρισαν ρητώς και ειλικρινώς ότι τα οικονομικά και γεωπολιτικά συμφέροντα στους κλάδους της αεροδιαστημικής και της άμυνας είναι τόσο μεγάλα, ισχυρά και διεθνοποιημένα που δεν θα επιτρέψουν στους πλανηθέντες από την εθνο-λαϊκιστική ρητορική βρετανούς ψηφοφόρους να τα θέσουν εν κινδύνω.
Ο υφυπουργός Αμυνας των Ηνωμένων Πολιτειών Φρανκ Κένταλ, ως εκπρόσωπος του μεγαλύτερου πελάτη της παγκόσμιας βιομηχανίας όπλων, του αμερικανικού Πενταγώνου, ξεκαθάρισε από την πρώτη κιόλας ημέρα της αεροπορικής έκθεσης το θέμα. «Δεν βλέπω κανέναν λόγο για να επηρεαστεί ουσιαστικά η σχέση συνεργασίας που έχουμε με τη Βρετανία ή να επηρεαστούν οι επιχειρηματικές συμφωνίες μας με τη Βρετανία» τόνισε.


Τους ενώνουν τα κοινά συμφέροντα

Τα αμερικανοβρετανικά συμφέροντα στον τομέα της Αμυνας και της Ασφάλειας ταυτίζονται απολύτως και αυτό το κατέστησαν σαφές οι εκπρόσωποι και των δύο πλευρών. Ασφαλώς με τα συμφέροντα των ΗΠΑ και της Βρετανίας ταυτίζονται και τα συμφέροντα των άλλων κρατών-μελών της ΕΕ, που αποτελούν άλλωστε και μέλη του ΝΑΤΟ. Και, όπως ρητώς ειπώθηκε από πολλά χείλη στο Φάρνμπορο, όσο οι ευρωπαίοι εταίροι εν συνόλω ή μερικώς δεν επιχειρούν να αυτονομηθούν στον κρίσιμο για τις διεθνείς γεωπολιτικές ισορροπίες αυτόν τομέα, όσο δηλαδή οι Βρυξέλλες δεν προωθούν μια κοινή ευρωπαϊκή πολιτική Αμυνας και Ασφάλειας και δεν σκοπεύουν να συγκροτήσουν έναν μόνιμο στρατό, για τις ΗΠΑ και τη διεθνή κοινότητα η συμμετοχή ή όχι της Βρετανίας στην ΕΕ (όπως επίσης και το αν η ΕΕ αποτελείται από 29, 19, 9 ή ακόμη και… 3 μέλη, τη Γερμανία, την Αυστρία και την Ολλανδία ας πούμε) ουδεμία σημασία έχει.
Εν προκειμένω, η μεγαλύτερη βιομηχανία όπλων της Βρετανίας, η BAE Systems, έχει μεγάλη παρουσία στις ΗΠΑ και συμμετέχει πρωταγωνιστικά στο δαπανηρότερο αμυντικό πρόγραμμα στον κόσμο, το σχέδιο κατασκευής των αμερικανικών μαχητικών F-35. Επίσης η ΒΑΕ συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Eurofighter Typhoon. Είναι δυνατόν το Brexit να θέσει εν αμφιβόλω τις συνεργασίες αυτές; «Δεν νομίζω. Εμείς άλλωστε δεν συναλλασσόμαστε με την ΕΕ ως ενιαία αμυντική οντότητα αλλά με την κάθε χώρα ξεχωριστά» απαντά ο διευθύνων σύμβουλος της BAE Ιαν Κινγκ. Η εταιρεία, όπως οι περισσότερες βρετανικές επιχειρήσεις, υποστήριξε το Remain. Αλλά «τώρα που ο βρετανικός λαός αποφάσισε διαφορετικά, στρατηγικός μας στόχος είναι να εξασφαλίσουμε τη συνέχεια στις συνεργασίες μας» εξήγησε ο βρετανός μάνατζερ.


Η αγωνία των προμηθευτών

Ο Ιαν Κινγκ είπε τη σημαντική λέξη: συνέχεια! Την επαναλαμβάνουν διαρκώς και ο επικεφαλής της Ενωσης Βρετανικών Βιομηχανιών Πολ Εβεριτ και όλοι οι επιχειρηματικοί και πολιτικοί παράγοντες στη Βρετανία, ακόμη και ο πρωθυπουργός του κορυφαίου μεταπολεμικού φιάσκου της χώρας, ο Ντέιβιντ Κάμερον: «Οποιες αβεβαιότητες κι αν αντιμετωπίζει η χώρα μας, το μήνυμα που θέλω να δώσω προς όλους είναι ότι η Βρετανία θα συνεχίσει να ηγείται στον τομέα της αεροδιαστημικής τόσο σε ό,τι αφορά την πολιτική όσο και την αμυντική εκδοχή του όρου».
Business as usual λοιπόν, αλλά μόνο για τους μεγάλους. Οχι για τους μικρούς. Το ομολόγησε μιλώντας στο BBC ο διευθυντής μάρκετινγκ μιας μικρής βρετανικής επιχείρησης, προμηθεύτριας της Boeing και της Airbus. «Η αβεβαιότητα που δημιούργησε το δημοψήφισμα μεγιστοποιείται γα τους μικρότερους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας, για όσους δεν έχουν τη δυνατότητα να συναλλάσσονται με κυβερνήσεις» είπε συγκεκριμένα, υπό τον όρο ότι δεν θα αποκαλυφθεί η ταυτότητά του διότι «κάτι τέτοιο δεν ευνοεί τα εμπορικά του συμφέροντα».

Πύρρειος νίκη της Airbus έναντι της Boeing

Η μάχη που κυριαρχεί σε κάθε διεθνές αεροπορικό σαλόνι, μάχη εντυπώσεων κυρίως, αφορά τους δύο μονομάχους εκατέρωθεν του Ατλαντικού, την αμερικανική Boeing και την ευρωπαϊκή Airbus.

Στο Φέρνμπορο η ευρωπαϊκή κοινοπραξία φαίνεται ότι κατήγαγε μια πύρρειο νίκη. Διότι ναι μεν κατέγραψε στα βιβλία της περισσότερες παραγγελίες για επιβατικά αεροσκάφη από όσες η άσπονδη ανταγωνίστριά της από τις ΗΠΑ, όμως αναγκάστηκε να παραδεχθεί δημοσίως ότι η ζήτηση για τη ναυαρχίδα του στόλου της, το «διώροφο» σούπερ τζάμπο Α380, δεν είναι η αναμενόμενη.
Η Airbus συγκεκριμένα μείωσε κατά το ήμισυ και πλέον τις προσδοκίες της για τις πωλήσεις του Α380, προαναγγέλλοντας 12 παραδόσεις σούπερ τζάμπο ετησίως από το έτος 2018 και μετά, ενώ πέρυσι η εταιρεία παρέδωσε 27 αεροσκάφη.
Η κάμψη της ζήτησης για την Airbus αφορά όμως μόνο τα Α380. Οι παραγγελίες για μικρότερα αεροσκάφη της εταιρείας ξεπέρασαν τα 20 δισ. δολάρια και ήσαν σε αξία ελαφρώς υψηλότερες από τις παραγγελίες που κατέγραψε στα βιβλία της η Boeing.
Και οι δύο εταιρείες προδιέγραψαν, πάντως, ένα ονειρικό μέλλον για την αεροναυπηγική, καθώς θεωρούν ότι την επόμενη 20ετία οι αεροπορικές εταιρείες θα διπλασιάσουν τους στόλους τους και η αγορά θα ξεπεράσει τα 5 δισ. δολάρια ετησίως. Οι ασιατικές αεροπορικές εταιρείες – με αιχμή τις κινεζικές – θα πρωταγωνιστήσουν στις παραγγελίες της 20ετίας, που η Airbus εκτιμά πως θα φθάσουν τις 33.000, ενώ η Boeing προϋπολογίζει να πουλήσει 39.620 αεροσκάφη ακριβώς!

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk