Γι’ αυτούς που ταξίδευαν προ δεκαετίας και εικοσαετίας ακόμη στην Απω Ανατολή είναι κοινό μυστικό: τα μπλουζάκια-«μαϊμού», που έβρισκες ακόμη και στα καλάθια στην Μπανγκόκ και στις άλλες ασιατικές μεγαλουπόλεις του φθηνού εργατικού δυναμικού, αποδείχθηκαν εφάμιλλα των γνήσιων σε ποιότητα. Δεν ξέβαψαν, δεν μπήκαν, δεν ξεχείλωσαν, κοντολογίς συμπεριφέρθηκαν στον χρόνο και στη χρήση όπως τα αυθεντικά, που αγοράζεις σε δεκαπλάσια και εικοσαπλάσια τιμή στη Δύση. Κάτι παρόμοιο δήλωσε προ ολίγων ημερών ο κινέζος μεγιστάνας Τζακ Μα πυροδοτώντας συζητήσεις στους καταναλωτές και δικαιολογημένη οργή στους οίκους ειδών πολυτελείας.
«Πρέπει να προστατεύσουμε την πνευματική ιδιοκτησία, πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να σταματήσουμε τις αντιγραφές προϊόντων, αλλά οι ΟΕΜ κατασκευάζουν καλύτερα προϊόντα σε καλύτερη τιμή. Είναι οι ίδιες εταιρείες, άλλωστε, που δουλεύουν για τους επώνυμους οίκους. Χρησιμοποιούν τις ίδιες πρώτες ύλες, την ίδια τεχνογνωσία. Και αυτό είναι σήμερα το πρόβλημα: τα προϊόντα τους είναι καλύτερα από τα φέροντα την ακριβή επωνυμία» δήλωσε ο Τζακ Μα.
Ο ιδρυτής της γιγαντιαίας εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba αναφέρεται στους κατασκευαστές γνήσιου εξοπλισμού (Original Equipment Manucacturer ή OEM), τις ασιατικές βιομηχανίες δηλαδή που συνεργάζονται με επώνυμες φίρμες της Δύσης για να τις προμηθεύσουν μέρη και εξαρτήματα των προϊόντων τους, είτε πρόκειται για κινητά τηλέφωνα είτε για γυναικείες τσάντες είτε για μπλουζάκια. Το μπλουζάκι μεν ανέκαθεν το κατασκεύαζε εξ ολοκλήρου μια ασιατική κλωστοϋφαντουργία για λογαριασμό μιας επώνυμης φίρμας που θέλοντας να εκμεταλλευθεί το άνοιγμα των εμπορικών συνόρων μετεγκατέστησε δραστηριότητές της σε χώρες με φθηνά εργατικά χέρια. Με την πάροδο των ετών, όμως, οι Ασιάτες προόδευσαν και έφθασαν να κατασκευάζουν εξ ολοκλήρου, όχι μόνο τσάντες και παπούτσια και αξεσουάρ που στη Δύση πωλούνται όσο οι κατασκευαστές τους κερδίζουν σε έναν χρόνο, αλλά και τις πιο σύγχρονες και τεχνολογικά προηγμένες ηλεκτρονικές συσκευές –η Apple κατασκευάζει ως γνωστόν τα περισσότερα προϊόντα της στο εργοστάσιο-πολιτεία της Foxconn στην Κίνα.
Ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας έκανε τις εμπρηστικές δηλώσεις του με αφορμή την κριτική που δέχεται η Alibaba ότι ανέχεται τη διακίνηση αντιγράφων επώνυμων αγαθών μέσα από πλατφόρμες ηλεκτρονικών πωλήσεων όπως η Taobao. Ο Τζακ Μα κάλεσε τις διάφορες εμπορικές επωνυμίες της Δύσης να παραδεχθούν ότι «το Διαδίκτυο έχει αλλάξει τον τρόπο που διεξάγεται το εμπόριο, καθώς δημιουργεί ευκαιρίες για προμηθευτές εταιρειών όπως η Apple και η Louis Vuitton».


Η Alibaba στο στόχαστρο

Ο κινέζος επιχειρηματίας δεν αναφέρεται σε αντικείμενα που φέρουν πλαστή την επωνυμία ξένων εταιρειών –κάτι που ασφαλώς συμβαίνει κατά κόρον αλλά αφορά αγαθά που πωλούνται παράνομα στο λιανεμπόριο και όχι μέσω των υπηρεσιών του Alibaba. Αναφέρεται σε ανώνυμες αντιγραφές των επωνύμων που μπορεί να βρει κάποιος μέσω των ιστοσελίδων ηλεκτρονικού εμπορίου.
Κάποιοι οίκοι ειδών πολυτελείας, όπως η LVMH και η Kerring, που ελέγχουν φίρμες όπως η Gucci και η Saint Laurent, αρνήθηκαν να σχολιάσουν τις δηλώσεις Μα, έγραφαν την περασμένη Τετάρτη οι «Financial Times». Η βρετανική εφημερίδα παραθέτει μόνο την οργίλη αντίδραση του ιδρυτή μιας ιταλικής εταιρείας κατασκευής ειδών πολυτελείας που δεν κατονομάζει και ο οποίος δήλωσε «ενεός από τους ισχυρισμούς του Τζακ Μα».
Η Kerring πέρυσι είχε καταφύγει στα δικαστήρια κατά της Alibaba ισχυριζόμενη ότι ενθαρρύνει τις πωλήσεις αντιγράφων επώνυμων προϊόντων από τις πλατφόρμες της και κερδοσκοπεί από το εμπόριο αυτό. Τον Μάιο η Alibaba αποκλείστηκε από τη Διεθνή Ενωση κατά των Αντιγράφων, ενός οργάνου εποπτείας του κλάδου λιανικών πωλήσεων. Σημειωτέον ότι και κινεζικές εποπτικές υπηρεσίες έχουν βάλει στο στόχαστρό τους κατά καιρούς την Alibaba για την πώληση αντιγράφων.


Κλέφτες ευρεσιτεχνιών

Στις αιτιάσεις αυτές ο Μα αντιτείνει ότι οι κινεζικές επιχειρήσεις, που βλέπουν τα προϊόντα τους να πωλούνται πανάκριβα στο εξωτερικό πλουτίζοντας εταιρείες που δεν έχουν καμία εμπλοκή στην κατασκευή τους, το μόνο που επιδιώκουν είναι να δραστηριοποιηθούν και αυτές στον τομέα των άμεσων πωλήσεων στους καταναλωτές.
«Στόχος μου δεν είναι να υπερασπιστώ τους αντιγραφείς και τους πλαστογράφους. Απλώς αναφέρω δίχως περιστροφές τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επωνυμίες και οι προμηθευτές τους. Και η αλήθεια είναι ότι το πρόβλημα με την αντιγραφή επώνυμων προϊόντων δεν έχει να κάνει με την ποιότητά τους, αλλά με την παραβίαση των νόμων περί πνευματικής ιδιοκτησίας» εξήγησε. Το πρόβλημα, δηλαδή, δεν είναι η αντιγραφή της ποιότητας ενός προϊόντος αλλά της σύλληψης, της σχεδίασης και του τρόπου κατασκευής του. Η κλοπή της «πατέντας» κατά το κοινώς λεγόμενο.

HeliosPlus