Γερακίσια μύτη, γαλλική μύτη, προβοσκίδα ή μελιτζάνα: ό,τι μύτη κι αν έχετε, το σχήμα της εξαρτάται από τα γονίδια. Πέντε από αυτά μόλις αναγνωρίστηκαν από μελέτη που εξέτασε τις φατσούλες χιλιάδων ανθρώπων διαφορετικής εθνικής προέλευσης.

Η διεθνής ερευνητική ομάδα προσδιόρισε τις πλήρεις γενετικές αλληλουχίες 6.000 εθελοντών στην Λατινική Αμερική, από τους οποίους το 50% είχε ευρωπαϊκή καταγωγή, το 45% γηγενή αμερικανική και το 5% αφρικανική.

Επιπλέον, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν φωτογραφίες για να μετρήσουν 14 χαρακτηριστικά του προσώπου, από το σαγόνι μέχρι το μέτωπο.

Γονίδια και χαρακτηριστικά

Η ανάλυση αποκάλυψε ότι το σχήμα της μύτης και του σαγονιού επηρεάζεται από πέντε γονίδια. Δύο από αυτά, με τις ονομασίες GLI3 και PAX1, ήταν γνωστό ότι σχετίζονται με την ανάπτυξη των χόνδρων και βρέθηκαν τώρα να επηρεάζουν το πλάτος των ρουθουνιών· το γονίδιο DCHS2, το οποίο επίσης σχετίζεται με την ανάπτυξη των χόνδρων, δείχνει να συνδέεται με το πόσο μυτερή είναι η άκρη της μύτης· το γονίδιο RUNX2, το οποίο επηρεάζει την ανάπτυξη των οστών, σχετίζεται με το πλάτος της γέφυρας της μύτης· και το γονίδιο EDAR, το οποίο είναι γνωστό ότι επηρεάζει το σχήμα των αφτιών και των δοντιών, καθώς και με την υφή των μαλλιών, ρυθμίζει το πόσο προεξέχει το κουδούνι.

Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές σε ανακοίνωσή τους, τρία από τα πέντε γονίδια (GLI3, DCHS2, RUNX2) παρουσιάζουν ενδείξεις ραγδαίας εξέλιξης, λόγω της οποίας οι μύτες των σύγχρονων ανθρώπων διαφέρουν σε σχέση με τις μύτες αρχαϊκών ειδών όπως οι Νεάντερταλ ή οι άνθρωποι της Ντενίσοβα.

Τα ευρήματα δημοσιεύονται στο Nature Communications.

Περαιτέρω μελέτες μένει να δείξουν αν υπάρχει γονίδιο που μεγαλώνει τη μύτη όταν λέμε ψέματα.