• Αναζήτηση
  • Τηλεοπτική σεζόν 2015-16: Ο πρώτος λογαριασμός της ψυχαγωγίας

    Το 2015 τηλεοπτικά τα είχε όλα. Και ελπίδες και επιτυχίες και αποτυχίες και πάγωμα και κοψίματα και μία από τα ίδια και μεγάλες προσδοκίες που διαψεύστηκαν και πρόσωπα που ξεχώρισαν και πολλά άλλα.

    Το 2015 τηλεοπτικά τα είχε όλα. Και ελπίδες και επιτυχίες και αποτυχίες και πάγωμα και κοψίματα και μία από τα ίδια και μεγάλες προσδοκίες που διαψεύστηκαν και πρόσωπα που ξεχώρισαν και πολλά άλλα. Μια σεζόν που ξεκίνησε αμέσως μετά το μούδιασμα των capital controls, μια σεζόν που αναγκάστηκε να καθυστερήσει λόγω των εκλογικών διαδικασιών και των πολιτικών εξελίξεων, μια σεζόν η οποία, όπως όλα δείχνουν, αλλάζει ρότα για το 2016 λόγω των οικονομικών δυσκολιών αλλά και της αλλαγής ψυχολογίας του κοινού.
    Αυτή η σεζόν όμως είχε ένα στοιχείο το οποίο είναι κυρίαρχο και συνιστά κοινή διαπίστωση πια: ευτέλεια. Κατακόρυφη πτώση της αισθητικής, χαμηλό επίπεδο περιεχομένου, πρόσωπα ακατάλληλα για την παρουσίαση, σειρές χλιαρές σε σενάριο, κακοποίηση της ελληνικής γλώσσας και φυσικά διαστρέβλωση του όρου «ψυχαγωγία» είναι μερικά μόνο από τα επιχειρήματα που επιβεβαιώνουν το συμπέρασμα: ζούμε στη χώρα όπου κάποιοι θεωρούν πως ο κόσμος ψυχαγωγείται παρακολουθώντας εκπομπές με πάνελ που κατασπαταλούν τηλεοπτικό χρόνο κουτσομπολεύοντας ζωές και πρόσωπα, που μιλούν για θέματα που διόλου αφορούν μια κοινωνία ταλαιπωρημένη από τις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις, που το σύνολο είναι τόσο εγωκεντρικό που προκαλεί σχεδόν οργή. Από το πρωί ως το βράδυ εκπομπές και παρουσιαστές περιορίζονται σε αναπαραγωγή κάθε σαχλαμάρας που έχει ειπωθεί στην ελληνική τηλεόραση και στην ανθυποσοουμπίζ μιας χώρας που μαστίζεται από ανεργία και ταυτόχρονα προσφέρει δουλειά και χρήμα σε ατάλαντους και αλαζόνες. Υπήρχαν και υπάρχουν και εξαιρέσεις, αλλά είναι ελάχιστες και δεν σώζουν την παρτίδα. Οπως δεν το σώζει και η πρακτική του «ράβε-ξήλωνε» με τα πρόσωπα. Δεν βελτιώνεται η εκπομπή αν αλλάξεις το πάνελ και όχι τη σκαλέτα. Δεν κάνεις καλύτερη τηλεόραση όταν απλά αναμασάς την ίδια συνταγή και δεν προχωράς σε αναδιάρθρωση και ριζικές αλλαγές.
    Αυτά σε επίπεδο εντυπώσεων, γιατί σε επίπεδο αριθμών ο απόλυτος νικητής του πρώτου τριμήνου είναι ο Alpha. Είχε και τις καλύτερες παραγωγές αλλά είχε και αρκετές αποτυχίες. Κατάφερε όμως να κόψει πρώτος το νήμα της τηλεθέασης, κάτι που, όπως όλα δείχνουν, θα προσπαθήσει να κάνει και για το υπόλοιπο του 2016. Αυτό είναι κάτι που θα φανεί. Αναλυτικά στα μέτωπα των καναλιών η πρώτη εικόνα απολογισμού του 2015 είναι η εξής:
    Mega
    Χαμηλές πτήσεις για το πρόγραμμα του καναλιού από το πρωί ως το βράδυ. Η μεγαλύτερη αδυναμία του είναι το πρωινό μαγκαζίνο «Καλημερούδια», το οποίο, αν και έχει σοβαρό πρόβλημα περιεχομένου, επιμένει σε ανούσιες και αναποτελεσματικές αλλαγές προσώπων. Δύσκολο ως αδύνατο με την παρούσα εικόνα να ανατρέψει τα ποσοστά αλλά και τις εντυπώσεις. Αδύναμο και το παιχνίδι «Δεν έχω λόγια», παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του Γιώργου Καπουτζίδη. Βαρετό και καθόλου ελκυστικό, δεν κέρδισε το ενδιαφέρον – και πώς να το πετύχει άλλωστε. Μέτρια η απόδοση και των ελληνικών σειρών, οι οποίες, αν και αξιοπρεπείς, δεν μπορούν να αγγίξουν αυτό που πέτυχαν το «Κάτω Παρτάλι» και η «Εθνική Ελλάδος» τις προηγούμενες σεζόν. Πέρασε και δεν ακούμπησε η εκπομπή «Τι νέα;», σταθερά ευχάριστο το «Celebrity game night». Ενδιαφέρουσα η προσπάθεια της Τζένης Μπαλατσινού με το «Jenny Jenny», κερδισμένοι σε αριθμούς και εντυπώσεις ο Ακης Πετρετζίκης και ο Μιχάλης Κεφαλογιάννης. Η αλήθεια είναι ότι τα μέχρι στιγμής δεδομένα δεν είναι και τα καλύτερα για την ψυχαγωγία του καναλιού, η οποία, αν θέλει να ανακάμψει, πρέπει να αλλάξει συνταγή και να τολμήσει περισσότερο. Ή τουλάχιστον να θυμηθεί το ένδοξο παρελθόν του.

    ΑΝΤ1
    Μακριά από αυτό που είχαμε μάθει και γνωρίσει τα προηγούμενα χρόνια, ο ΑΝΤ1 προσπαθεί να χτίσει ένα άλλο προφίλ το οποίο βασίζεται περισσότερο στην ελληνική μυθοπλασία και λιγότερο στα φαντασμαγορικά σόου τα οποία τον χαρακτήριζαν ως πρόσφατα. Το «Μπρούσκο» συνεχίζει την καλή πορεία του στους πίνακες τηλεθέασης, παρατηρούνται όμως έντονες σεναριακές υπερβολές, οι «Συμμαθητές» κλέβουν την παράσταση, το «Ταμάμ» παραμένει σε καλό αλλά όχι στο περσινό επίπεδο. Για το «Πρωινό» δεν χρειάζονται πολλά σχόλια καθώς σίγουρα η αριθμητική υπεροχή είναι σαφής, ωστόσο σε επίπεδο περιεχομένου συνεχίζει να συντηρεί μια πολύ κακή συνταγή πρωινού μαγκαζίνο. Κάπως έτσι περίπου είναι και το «Πρωινό Σουκού».
    Ο ΑΝΤ1 κάνει όμως ένα λάθος το οποίο συναντάται μόνο στην ελληνική τηλεόραση. Χρησιμοποιεί τα πρόσωπα ως πασπαρτού: ο Γρηγόρης Αρναούτογλου παρουσιάζει μαγειρικό ριάλιτι, παρουσιάζει και ένα talk show. Η Δούκισσα Νομικού συμπαρουσιάζει το «Ολα», αναλαμβάνει και το «Joy». Με αυτή τη λογική δεν χτίζονται προγράμματα ή μάλλον δεν χτίζονται καλά προγράμματα. Εξαιρετική για μία ακόμη χρονιά η σατιρική πινελιά των «Ράδιο Αρβύλα», οι οποίοι κάνουν την πιο επιτυχημένη εκπομπή για την εφετινή σεζόν και μάλιστα με διαφορά σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους.

    Alpha
    Ακόμη εισπράττει τα κέρδη από την επένδυση που έκανε στο πρόγραμμά του αλλά και από τη στάση υπομονής που κράτησε προκειμένου να δει αποτελέσματα. Δεν είναι εφετινή η επιτυχία του σταθμού. Είναι μια πορεία, ένα σχέδιο για την ακρίβεια, το οποίο εφαρμόστηκε και πέτυχε. Με αλλαγή προσανατολισμού όπως ήταν η στροφή στην καλή ελληνική μυθοπλασία, το στρατηγικό χτίσιμο των ζωνών προγράμματος αλλά κυρίως την επένδυση σε νέα πρόσωπα, κάποια από τα οποία στην πορεία δικαίωσαν την επιλογή τους.
    Ομολογουμένως η εφετινή σεζόν μετράει και τις περισσότερες αποτυχίες για το κανάλι που ως τώρα μάλλον ήταν στα πούπουλα. Ενα σίριαλ με πολλές προσδοκίες, το «Μη με σκας», κόπηκε άμεσα λόγω του ότι ήταν πολύ κατώτερο των προσδοκιών, μια εκπομπή δίχως χαρακτήρα και δίχως σαφές περιεχόμενο, οι «Ασφαιροι», είδαν πολύ γρήγορα την πόρτα της εξόδου. Κακή σε περιεχόμενο και πολύ οπισθοδρομική, με αισθητική μεσημεριανής ζώνης 80s, η εκπομπή «Λόγω tivis», ενώ αδιάφορο, όπως και τα περισσότερα προγράμματα της συγκεκριμένης λογικής, και το «Σπίτι μου, σπιτάκι μου».
    Πολύ καλή η πορεία στον πίνακα τηλεθέασης για το «Happy Day», την «Ελένη», το «Σόι», το «Φως στο τούνελ» και το «Πάμε πακέτο». Εξαιρετική για μία ακόμη χρονιά η πορεία της σειράς «Μην αρχίζεις τη μουρμούρα», η οποία βρίσκεται στην κορυφή της τηλεθέασης. Στην απογευματινή ζώνη το τηλεπαιχνίδι «Ακου τι είπαν» συνεχίζει να είναι πρώτο σε επίπεδο αριθμών, ενώ όσα χρόνια κι αν περάσουν το μαγειρικό ριάλιτι «Κάτι ψήνεται» καταγράφει υψηλά ποσοστά, όπως άλλωστε και η πολύ καλή εκπομπή του Σπύρου Παπαδόπουλου «Στην υγειά μας, ρε παιδιά». Φυσικά, κάθε εμφάνιση του Λάκη Λαζόπουλου συνοδεύεται ακόμη με πολλά σχόλια αλλά και πολύ υψηλή τηλεθέαση.
    Star
    Αν εξαιρεθούν οι απόπειρες για ελληνική μυθοπλασία οι οποίες είναι από κακές («9 μήνες») ως αποτυχημένες («Τρελή οικογένεια»), το κανάλι έχει πλέον αλλάξει φυσιογνωμία τα τελευταία χρόνια αποτινάσσοντας το κουτσομπολιό και τις εκπομπές lifestyle. Εφέτος επέλεξε τις «Αλήθειες με τη Ζήνα», εκπομπή που σημειώνει συμπαθητικά νούμερα, επέμεινε στη συνταγή Σεργουλόπουλου – Μπακοδήμου αλλά σε λάθος ώρα και είδε την επιλογή του με τον «Τροχό της τύχης» να αποδίδει καρπούς σημειώνοντας πολύ υψηλή τηλεθέαση. Σοφή για μία ακόμη χρονιά η επένδυση σε ξένες σειρές και ταινίες, όπως και στο παιδικό πρόγραμμα το Σαββατοκύριακο.

    Σκάι
    Αργά αλλά σταθερά το κανάλι του Φαλήρου εντάσσει την ψυχαγωγία στο πρόγραμμά του. Πιστό στη συνταγή ειδικών εκπομπών, με εξασφαλισμένο το μπάτζετ από τους χορηγούς, κάνει άνοιγμα πλέον και με το «X-Factor» αποδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο ότι επιθυμεί μεγαλύτερο άνοιγμα στην ψυχαγωγία. Το βάρος ωστόσο γέρνει στην ενημέρωση και δύσκολα αυτό θα αλλάξει. Ξεχωρίζουν τα «Join us», «Kick Off», «Ενα πιάτο Ελλάδα». Δεν βρήκε την ανταπόκριση που θα περίμενε η νέα εκδοχή του «Εκατομμυριούχου» με τον Γιάννη Ζουγανέλη.

    E
    Μεταγραφές παρουσιαστών παλαιάς κοπής, lifestyle άλλης εποχής και εκπομπές μάλλον επικεντρωμένες στην αναπαραγωγή ειδήσεων της σόουμπιζ είναι πλέον τα στοιχεία που ορίζουν και καθορίζουν την ταυτότητα του καναλιού. Επιτυχημένη η επιλογή της Τατιάνας Στεφανίδου, η οποία έφτιαξε μια εκπομπή στα μέτρα της και με καλή τηλεθέαση, κάτι που δεν ισχύει για την εκπομπή της Ναταλίας Γερμανού, η οποία παρουσιάζει ένα μαγκαζίνο αδιάφορο σε περιεχόμενο. Η Αννίτα Πάνια κάνει αυτό που κάνει εδώ και χρόνια σε όποιο κανάλι κι αν πάει. Με αλλαγή ημέρας και ώρας προσπαθεί να ανακάμψει η Ελεονώρα Μελέτη και το «Hashtag», την ώρα που η Χριστίνα Λαμπίρη επιμένει σε ψυχαγωγικό πρωινό. Το Σαββατοκύριακο κυριαρχεί η lifestyle αισθητική του διδύμου Καραβάτου – Κατσούλη και των «Αποκαλυπτικών». Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι την υψηλότερη τηλεθέαση στον σταθμό καταγράφουν οι ελληνικές ταινίες που προβάλλει.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Media