«Υπήρχαν κάποιες περιπτώσεις που μας έλεγαν ότι δεν θα το καταλάβουν τα παιδιά. Μια χαρά ήταν τα παιδιά, υπέροχα! Ρουφούσαν. Και όλα να μην τα κατάλαβαν, δεν πειράζει. Και ένα να τους έμενε είναι αρκετό· τα άλλα δουλεύουν. Και διψάνε, είναι εξαιρετικά… Πραγματικά, αυτή η αλλαγή με τα παιδιά με έχει αλλάξει· με έχει συγκλονίσει. Είναι αυτό που σου επιστρέφουν. Αυτό που θα τους απευθύνεις περνάει από χιλιάδες φίλτρα, πολύ πιο ευαίσθητα τελικά από ό,τι στους μεγάλους. Και αυτό μου προσφέρει και εμένα κάτι». Η Αννα Κοκκίνου μεταφέρει στο «Βήμα» τα βασικότερα από τις εικόνες και τα συναισθήματα που την κυρίευσαν από την περιοδεία μιας παράστασης η οποία δεν είναι «εύκολη, πιασάρικη».
Το «ολόψυχο δόσιμό της στην τέχνη της αφήγησης», όπως είχε γράψει «Το Βήμα» (7.6.2014), δίνει φτερά στο «Εγώ ο Θουκυδίδης, ένας Αθηναίος». Με ένα απογειωτικά διασκευασμένο αναπηρικό καροτσάκι, με μια υποβλητική ατμόσφαιρα και συνοδευτικά οπτικά ντοκουμέντα περνά στο σήμερα ένα ιστορικό έργο για έναν μεγάλο πόλεμο 2.500 χρόνια πριν. Και όμως, όπως λέει, «ο Θουκυδίδης είναι σοκαριστικά επίκαιρος. Εχουμε τους ίδιους πολιτικούς που βάζουν τον εαυτό τους και τη χώρα τους πάνω από το συμφέρον της χώρας».
Λίγο προτού ανοίξει πάλι το θέατρο Σφενδόνη για λίγες παραστάσεις, από την περιοδεία στην περιφέρεια (Πάτρα, Γιάννενα, Λάρισα, Τρίκαλα, Λαμία, Βόλος, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Κρήτη, Σέρρες κ.α.) είχαν μείνει κάποιες χαρακτηριστικές στιγμές: «Αυτό το οποίο ήταν το καταπληκτικό ήταν η επαφή με τα νέα παιδιά. Ηταν φοβερό διότι ήταν ένας κόσμος που δεν τον ήξερα καθόλου. Στην πρώτη παράσταση που έδωσα γινόταν χαμός· οι καθηγητές ήταν έξω και δεν άκουσαν λέξη. Δεν ήξερα τι να κάνω. Μετά άρχισα να μιλάω πριν από την παράσταση με τα παιδιά. Δεν μπορείτε να φανταστείτε τι αλλαγή έγινε. Η ανταπόδοση είναι πραγματικά συγκινητική».
Τι έμεινε; Μια βαθιά ικανοποίηση για το ότι η παράσταση κέρδισε το στοίχημα με το κοινό της. «Ηρθαν καθηγητές οι οποίοι μου είπαν στο τέλος: «Δεν περιμέναμε ότι τα παιδιά θα ήταν τόσο ήσυχα»» λέει η Αννα Κοκκίνου συμπληρώνοντας: «Οι θεατές δεν έφευγαν σε ορισμένα. Σε δύο μέρη, και ενώ περνά κάποια ώρα να με «ξεκαλωδιώσουν», τους πείραξα λίγο όταν τους είπα γιατί δεν φεύγουν. Στα περισσότερα υπήρχε θερμή ανταπόκριση, υπήρχαν όμως και δύο-τρία όπου η εικόνα δεν ήταν έτσι».

«Ξέρεις γιατί ήταν σημαντικό αυτό που είδαμε; Γιατί ήταν ζωντανό»
θυμάται ότι της είπε ένας μαθητής, «ένας μικρός ιδιοφυής άνθρωπος» όπως τον χαρακτήρισε, ο οποίος της μιλούσε για τον Θουκυδίδη. «Τα περισσότερα δεν ξέρουν τίποτα, αλλά κάτι τους μένει» εξηγεί για το πώς βίωσε από σκηνής τις στιγμές της παράστασης με το νεανικό κοινό. «Υπήρχαν στιγμές που ήταν σαν μην υπήρχε κανείς μέσα στο θέατρο. Τέτοια ήταν η συγκέντρωσή τους. Γύριζα και κοιτούσα έτσι όπως ήταν μες στα σκοτεινά, αισθανόμουν ότι δεν ήταν κανείς. Ηταν υπέροχο συναίσθημα».
Πώς κατάφερε να «ξεκλειδώσει» το μυαλό τους και να βάλει τη σκέψη τους να δουλέψει; «Νομίζω ότι το πιο δύσκολο από όλα είναι να διατηρείται η κλωστή του συλλογισμού, να απευθύνεται ακέραιη, όχι διακεκομμένη· να μην τονίζονται λέξεις. Τόσο σημαντική ήταν για εμένα η τελετουργία μου ως ηθοποιού που έβλεπα ότι αν έσπαζε αυτή η κλωστή τα παιδιά δεν θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν. Οπότε ήταν και για εμένα μια απίστευτη άσκηση».
Με «ιδιαιτέρως σημαντική τη στήριξη του Ιδρύματος Ωνάση, μια ιδιωτική πρωτοβουλία, σε αυτούς τους καιρούς», όπως λέει η Αννα Κοκκίνου, πορεύτηκε στην περιφέρεια, παρά τις αντιξοότητες κάποιες φορές. Επιστροφή πλέον στο θέατρο Σφενδόνη όπου το έργο του Θουκυδίδη θα ζυμώνεται με νέες και πλαιότερες γενιές από τη δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων.
info:

«Εγώ ο Θουκυδίδης, ένας Αθηναίος».

Μετάφραση: Ν. Μ. Σκουτερόπουλος.
Δραματουργική επεξεργασία: Αννα Κοκκίνου και Νίκος Φλέσσας.
Σκηνοθεσία: Αννα Κοκκίνου, με τη συνεργασία του Νίκου Φλέσσα.
Μουσική επιμέλεια: Δημήτρης Ιατρόπουλος.
Σχεδιασμός φωτισμών: Χρήστος Τζιόγκας.
Σχεδιασμός φτερών: Δημήτρης Κορρές.
Παραστάσεις: 26, 27, 28 Δεκεμβρίου 2015, 2, 3, 4, 8, 9, 10 Ιανουαρίου 2016.
Εισιτήρια: 12 ευρώ κανονικό, 10 ευρώ φοιτητικό, 5 ευρώ μαθητικό και ανέργων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ