Μια νέα μελέτη έρχεται να προσφέρει νέα δεδομένα για τον μυστηριώδη υπόγειο ωκεανό της Ευρώπης, του παγωμένου δορυφόρου του Δία. Ενα ωκεανό που πολλοί επιστήμονες λένε ότι έχει αυξημένες πιθανότητες να κρύβει ζωή έστω και σε μικροβιακή μορφή.

Η ιστορία του ωκεανού

Η ύπαρξη νερού σε υγρή μορφή στο υπέδαφος της Ευρώπης προτάθηκε πριν από μερικές δεκαετίες και οι πρώτες παρατηρήσεις που έγιναν στον δορυφόρο από αποστολές όπως αυτή του Pioneer και του Galileo στη δεκαετία του 1970 υπέδειξαν την ύπαρξη ενός υπόγειου ωκεανού. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια οι επιστήμονες συνέλεγαν συνεχώς στοιχεία για την Ευρώπη τα οποία ναι μεν εμφάνιζαν ίχνη της ύπαρξης του υπόγειου ωκεανού αλλά δεν υπήρχαν σαφείς αποδείξεις για την ύπαρξη του.

Τα τελευταία χρόνια τα διαστημικά τηλεσκόπια, τα ολοένα πιο ισχυρά επίγεια τηλεσκόπια αλλά και νέες αποστολές που προσέγγισαν την Ευρώπη (όπως το New Horizons στον δρόμο προς τον Πλούτωνα) επέτρεψαν στους επιστήμονες όχι μόνο να επιβεβαιώσουν την ύπαρξη του υπόγειου ωκεανού στον παγωμένο δορυφόρο αλλά να εντοπίσουν στοιχεία για τη σύσταση του. Οπως φαίνεται πρόκειται για ένα ωκεανό με αλμυρό νερό και άλλα συστατικά και συνθήκες που είναι φιλικές προς την ζωή έστω και σε μικροβιακή μορφή.

Τα νέα ευρήματα

Η τελευταία μελέτη για την Ευρώπη έγινε από ομάδα επιστημόνων από μεγάλα αμερικανικά πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα καθώς και την NASA. Οι ερευνητές επικέντρωσαν την προσοχή τους στο αποκαλούμενο από την επιστημονική κοινότητα «χαοτικό έδαφος», τις περιοχές της Ευρώπης που υπάρχουν μεγάλες ρωγμές και ρήγματα στην λεία παγωμένη επιφάνεια της. Οι ερευνητές στη μελέτη τους επιβεβαιώνουν προηγούμενες μελέτες που αναφέρουν ότι οι ρωγμές δημιουργούνται από γεωλογικές διεργασίες που οφείλονται στην κίνηση του νερού του υπόγειου ωκεανού το οποίο βρίσκει τρόπους να διαπερνά το στρώμα πάγου και να φτάνει μέχρι την επιφάνεια. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι επιστήμονες εκτιμούν ότι ο υπόγειος ωκεανός βρίσκεται σε βάθος περίπου 100 χλμ. κάτω από την επιφάνεια της Ευρώπης.

«Η συλλογή δειγμάτων απευθείας μέσα από τον ωκεανό αποτελεί μια τρομερή επιστημονική και τεχνολογική πρόκληση και δεν αναμένεται να επιχειρηθεί στο κοντινό μέλλον. Αν όμως συλλέξουμε δείγματα από το χαοτικό έδαφος θα μπορέσουμε να αποκαλύψουμε σημαντικά στοιχεία για τη σύσταση του ωκεανού αλλά και τη δυναμική του νερού σε αυτόν. Μπορεί επίσης να εντοπίσουμε στοιχεία για τον πυρήνα του δορυφόρου» αναφέρουν οι ερευνητές στο άρθρο τους που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Astronomical Journal».