Κριτικά

Ζωηρή ήταν η συζήτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το αν θα έπρεπε να απονεμηθεί το Νομπέλ στην Αλεξίεβιτς επειδή το έργο της δεν είναι λογοτεχνικό.

Κριτικά | tovima.gr
Ζωηρή ήταν η συζήτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το αν θα έπρεπε να απονεμηθεί το Νομπέλ στην Αλεξίεβιτς επειδή το έργο της δεν είναι λογοτεχνικό. Κριτήριο του μη λογοτεχνικού ήταν για τους περισσότερους η απουσία της μυθοπλασίας, αφού η μυθοπλασία – λένε – είναι το βασικό συστατικό για να θεωρηθεί ένα έργο λογοτεχνικό. Καταλαβαίνω ότι οι γνώμες στο Διαδίκτυο έχουν πολλές φορές πυροτεχνικό χαρακτήρα. Κάτι τέτοιο ταιριάζει και με τη φύση του μέσου. Αλλά θέμα λογοτεχνικότητας δεν υπάρχει. Δεν είναι μόνο η πραγματικότητα του non-fiction novel. Είναι και ένα μεγάλο μέρος της αφηγηματικής θεωρίας που δεν θεωρεί τη μυθοπλασία στοιχείο της λογοτεχνικότητας.
Μεταξύ αυτών που διατύπωσαν απόψεις στον προηγούμενο διάλογο, ως υπερασπιστές της μυθοπλασίας, ήταν και συγγραφείς. Ευτυχώς έχουμε μια γενιά νέων συγγραφέων, οι τριάντα και κάτι, που έχουν δώσει μέχρι τώρα εξαιρετικά δείγματα δουλειάς. Αυτή η γενιά μοιάζει να είναι, λογοτεχνικά, η πιο συγκροτημένη και η πιο αξιόλογη της Μεταπολίτευσης (η θέση μπορεί να τεκμηριωθεί). Αλλά όταν οι ίδιοι αυτοί συγγραφείς γράφουν ένα κριτικό κείμενο είναι κυριολεκτικά γυμνοί. Καμία μέθοδος, κανένα εργαλείο. Εχω εντοπίσει ότι οι περισσότεροι απ’ αυτούς εμφανίζονται σε συγκεκριμένο μέσο και αναρωτιέμαι αν αυτή η παραγωγή, που τελικά έχει έναν παρεΐστικο-πελατειακό χαρακτήρα, συμβάλλει στην κριτική της λογοτεχνίας ή ανήκει περισσότερο στον χώρο του buzz. Αφήνω κατά μέρος το θέμα της «επαγγελματικής κριτικής» που είναι μια άλλη, τεράστια συζήτηση.
Η Amazon Γαλλίας καθιέρωσε βραβείο για μυθιστόρημα που εκδίδεται αποκλειστικά στο Διαδίκτυο, είναι ουσιαστικά αυτοέκδοση μέσα από την πλατφόρμα Kindle Direct Publishing. Η κριτική επιτροπή αποτελείται από στελέχη της Amazon Γαλλίας, που κρίνει κυρίως με βάση τα σχόλια των αγοραστών. Η βραβευμένη είναι η 32χρονη Amélie Antoine για το μυθιστόρημά της «Fidéle en poste». Το παράδοξο είναι ότι η βραβευμένη θέλει να χρησιμοποιήσει το βραβείο ως μέσο πίεσης για να βρει παραδοσιακό εκδότη και να εκδοθεί σε… παραδοσιακό χαρτί. Μόνο τότε θα αισθανθεί συγγραφέας. Μια έρευνα έδειξε ότι το 40% όσων προχωρούν σε αυτοέκδοση το κάνουν στο πλαίσιο στρατηγικής για να βρουν εκδότη. Το έντυπο βιβλίο και η υλικότητά του εξακολουθούν να δίνουν υπόσταση στη λογοτεχνία και στον συγγραφέα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk