Το 2011 ερευνητές έκαναν μια καταπληκτική ανακάλυψη έκαναν σε μια περιοχή στην κεντρική Ισπανία. Εντόπισαν τα καλοδιατηρημένα απολιθώματα ενός άγνωστου μέχρι σήμερα ζώου που ζούσε πριν από 125 εκ. έτη. Τώρα ολοκληρώθηκε η μελέτη του και παρουσιάζεται στην επιθεώρηση «Science». Πρόκειται για ένα πανάρχαιο θηλαστικό που έμοιαζε με αρουραίο και τρεφόταν με έντομα.

Το ζώο ονομάστηκε Spinolestes xenarthosus και οι ερευνητές ήταν εξαιρετικά τυχεροί αφού είχαν διατηρηθεί ορισμένοι μαλακοί ιστοί η μελέτη των οποίων επέτρεψε την «ανασύνθεση» του ζώου. Οπως φαίνεται το μικρό θηλαστικό είχε κάποιου είδους τρίχωμα, δέρμα και ορισμένα αγκάθια που παρόμοια με αυτά του σκατζόχοιρου. Ολα αυτά τα χαρακτηριστικά είναι τα αρχαιότερα που εντοπίζονται σε θηλαστικό ζώο. «Τα αγκάθια βρίσκονταν στην πλάτη του ζώου ως αμυντικός μηχανισμός απέναντι στους εχθρούς του. Το τρίχωμα του έχει την ίδια δομή με εκείνη που έχουν τα σημερινά θηλαστικά» αναφέρει ο Τόμας Μάρτιν καθηγητής παλαιοντολογίας του Πανεπιστημίου της Βόννης μέλος της ερευνητικής ομάδας η οποί ανακάλυψε ακόμη ότι το ζώο αντιμετώπιζε κάποια μυκητίαση (λοίμωξη).