Σε πόλη που «πάλλεται» συνεχώς από εκδηλώσεις μουσικής, εικαστικών τεχνών, αθλητισμού και κάθε είδους πολιτιστική δραστηριότητα εξελίσσονται τα Γιάννενα, στο πλαίσιο της διεκδίκησης της υποψηφιότητας «Ιωάννινα – Ήπειρος πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021».
Η Ήπειρος, μια περιοχή η οποία έτσι και αλλιώς στο διάβα των ετών διακρίνεται για τη δημιουργικότητά της, φιλοδοξεί να θέσει έντονα τη σφραγίδα της στην Ευρώπη με την ιστορία, τον πολιτισμό και τη δρώσα καθημερινότητα που διαμορφώνουν οι κάτοικοί της.
Ο θετικός αντίκτυπος από εκδηλώσεις, όπως του «5ου Ioannina rock city festival», τον Σεπτέμβριο, δεν ήρθε τυχαία. Είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας οι όποιες διοργανώσεις να είναι άρτια προετοιμασμένες και, κυρίως, ενταγμένες στην προσπάθεια τα Ιωάννινα να μετατραπούν σε πόλο έλξης σύγχρονων πολιτιστικών ρευμάτων και τουριστικό προορισμό ποικίλων εναλλακτικών δραστηριοτήτων.
Για «σπουδαίο γεγονός» μιλάνε ακόμα και σήμερα όσοι βρέθηκαν το βράδυ της 11ης Σεπτεμβρίου 2015, στην «αίθουσα των ανακτόρων» του σπηλαίου Περάματος, όπου ο θρυλικός τραγουδιστής των Rainbow και των Deep Purple Τζο Λιν Τέρνερ και ο Γιαννιώτης Γιώργος Γάκης μαζί με το συγκρότημα Troublemakers, άνοιξαν τις εκδηλώσεις του ροκ φέστιβαλ.
Όλα ήταν εντυπωσιακά: πολύχρωμα video mappings προβάλλονταν ταυτόχρονα στους σταλαγμίτες του σπηλαίου υπό την επιμέλεια της Μαρίας Κατσούρα ενώ ηχοληψία και φωτισμός (Θωμάς Νάστος) δημιούργησαν πανδαισία για τις αισθήσεις ενώ το δύσκολο έργο της βιντεοσκόπησης στο σπήλαιο επωμίστηκε ο Μενέλαος Συκοβέλης.
Η οργάνωση του πρωτότυπου αυτού «cave metal» -αξίζει να δει κανείς ένα μικρό δείγμα από τη βιντεοσκόπηση του «Cave metal» ( Joe Lynn Turner & George Gakis 5min trailer https://www.youtube.com/watch?v=PGivzq4CVQ4)- έγινε από τον Οργανισμό Σπηλαίου Περάματος σε συνεργασία με το Πνευματικό Κέντρο του δήμου Ιωαννιτών.
Στον χώρο του σπηλαίου τον περασμένο Μάιο δόθηκε μία ακόμη θεαματική συναυλία από το Σύνολο Εγχόρδων της Συμφωνικής Ορχήστρας του δήμου Ιωαννιτών και το Γυναικείο Φωνητικό Σύνολο Cantus.
Οι πολυδιάστατες πολιτιστικές εκδηλώσεις θα συνεχιστούν στα Γιάννενα, στο πλαίσιο της διεκδίκησης της υποψηφιότητας «Ιωάννινα – Ήπειρος πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021».

Πάντως, δεν είναι άνευ ουσίας η συνολική κριτική από αριστερές δημοτικές παρατάξεις και κόμματα που εναντιώνονται στη συμμετοχή ελληνικών πόλεων στο θεσμό αυτόν ο οποίος εμφανίζεται ως προσπάθεια συσπείρωσης των Ευρωπαίων. Η έκφραση αντίθεσης αφορά τα εμπορικά / κερδοσκοπικά κριτήρια που προωθεί ουσιαστικά με την πολιτική της η ΕΕ σε συνδυασμό βέβαια με την ιδεολογική χειραγώγηση για… ομογενοποιημένο «πολιτιστικό» προϊόν. Και αυτό με δεδομένο ότι παράλληλα η πολιτική των κυβερνησεων στην Ελλάδα, επί χρόνια, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού μοντέλου οικονομικής ανάπτυξης και της αγοράς, περιθωριοποιεί την παραδοσιακή μουσική, τον λαϊκό πολιτισμό. Την ίδια ώρα, πετσοκόβεται συνεχώς -με μεγαλύτερη ένταση τα τελευταία χρόνια, λόγω κρίσης- η κρατική χρηματοδότηση σε πολιτιστικούς φορείς, δεν προωθείται καθόλου η ερασιτεχνική δημιουργία τοπικών φορέων και συλλόγων ενώ αφήνεται ο πολιτισμός στα χέρια της ελεημοσύνης των ιδιωτών χορηγών… Παράλληλα, δεν ξεχνά κανείς την εμπειρία από τις προηγούμενες πολυδάπανες διοργανώσεις στη χώρα μας, στο πλαίσιο της πολιτιστικής πρωτεύουσας του παρελθόντος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1985, λίγο μετά τη θέσπιση του θεσμού με πρωτοβουλία της Μελίνας Μερκούρη, πρώτη πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης έγινε η Αθήνα. Έκτοτε η Θεσσαλονίκη το 1997 και η Πάτρα το 2006 απέκτησαν τον τίτλο ενώ για το 2021 θα αναδεχθεί μια πολιτιστική πρωτεύουσα από την Ελλάδα και μία από τη Ρουμανία.
Η Διεύθυνση Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ένωσης / Τμήμα Ευρωπαϊκής Ένωσης του υπουργείου Πολιτισμού αποτελεί τον συντονιστικό φορέα για την υλοποίηση του διαγωνισμού μεταξύ των υποψηφίων ελληνικών πόλεων για την απονομή του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2021. Ήδη έχει γίνει γνωστό ότι, κατόπιν συνεννόησης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό ως και τη Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2015.