«Η νέα χρονιά άρχισε με αβεβαιότητα που ελπίζεται να επιλυθεί με τη νέα συμφωνία μεταξύ Ελλάδας, Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Η συμφωνία αυτή μπορεί να επαναφέρει τη χώρα στην οδό της ανάπτυξης και να επιλύσει τη χρηματοπιστωτική ασφυξία που αντιμετώπισε το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και οδήγησε σε αυξανόμενες δυσχέρειες του ιδιωτικού τομέα, ο οποίος στερείται τοπικής χρηματοδότησης και ρευστότητας».

Αυτό αναφέρεται στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για το 2014-2015 και επισημαίνεται ότι «η ναυτιλία συνέχισε να είναι η πηγή εισοδήματος, απασχόλησης και γοήτρου για την Ελλάδα το 2014. Οι ελληνικές παραγγελίες συνεχίζουν να βρίσκονται στην κορυφή των νέων παραγγελιών πλοίων, επιβεβαιώνοντας το δυναμισμό της ναυτιλίας και τη σημασία της για την Ελλάδα και την Ε.Ε. Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα είναι αποφασισμένη να εξακολουθήσει την παρουσία της στη χώρα (παρά τις προσφορές ελκυστικών όρων σε παγκόσμια κλίμακα) υπό τον όρο της διατήρησης του μακροχρόνιου νομικού θεσμικού πλαισίου της».

Στο εισαγωγικό σημείωμα ο πρόεδρος της Ένωσης κ. Θεόδωρος Βενιάμης υπογραμμίζει ότι πυρήνας της ναυτιλιακής πολιτικής, όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο, αλλά και σε ευρωπαϊκό, είναι και πρέπει να παραμείνει η ανταγωνιστικότητα του πλοίου, όπως έγινε εμφανές και στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Ναυτιλίας.
Σχετικά με την ανεργία επισημαίνει ότι «ιδιαιτέρως σημαντική μπορεί να είναι η συμβολή της ναυτιλίας στην αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεργίας που κλονίζει τον κοινωνικό ιστό, με την προσφορά θέσεων εργασίας επί των πλοίων σε συμπολίτες μας. Η δυναμική του τομέα συνυπάρχει με την εμπιστοσύνη μας στη ναυτοσύνη των Ελλήνων, θετικές προϋποθέσεις που απαιτείται να συμπληρωθούν με ανταγωνιστικούς οικονομικούς όρους εργασίας, σύμφωνους με τα κρατούντα στην παγκόσμια ναυτιλία και τη διεθνή ναυτεργατική νομοθεσία. Στο ίδιο πλαίσιο, έχουμε επανειλημμένα προτείνει την αναγκαιότητα λειτουργίας ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, παράλληλα με τις δημόσιες Ναυτικές Ακαδημίες, προκειμένου να υπάρξει η δυνατότητα παραγωγής μεγαλύτερου αριθμού αξιωματικών, ένα επάγγελμα με παρόν αλλά και άκρως θετικο εργασιακό μέλλον».

Σημειώνεται ακόμη στην εισαγωγή ότι «το έτος που πέρασε ήταν γεμάτο προκλήσεις και συνεχείς ανατροπές για τη ναυτιλία μας τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο. Διεθνώς, η ναυλαγορά συνέχισε να παρουσιάζει έντονη αστάθεια με διαφοροποιήσεις στις αποδόσεις των ναύλων στις κατηγορίες πλοίων, παρουσιάζοντας ειδικά για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου ιστορικά αξιοσημείωτα χαμηλά επίπεδα».
Σχετικά με την εθελοντική συνεισφορά της ναυτιλίας στα δημοσιονομικά έσοδα της χώρας ο κ. Βενιάμης λέει ότι «ο καθολικός και άμεσος τρόπος με τον οποίο ανταποκρίθηκε το συντριπτικό ποσοστό της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, καλύπτοντας πλήρως τους εισπρακτικούς στόχους για το πρώτο φορολογικό έτος, απέδειξε έμπρακτα την αποφασιστικότητα του κλάδου να στηρίξει την πατρίδα στην δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνει αλλά και τη σύμπνοια και τη συλλογικότητα των αποφάσεων που τον χαρακτηρίζουν».

Και προσθέτει: «Παράλληλα έχουμε καταθέσει στην Πολιτεία την επιθυμία μας αλλά και το όραμα να συμβάλλουμε ως εθνικός στρατηγικός και παραγωγικός πυλώνας στην αναπτυξιακή πορεία που χρειάζεται ο τόπος. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι, όπως κάθε επιχειρηματική επένδυση που υπάγεται σε συνθήκες σκληρού διεθνούς ανταγωνισμού, έτσι και η ναυτιλία έχει απόλυτη ανάγκη από σταθερό νομοθετικό πλαίσιο, νομική βεβαιότητα και ασφάλεια επενδύσεων».

Στην έκθεση αναφέρεται ότι το 2014 ήταν μια μάλλον απογοητευτική χρονιά από πλευράς παγκόσμιας ανάπτυξης καθώς και συνολικών ναυτιλιακών εξελίξεων και οι προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας για το 2015 παραμένουν στην καλύτερη περίπτωση αβέβαιες.

Για το θέμα της διάσωσης μεταναστών στην έκθεση τονίζεται ότι «τα εμπορικά πλοία έχουν τη νομική υποχρέωση διάσωσης ανθρώπων στη θάλασσα (ΔΣ UNCLOS, IMO/SOLAS και SAR). Από την αρχαιότητα τα πλοία έχουν το ηθικό καθήκον διάσωσης για ανθρωπιστικούς λόγους. Όμως τα εμπορικά πλοία και πληρώματα δεν έχουν ούτε τον εξοπλισμό, ούτε την εκπαίδευση για επιχειρήσεις διάσωσης μεγάλης κλίμακας στη θάλασσα. Τα πλοάι δεν έχουν τον αναγκαίο χώρο για να φιλοξενήσουν μετανάστες που επιβιβάζονται κατά εκατοντάδες, δημιουργώντας προβλήματα υγείας, υγιεινής και ασφάλειας εν πλω».