Ξεθωριάζει η μόδα των selfies; Ή ο διαρκής βομβαρδισμός αυτοφωτογραφιζόμενων πορτρέτων έχει αρχίσει να απωθεί αντί να έλκει το κοινό των social media; Σύμφωνα με νέα μελέτη του αμερικανικού κολοσσού eBay, στην οποία έλαβαν μέρος 1.000 άτομα από όλον τον κόσμο, η πλειονότητα χαρακτηρίζει τις selfies «ενοχλητικές».
Στο πλαίσιο της δημοσκόπησης που διενεργήθηκε σε Αφρική, Ασία, Ευρώπη, Βόρεια και Νότια Αμερική οι εθελοντές ηλικίας 18-60 ετών κλήθηκαν να δηλώσουν τις τεχνολογικές τους συνήθειες. Από αυτούς το 69% ήταν άνδρες και το 31% γυναίκες.
«Ενοχλητικές» οι selfies
Βάσει των αποτελεσμάτων οι Ευρωπαίοι τείνουν να αναρτούν συχνά φωτογραφικό υλικό με τα κατοικίδια και τα παιδιά τους, με το 38% των συμμετεχόντων να χαρακτηρίζει τις κινήσεις αυτές «ενοχλητικές». Από τις απαντήσεις τους, οι Βορειοαμερικανοί φάνηκε ότι «μισούν» όσους τραβάνε selfies μπροστά από καθρέφτες, σε ποσοστό μάλιστα που αγγίζει το 69%.
Οι Ασιάτες εμφανίζονται ιδιαίτερα ανεκτικοί ως προς τα στιγμιαία φωτογραφικά πορτρέτα των χρηστών των κοινωνικών μέσων δικτύωσης. Ωστόσο το 86% αυτών δήλωσε ότι τα άτομα που κοιτάζουν διαρκώς το κινητό τους ενώ βρίσκονται στο εστιατόριο τους «σπάνε τα νεύρα».
Αφρικανοί και Ευρωπαίοι εμφανίζονται εξίσου αγανακτισμένοι με όσους ποστάρουν διαρκώς φωτογραφίες φαγητών στα social media. Το μεγαλύτερο «ψηφιακό» μίσος πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία των ειδικών, συγκεντρώνουν οι selfies που έχουν ληφθεί μπροστά σε καθρέφτη, ενώ αμέσως μετά στην κατάταξη βρίσκονται οι selfies με τα σουφρωμένα χείλη, γνωστές και ως duckface. Ο συγκεκριμένος τύπος selfie είναι ιδιαίτερα δημοφιλής ανάμεσα σε διάσημες τηλεπερσόνες, όπως π.χ. οι αδελφές Καρντάσιαν. Στην τρίτη θέση του… μίσους έρχονται οι λήψεις στο γυμναστήριο, ενώ αμέσως μετά βρίσκονται οι ομαδικές.
Τεχνολογικές συνήθειες
Βάσει των απαντήσεων των εθελοντών, φάνηκε ότι σε γενικές γραμμές οι Ευρωπαίοι ασχολούνται στον ελεύθερο χρόνο τους με την τεχνολογία και το Διαδίκτυο λιγότερες ώρες συγκριτικά με άλλους. Συγκεκριμένα, ασχολούνται με ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ηλεκτρονικές συσκευές, social media, gaming ή browsing για περίπου 2,9 ώρες ημερησίως.
Οι Ασιάτες αφιερώνουν στις παραπάνω δραστηριότητες περί τις 3,4 ώρες, χρόνος ο οποίος σκαρφαλώνει στις 3,6 ώρες στην περίπτωση των Βορειοαμερικανών. Αφρικανοί και Νοτιοαμερικανοί εμφανίζονται «δεμένοι» με την τεχνολογία της… ψυχαγωγίας επί 3,8 ώρες καθημερινά.
Οι συμμετέχοντες από τη Νότια Αμερική δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο στην τουαλέτα, περισσότερο από κάθε άλλον. Αντίθετα, το 51% των Ασιατών υποστήριξε ότι δεν θα επιθυμούσε να πάρει κάποιο γκάτζετ μαζί του στην τουαλέτα.
«Ψαρεύοντας» ανεπιθύμητα posts
Οι Νοτιοαμερικανοί φάνηκε να ασχολούνται και να φιλτράρουν τον λογαριασμό τους στα social media πολύ περισσότερο, ενώ ένας στους τρεις αναφέρει ότι σβήνει τουλάχιστον ένα post την εβδομάδα. O ίδιος αριθμός «μικροδιορθώσεων» ισχύει και για την περίπτωση των Βορειοαμερικανών.
Στην Ευρώπη πάλι, ένας στους πέντε χρήστες των κοινωνικών μέσων δικτύωσης επιλέγει να απομακρύνει από το προφίλ του κάτι το οποίο δεν θεωρεί ότι αρμόζει στην εικόνα του, συγκριτικά με έναν στους τέσσερις στην περίπτωση των Ασιατών.
Οι Αφρικανοί, σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, είναι εκείνοι που ασχολούνται λιγότερο με την ψηφιακή «λογοκρισία» καθώς μόνο ένας στους 13 αποφασίζει να «κατεβάσει» ένα post που δεν του αρέσει.
Ως προς την αφαίρεση tags –ονομαστικών «ετικετών» –από φωτογραφίες που ανεβαίνουν στα social media, οι Ασιάτες και οι Νοτιοαμερικανοί έχουν τα πρωτεία. Ακολουθούν οι Βορειοαμερικανοί, οι Ευρωπαίοι και οι Αφρικανοί.
Στο πλαίσιο της δημοσκόπησης, οι ειδικοί διαπίστωσαν –μεταξύ άλλων –τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες ανταποκρίνονται σε ένα αίτημα φιλίας, π.χ. στο Facebook. Περίπου το 41% των εν λόγω αιτημάτων γίνεται αποδεκτό χωρίς δεύτερη σκέψη. Ωστόσο ένα 30% των νέων «φίλων» συνοδεύεται από περιορισμούς ως προς το τι μπορεί να βλέπει από το προφίλ του ατόμου που μόλις τον δέχθηκε και ένα 17% γίνεται αποδεκτό για λίγα λεπτά προτού διαγραφεί πλήρως.
HeliosPlus