Όσο και αν μοιάζει παράδοξο, οι μακροχρόνια άνεργοι στη χώρα μας, όπου εδώ και πέντε χρόνια, αυτά της κρίσης και της λιτότητας, αφορούν πλέον πολλές χιλιάδες οικογένειες, δεν επιτρέπεται να απαλλαγούν πλήρως από τα δημοτικά τέλη, ακόμη και αν το αποφασίσει το δημοτικό συμβούλιο του δήμου όπου κατοικούν.
Μέχρι σήμερα, ούτε μείωση τελών μπορεί να δοθεί σε όσους πλήττονται από την οικονομική κρίση αλλά δεν εμπίπτουν στις κατηγορίες των πολιτών που η ισχύουσα νομοθεσία ορίζει ότι μπορούν να έχουν μείωση επιβάρυνσης σε δημοτικά τέλη. Κατά τον ίδιο τρόπο απορρίπτονται και αποφάσεις για μείωση άνω του 20% των τιμολογίων ύδρευσης. Τώρα κάτι αλλάζει.
Ακόμα ηχούν στα αφτιά μας οι διαμαρτυρίες φορέων και κατοίκων που ξεσηκώθηκαν αντιδρώντας βλέποντας διορισμένους γενικούς γραμματείς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων να μη δέχονται αποφάσεις των δήμων για την ανακούφιση οικονομικά αδύναμων πολιτών.
Τον Νοέμβριο του 2014 είχε προκληθεί σάλος μετά τις καταγγελίες του εκλεγμένου με τα ψηφοδέλτια του ΚΚΕ δημάρχου Πετρούπολης κ. Βαγγέλη Σίμου σχετικά με την απόρριψη από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Πετρούπολης να απαλλαγούν πλήρως από τα δημοτικά τέλη οι μακροχρόνια άνεργοι και να μειωθούν 50% τα τέλη στους νέους επαγγελματίες της πόλης για τον πρώτο χρόνο άσκησης του επαγγέλματος. Η αιτιολογία από πλευράς Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής ήταν τότε ότι οι μακροχρόνια άνεργοι και οι νέοι επαγγελματίες δεν προβλέπονται σε καμία διάταξη νόμου…
Σήμερα, το υπουργείο Εσωτερικών εισάγει στο υπό δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου για την αυτοτελή υπηρεσία ελέγχου νομιμότητας ΟΤΑ ρύθμιση που επιχειρεί να ανοίξει τη βεντάλια της μείωσης ή απαλλαγής από δημοτικά τέλη σε περισσότερες κατηγορίες οικονομικά αδυνάτων πολιτών.
Με το άρθρο 46 διευρύνεται η κατά τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006) προβλεπόμενη δυνατότητα των δήμων να χορηγούν μείωση ή απαλλαγή από τους δημοτικούς φόρους και τέλη, ώστε να συμπεριληφθούν οι τρίτεκνοι, οι μονογονεϊκές οικογένειες και οι μακροχρόνια άνεργοι, καθώς και οι δικαιούχοι των μέτρων αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης του ν. 4320/2015 (Α’ 29).
Με την ίδια ρύθμιση δίνεται επιπλέον στις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης – Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) να συμπεριλαμβάνουν στα «κοινωνικά τιμολόγιά» τους και τους χαμηλοσυνταξιούχους, καθώς και νέους επαγγελματίες.
Αλλάζει η παράγραφος 3 του άρθρο 202 του ν. 3463/2006 (Α’ 114). Αντικαθίσταται ως εξής:
«»3. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των μελών του, είναι δυνατή η μείωση δημοτικών φόρων ή τελών μέχρι το πενήντα τοις εκατό (50%), ή η απαλλαγή από αυτούς για τους απόρους, τα άτομα με αναπηρίες, τους πολύτεκνους, τους τρίτεκνους, τις μονογονεϊκές οικογένειες και τους μακροχρόνια άνεργους, όπως η ιδιότητα των ανωτέρω οριοθετείται αντίστοιχα από την κείμενη νομοθεσία, καθώς και τους δικαιούχους του πρώτου κεφαλαίου του ν. 4320/2015 (Α’ 29), όπως εκάστοτε αυτοί ορίζονται με τις υπουργικές αποφάσεις του άρθρου 5 του ίδιου νόμου. Με την ίδια απόφαση μπορεί να τίθενται και εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση της ως άνω μείωσης ή απαλλαγής».
2. Πέραν των προβλεπόμενων στο άρθρο 202 παρ. 3 του ν. 3463/2006 (Α’ 114), οι ΔΕΥΑ μπορούν επιπλέον με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου τους και στο πλαίσιο της ετήσιας τιμολογιακής πολιτικής τους, να θεσπίζουν κατ’ έτος μειωμένα τέλη ύδρευσης και αποχέτευσης έως και 50% ή και απαλλαγή από αυτά για συνταξιούχους και για νέους επαγγελματίες έως τριάντα (30) ετών για τα πρώτα πέντε (5) έτη λειτουργίας της επιχείρησης ή εκμετάλλευσής τους, με εξαίρεση τα ισόγεια καταστήματα και τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, των οποίων το οικογενειακό ετήσιο εισόδημα δεν υπερβαίνει τα δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ».