Την Παρασκευή ή το αργότερο τη Δευτέρα –αν γίνει τελικά ονομαστική ψηφοφορία– θα ψηφισθεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που συζητείται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Λίγα εικοσιτετράωρα μετά αναμένεται η κατάθεση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας (του περίφημου νομοσχεδίου-«κουρελού» κατά τον υπουργό Παιδείας κ. Αρ. Μπαλτά) το οποίο περιλαμβάνει διατάξεις κυρίως για την ανώτατη εκπαίδευση αλλά και για τα φροντιστήρια και τα ιδιωτικά σχολεία.

Κατά τη συζήτηση που έγινε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ακούστηκαν πολλά. Μεταξύ αυτών ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας κ. Αν. Κουράκης αναφέρθηκε και σε διαδικασία «ανοικτής ακρόασης» στα σχολεία για τους υποψήφιους διευθυντές. Μπροστά δε στις τεράστιες αντιδράσεις που ξεσήκωσε η υποτίμηση των επιστημονικών προσόντων των υποψηφίων για θέσεις διευθυντών, ο κ. Κουράκης απέσυρε τη διάταξη του νομοσχεδίου που όριζε ότι δεν θα μοριοδοτείται το μονοετές μεταπτυχιακό των υποψηφίων.

Δάσκαλοι: Διαδικαστικά προβλήματα από το νέο σύστημα επιλογής διευθυντών

Εκπροσωπώντας τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) ο πρόεδρός της κ. Θαν. Κικίνης αναρωτήθηκε γιατί σε περίοδο ανθρωπιστικής κρίσης και ανάγκης στήριξης των μαθηυτών στα σχολεία η κυβέρνηση θεωρεί ως το κατεπείγον θέμα της Παιδείας το πώς θα εκλέγονται οι διευθυντές των σχολείων.

«Αυτό που έχουμε εδώ ως κατεπείγον την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση δεν την αφορά. Δεν είναι το κατεπείγον η επιλογή των στελεχών. Το κατεπείγον είναι να μιλήσεις για ένα σχολείο όπου και τα στελέχη που θα επιλεγούν θα έχουν ένα ρόλο πραγματικά δημοκρατικό» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κικίνης.

«Να μιλήσεις για το δημοκρατικό σχολείο, που δημοκρατικό σχολείο σημαίνει ένα σχολείο χωρίς αποκλεισμούς, χωρίς αποκλεισμούς για τα προνήπια, χωρίς αποκλεισμούς για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες, χωρίς αποκλεισμούς που φέρνει το ίδιο το νομοσχέδιο, ακόμη και στην επιλογή των στελεχών» ανέφερε χαρακτηριστικά. Προέβλεψε δε ότι το νέο σύστημα θα δημιουργήσει διαδικαστικά προβλήματα και πιθανώς θα πέσει στα δικαστήρια καθώς περιλαμβάνει αντισυνταγματικούς περιορισμούς και αποκλεισμούς.

«Συμφωνούμε ότι η συνέντευξη και το παλιό σύστημα είχαν τεράστιες παθογένειες και δημιούργησε τεράστια προβλήματα, αλλά όταν επελέγησαν οι 13 περιφερειακοί διευθυντές, που υποτίθεται ότι η επιλογή τους θα γινόταν με διαφάνεια και προσόντα, ποιο καθεστώς “ημετεροκρατίας” επικράτησε αυτή τη φορά;» αναρωτήθηκε χαρακτηριστικά ο κ. Κικίνης.

Από την πλευρά του θετικά αντιμετώπισε τις περισσότερες διατάξεις του νέου νομοσχεδίου ο πρόεδρος τος ομοσπονδίας των καθηγητών μέσης εκπαίδευσης κ. Θ. Κοτσιφάκης, ο οποίος τόνισε ότι «σωστά καταργείται η τράπεζα θεμάτων, επανέρχεται ο παλιός τρόπος προαγωγής και αποδεσμεύεται το απολυτήριο από την επιλογή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση».

Νέο νομοσχέδιο: ΑΕΙ με νέους πρυτάνεις, κάλπες και «άσυλο»

Από την άλλη πλευρά, το πολυνομοσχέδιο που καταθέτει στην Βουλή το υπουργείο Παιδείας την άλλη εβδομάδα φέρνει αλλαγές σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης αλλά κυρίως στα ΑΕΙ, καθώς όλοι οι εκλεγμένοι πρυτάνεις παύονται και εξαναγκάζονται σε νέες εκλογές σε ένα χρόνο από σήμερα.

Στα ΑΕΙ επιστρέφουν άσυλο, πρυτανικά συμβούλια, κάλπες και ψηφοδέλτια στις πρυτανικές εκλογές με ψηφοφόρους ξανά και τους φοιτητές, ενώ κάθε υποψήφιος πρύτανης θα έχει μαζί του κατ’ ανώτερο τρεις αντιπρυτάνεις και μια θητεία τεσσάρων ετών χωρίς δυνατότητα ανανέωσης. Η «ηλεκτρονική ψήφος» καταργείται, οπότε και ανοίγει δρόμος πάλι για… κλοπή της κάλπης ή διάλυση των σχετικών διαδικασιών από όποιον τατραξία στα ΑΕΙ το θελήσει.

Στα φροντιστήρια και στα ιδιωτικά σχολεία το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να επιβάλει πλήρη έλεγχο, καθεστώς… Δημοσίου και κοινό «προφίλ».

Οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων δεν θα μπορούν εύκολα να κάνουν απολύσεις στα σχολεία τους, ενώ οι ιδιοκτήτες φροντιστηρίων θα λειτουργούν σχεδόν σαν σχολεία. Στις γιορττές θα έχουν δεκαπενθήμερες αργίες, αλλά είναι στην ευχέρειά τους να ανοίξουν, εάν θέλουν, αρκεί να πληρώσουν πολύ υψηλότερες αμοιβές στους εργαζομένους τους.

Εργασιακές σχέσεις Δημοσίου στα ιδιωτικά σχολεία

Όπως αναφέρεται στις σχετικές διατάξεις που έχουν προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς με σύμβαση αορίστου χρόνου θα μπορούν να τους απολύσουν οι εργοδότες τους με μια σειρά τρόπων που προβλέπει ο νόμος και για την απόλυση δημόσιου υπάλληλου. Π.χ., αν καταδικαστούν για σοβαρή ποινή και οδηγηθούν στη φυλακή ή αν εγκρίνει την απόλυση τριμελής επιτροπή που θα απαρτίζεται από έναν εκπρόσωπο των εργοδοτών, έναν εκπρόσωπο της ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών) και έναν πάρεδρο του ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής). Η τριμελής για να έχει απαρτία και να μπορεί να συνεδριάσει, πρέπει να είναι παρόντες και οι τρεις. Με δύο μέλη δεν θα έχει απαρτία, επομένως στις απολύσεις μπορούν να θέσουν βέτο οι συνδικαλιστές δια της… απουσίας τους.

Μέχρι σήμερα τα ιδιωτικά σχολεία είχαν δυνατότητα μίας απόλυσης τον χρόνο, με νόμο της κυρίας Αννας Διαμαντοπούλου.

Στη διάταξη αναφέρεται: «Επανέρχονται σε ισχύ τα άρθρα 30 και 33 του νόμου 682/77 και η παράγραφος 1 του άρθρου 11 του νόμου 1351/83.

– Αρθρον 30.

1. Οι διδάσκοντες εις τα ιδιωτικά σχολεία γενικής εκπαιδεύσεως εκπαιδευτικοί, τελούν επί σχέσει εργασίας ωρισμένου ή αορίστου χρόνου κατά τα εις επόμενας παραγράφους του παρόντος άρθρου οριζόμενα.

2. Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί του πίνακα Β’ προτείνονται προς πρόσληψη από τον ιδιοκτήτη του ιδιωτικού σχολείου και μετά την έγκριση της πρότασης από τον Διευθυντή της οικείας Διεύθυνσης ή Προϊστάμενο του οικείου Γραφείου Εκπαίδευσης συνάπτουν σύμβαση ορισμένου χρόνου, η οποία αρχίζει από την ημέρα παροχής των υπηρεσιών από τον εκπαιδευτικό και λήγει την 31η Αυγούστου του δεύτερου έτους από την πρόσληψή του. Κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους υπηρεσίας ή κατά τη λήξη της διετίας ο ιδιοκτήτης μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση, με καταβολή αποζημίωσης δύο μηνών στον εκπαιδευτικό. Μετά την πάροδο της διετίας και εφόσον η σύμβαση δεν καταγγελθεί κατά τα ανωτέρω, ανανεώνεται αυτοδικαίως για τέσσερα ακόμη έτη.

3. α) Μετά την πάροδο της τετραετίας η σύμβαση μετατρέπεται αυτοδικαίως σε αορίστου χρόνου, οπότε είναι δυνατόν να καταγγελθεί μόνο για τους λόγους που προβλέπονται από:

ι. Τα εδάφια α’ έως ε’ του άρθρου 33 παρ. 4 του παρόντος.

ιι. Το άρθρο 11 του ν. 1351/1983 παρ. 1 εδ. Δ’ (ΦΕΚ 56 Α’), όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 62 παρ. 5 του ν. 1566/1985.

ιιι. Εφόσον υπάρχει διαταραχή του εκπαιδευτικού κλίματος στο σχολείο λόγω αδυναμίας συνεργασίας εργοδότη -εκπαιδευτικού. Το γεγονός της διαταραχής διαπιστώνεται μετά από εισήγηση τριμελούς επιτροπής, η οποία συγκροτείται από τον αρμόδιο Προϊστάμενο Διεύθυνσης και στην οποία συμμετέχουν ένας Πάρεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου του Τμήματος Αξιολόγησης και Επιμόρφωσης με αρμοδιότητα στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, ως Πρόεδρος, ένας εκπρόσωπος της ΟIΕΛΕ και ένας εκπρόσωπος της αντιπροσωπευτικότερης εργοδοτικής οργάνωσης ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων. Εάν δεν υπάρχει Πάρεδρος του Τμήματος Αξιολόγησης μπορεί να ορίζεται ως Πρόεδρος της Επιτροπής Πάρεδρος άλλου Τμήματος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Η πρόταση της επιτροπής αυτής εκτελείται με απόφαση του διευθυντή της οικείας διεύθυνσης εκπαίδευσης. Σε περίπτωση απόλυσης για το λόγο αυτόν καταβάλλεται στους απολυόμενους εκπαιδευτικούς η προβλεπόμενη αποζημίωση από το άρθρο 30 παρ. 5 του ν. 682/1977.

β) Κατά τη λήξη της τετραετίας ο ιδιοκτήτης του ιδιωτικού σχολείου μπορεί να καταγγείλει χωρίς αιτιολογία τη σύμβαση μόνο για το 33% των εκπαιδευτικών οι οποίοι συμπληρώνουν εξαετή υπηρεσία.

Σε περίπτωση κατά την οποία εξαετία συμπληρώνουν δύο εκπαιδευτικοί μπορεί να καταγγέλλεται η σύμβαση ενός από αυτούς. Σε περίπτωση κατά την οποία εξαετία συμπληρώνει ένας μόνο εκπαιδευτικός και σε διάστημα έως δύο ετών από τη συμπλήρωση της εξαετίας συμπληρώσει εξαετία και άλλος εκπαιδευτικός του σχολείου, είναι δυνατή η καταγγελία της σύμβασης ενός από τους δύο».

Επιστολή της ΟΙΕΛΕ

Η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) με επιστολή της προς «Το Βήμα» διευκρινίζει ότι «σήμερα δεν ισχύει για τα εργασιακά των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ο νόμος Διαμαντοπούλου που επιτρέπει μια αναιτιολόγητη απόλυση ανά σχολική μονάδα το χρόνο (όπως ανέφερε το ρεπορτάζ) και υπενθυμίζει ότι εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου με νομοθετική ρύθμιση του κ. Αρβανιτόπουλου οι εργασιακές σχέσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών έχουν απελευθερωθεί πλήρως, χωρίς κανέναν έλεγχο από την πολιτεία».

Οντως η υπογράμμιση της ΟΙΕΛΕ είναι σωστή, ο νόμος Διαμαντοπούλου ως προς τις απολύσεις άλλαξε επί του κ. Αρβανιτόπουλου. Με τον σημερινό νόμο, καταργείται ο νόμος Αρβανιτόπουλου _και Διαμαντοπούλου_ και προστατεύονται οι εργαζόμενοι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί από τις απολύσεις.