Μεγάλη ανάπτυξη σημείωσαν οι εργασίες του Μεσολαβητή Τραπεζικών Επενδυτικών Υπηρεσιών (Μ.Τ.Ε.Υ.) το 2014, δέκατη έκτη χρονιά λειτουργίας του, παρά το γεγονός ότι η τραπεζική δραστηριότητα έχει μειωθεί.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση πεπραγμένων που υπογράφει ο επικεφαλής του θεσμού Δημήτρης Παυλάκης, τα γραπτά αιτήματα – παράπονα πέρυσι αυξήθηκαν κατά 20,75 %, ενώ ειδικά τα θέματα που παρακολουθεί η Τράπεζα της Ελλάδος παρουσίασαν ιδιαίτερα μεγάλη αύξηση της τάξεως του 42,9%.
Στα πολύ θετικά επιτεύγματα της παρελθούσας χρονιάς θα πρέπει να αναφερθεί ο μέσος χρόνος εξέτασής των ζητημάτων ο οποίος είναι 35 ημέρες, βελτιωμένος κατά 33,96%, σε σχέση με την αντίστοιχο διάστημα του 2013.
«Κατά το 2014 δεχθήκαμε συνολικά 9.750 τηλεφωνικές κλήσεις και επισκέψεις στα Γραφεία μας, εκ των οποίων 8.596 αφορούσαν συναλλαγές ιδιωτών, 754 επαγγελματίες και μικρές επιχειρήσεις και 400 συναλλαγές επενδυτών» αναφέρει ο κ. Παυλάκης στον πρόλογο της έκθεσης.
Και προσθέτει πως «λάβαμε επίσης 1.821 γραπτά παράπονα. Από αυτά, 1.511 αφορούσαν τραπεζικές συναλλαγές ιδιωτών, 231 επαγγελματιών και μικρών επιχειρήσεων και 79 επενδυτικές συναλλαγές».
Συνολικά, το 2014 διεκπεραιώθηκαν 1.941 γραπτές υποθέσεις. Επίσης, καταγράφηκαν 24.000 περίπου επισκέψεις στην ιστοσελίδα του θεσμού (www.hobis.gr).
Η θεματολογία
Γενικά η θεματολογία που απασχόλησε τον ΜΤΕΥ αφορούσε σε:
* Θέματα που προέκυψαν λόγω των συγχωνεύσεων και εξαγορών πιστωτικών ιδρυμάτων, όπως η καθυστέρηση χορήγησης κατάστασης οφειλών του ά. 2 ν. 3869/2010 για τη ρύθμιση οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, η αύξηση του ποσού της δόσης στεγαστικών δανείων λόγω διαφοροποίησης του τρόπου υπολογισμού της, η τροποποίηση των όρων ασφάλισης, η παύση εκτοκισμού πίστωσης με προνομιακό επιτόκιο (λόγω μεταφοράς υπολοίπου), η διακοπή προθεσμιακών καταθέσεων χωρίς πρότερη ενημέρωση, η χρέωση νέων εξόδων κ.ά.
* Προβλήματα κατά την προσαρμογή στο νέο κανονιστικό πλαίσιο, όπως καθυστέρηση ένταξης ή εσφαλμένη απόρριψη αιτήματος ένταξης στο ν. 4161/2013 για ενήμερους δανειολήπτες, μη παραλαβή δηλώσεων του ά. 2 ν. 4224/2013 για την αναστολή πλειστηριασμού της κύριας κατοικίας, μη τήρηση των διατάξεων περί ακατάσχετου απαιτήσεων από καταθέσεις (ά. 20 ν. 4161/2013), μη συμμόρφωση σε προσωρινές διαταγές και δικαστικές αποφάσεις εκδοθείσες βάσει του ν. 3869/2010 για τη ρύθμιση οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων κ.ά.
* Πλήθος αιτημάτων ρύθμισης οφειλών ιδιωτών και επιχειρήσεων, απόρριψη προτάσεων δανειοληπτών, αθέτηση προφορικής συμφωνίας ρύθμισης κ.ά.
* Κάθε είδους καθυστερήσεις, όπως, για παράδειγμα, απάντησης σε αίτημα ρύθμισης, ενημέρωσης κληρονόμων, επιστροφής συνδρομής πιστωτικής κάρτας, διαγραφής δυσμενών στοιχείων, εκταμίευσης δανείου συγχρηματοδοτούμενου από την Ε.Τ.Ε.ΑΝ. Α.Ε., αποδέσμευσης λογαριασμού καταθέσεων παρά την άρση της κατάσχεσης από τη Δ.Ο.Υ., χορήγησης εξοφλητικής δανείου και άρσης προσημείωσης κ.ά.
* Η ενημέρωση, μετά από παρέλευση μακρού χρονικού διαστήματος, για οφειλές που προήλθαν από καθυστέρηση έναρξης παρακράτησης δόσεων δανείου από τον φορέα μισθοδοσίας.
* Ο τρόπος υπολογισμού της μεταβολής του επιτοκίου στεγαστικών δανείων.

* Η αμφισβήτηση χρεώσεων μετά από κλοπή πιστωτικών καρτών ή βιβλιαρίων καταθέσεων.
* Η ελλιπής ενημέρωση κατά την προώθηση επενδυτικών προϊόντων.