Σκεφτείτε μια οθόνη αφής που θα… ανταποδίδει τα «χάδια» του χρήστη της με απτικά ερεθίσματα. Επάνω στη συγκεκριμένη ιδέα εργάζονται πυρετωδώς ερευνητές από τα πανεπιστήμια Νορθγουέστερν και Carnegie Mellon.

Σε πρώτη φάση, η επιστημονική ομάδα προσπάθησε να μελετήσει τον ακριβή τρόπο με τον οποίο ο ανθρώπινος εγκέφαλος λαμβάνει δεδομένα μέσω των δαχτύλων.

Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι ερευνητές ζήτησαν από εθελοντές να σύρουν τα δάχτυλά τους επάνω στην επίπεδη επιφάνεια μιας οθόνης αφής όπου εικονίζονταν δύο «βουναλάκια». Στη συνέχεια τους ζητήθηκε να περιγράψουν αυτό που βίωσαν. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες λοιπόν δήλωσαν ότι αισθάνθηκαν μόνο το ένα εικονικό «εξόγκωμα» στην οθόνη. Το μυστικό του γιατί συμβαίνει αυτό, σύμφωνα με τους ειδικούς, κρύβεται στον εγκέφαλο.

«Απτικό» το μέλλον των οθονών

Από τα στοιχεία που συνέλεξαν οι επιστήμονες ανέπτυξαν ένα μαθηματικό μοντέλο «απτικής ψευδαίσθησης» το οποίο θα μπορούσε κάποια στιγμή να οδηγήσει σε επίπεδες οθόνες αφής με δυνατότητα απτικής διάδρασης με τους χρήστες – π.χ. μέσω της εμφάνισης ενός εικονικού πληκτρολογίου με αίσθηση πραγματικού.

«Η αίσθηση της αφής είναι τόσο σημαντική στον πραγματικό κόσμο, όμως η αλήθεια είναι ότι παραμελείται από τον ψηφιακό κόσμο» εξηγεί ο δρ Εντουαρντ Κολγκέιτ, ειδικός στο κομμάτι των απτικών συστημάτων από το Πανεπιστήμιο Νορθγουέστερν. «Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε κάτι το οποίο να “ζωντανεύει” την αίσθηση της αφής στις οθόνες ενισχύοντας τη διάδραση δέκτη-χρήστη».

Η μελέτη των ειδικών γύρω από το πώς «ταξιδεύουν» οι πληροφορίες από τα δάχτυλα στον εγκέφαλό μας, δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences» (PNAS).