Το φάντασμα του Grexit «στοιχειώνει» τον τουρισμό

Είναι το θέμα των ημερών. Από την ημέρα της προκήρυξης εκλογών, οι εξελίξεις στην εγχώρια πολιτική σκηνή αποτελούν ξανά θέμα συζήτησης διεθνώς

Είναι το θέμα των ημερών. Από την ημέρα της προκήρυξης εκλογών, οι εξελίξεις στην εγχώρια πολιτική σκηνή αποτελούν ξανά θέμα συζήτησης διεθνώς. Την ίδια ώρα, η χρονική συγκυρία της εκλογικής αναμέτρησης συμπίπτει με το διάστημα που πραγματοποιούνται οι κρατήσεις στις αγορές της Ευρώπης για την ερχόμενη τουριστική περίοδο.
Η ανάσχεση που παρατηρείται από τα μέσα Δεκεμβρίου στον ρυθμό των προκρατήσεων προκαλεί ανησυχία για την εξέλιξη ενός νευραλγικού τομέα για την ελληνική οικονομία.
Το ζητούμενο λοιπόν είναι κατά πόσο θα επηρεαστεί η συμπεριφορά των δυνητικών ταξιδιωτών, όχι από την εκλογική διαδικασία, αλλά από τα αποτελέσματά της, την ώρα που σενάρια Grexit επανέρχονται στις γερμανικές εφημερίδες.
«Οι εκλογές δεν αποτελούν ζήτημα. Το μόνο πράγμα που επηρεάζει τον ρυθμό των προκρατήσεων είναι το Grexit» και το αν η Ελλάδα θα παραμείνει ή όχι στο ευρώ, δηλώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Ανδρέας Ανδρεάδης.

«Προφανώς ο ρυθμός των κρατήσεων έχει επηρεαστεί εξαιτίας της αβεβαιότητας»,
με τα φαινόμενα να είναι «πιο έντονα στη Γερμανία», όπου τα μέσα «παίζουν» πιο έντονα το Grexit.
Στη Βρετανία η εικόνα είναι καλύτερη, καθώς συμβάλλει και η καλή ισοτιμία στερλίνας – ευρώ, ενώ για τη Ρωσία είναι ακόμη πολύ νωρίς, αν και η συγκεκριμένη αγορά αντιμετωπίζει ήδη πρόβλημα με την υποτίμηση στο ρούβλι.
Η πιο ευαίσθητη περίοδος


«Είναι κάτι που σαφώς επηρεάζει και θα επιδεινωθεί περαιτέρω αν δεν σχηματιστεί κυβέρνηση. Ο τουρισμός στηρίζεται σε πολύ λεπτές ισορροπίες» υποστηρίζει το μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Marketing Greece κ. Αρης Σουλούνιας.
«Ηταν η πιο ευαίσθητη περίοδος για να μπούμε σε εκλογική διαδικασία» προσθέτει αναφερόμενος στις προκρατήσεις. «Πρώτη εικόνα θα έχουμε στο τέλος Ιανουαρίου, μαζί με τις εκλογές. Τότε θα φανεί πού βαδίζουμε» εκτιμά, καθώς ο κύριος όγκος των κρατήσεων πραγματοποιείται από το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου ως τις αρχές Φεβρουαρίου. Συγκεκριμένα, ως το τέλος Ιανουαρίου πραγματοποιείται το 25% του όγκου των κρατήσεων και ως τον Μάρτιο έχει ολοκληρωθεί το 55%.
Μετά από μια χρονιά-ρεκόρ το 2014 δόθηκαν αυξήσεις 3%-4% στα συμβόλαια που υπογράφηκαν εν όψει της εφετινής σεζόν, με τους tour operators να προχωρούν σε διεύρυνση των προγραμμάτων και των πτήσεων για την Ελλάδα. Σύμφωνα με τον κ. Σουλούνια η πιο «ευαίσθητη» αγορά στην πολιτική συγκυρία θα είναι η γερμανική και όσες επηρεάζονται από αυτήν, όπως η ολλανδική και η αυστριακή. Από την άλλη, θεωρεί ότι η βρετανική αγορά θα πληγεί λιγότερο από όλους, καθώς ευνοείται από τη θετική διακύμανση της στερλίνας. Αντιθέτως, πτώση αναμένεται από τη ρωσική αγορά, ενώ θετικές είναι οι προσδοκίες από την αγορά της Τουρκίας, αν και είναι πολύ νωρίς ακόμη για την εφετινή περίοδο.
Πρώτο θέμα


«Ο ρυθμός των προκρατήσεων έχει μειωθεί γιατί η χώρα έχει γίνει πάλι πρώτο θέμα στις εφημερίδες» υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου κ. Νίκος Χαλκιαδάκης. Ο ίδιος εστιάζει στη γερμανική αγορά, μια και η βρετανική παρουσιάζει θετικές ενδείξεις. Παράλληλα επισημαίνει ότι τα πρώτα μηνύματα σε σχέση με την ανταπόκριση της γερμανόφωνης αγοράς θα ξεκαθαρίσουν αυτή την εβδομάδα στις τουριστικές εκθέσεις της Ουτρέχτης (14 – 18 Ιανουαρίου) και του Λουξεμβούργου («Vakanz», 16 – 18 Ιανουαρίου).
Καθησυχαστικός είναι ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Ιονίων Νήσων, πρόεδρος Ενωσης Ξενοδόχων Κεφαλλονιάς κ. Σπύρος Γαλιατσάτος. «Οι εκλογές δεν επηρεάζουν τις κρατήσεις» τονίζει και αναφέρεται σε ενημέρωση που είχε από την TUI και την Thomas Cook ότι καταγράφεται αύξηση 30% στην επισκεψιμότητα των sites για την Ελλάδα. Αναφερόμενος δε στην Κεφαλλονιά, σημειώνει ότι ο προορισμός καταγράφει πολύ ικανοποιητικό ρυθμό κρατήσεων από τη Μεγάλη Βρετανία, κάτι το οποίο ενισχύεται και από την καλή ισοτιμία της στερλίνας.
Την ίδια εικόνα έχει και ο ιδιοκτήτης του Attika Reisen, του ελληνικών συμφερόντων ταξιδιωτικού γραφείου που δραστηριοποιείται στη Γερμανία, κ. Μιχάλης Καραβάς. «Δεν υπάρχει καμία αλλαγή στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών» υπογραμμίζει. Οπως υποστηρίζει «όποια και να είναι η έκβαση των εκλογών, αν δεν επηρεάσει το εσωτερικό της χώρας με αναστάτωση ή ταραχές, δεν θα επηρεάσει την τουριστική κίνηση». Συμπληρώνει επίσης ότι ο ρυθμός των κρατήσεων ξεκίνησε θετικά, σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, ωστόσο στο τέλος Δεκεμβρίου υπήρξε μια μικρή υποχώρηση, φέρνοντας τον ρυθμό στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά.


TUI
«Κανένας αντίκτυπος στο πρόγραμμα του 2015»

«Αυτή τη στιγμή δεν αναμένουμε κανέναν αντίκτυπο στο πρόγραμμά μας ή στους πελάτες μας»
απαντά σε ερώτημα του «Βήματος» η TUI Deutschland GmbH, τονίζοντας ότι κάθε συζήτηση με βάση τα σημερινά δεδομένα είναι καθαρά υποθετική. «Μετά από έναν χρόνο-ρεκόρ, το 2014, οι διακοπές στην Ελλάδα διευρύνονται ξεκάθαρα» σημειώνει η εταιρεία, καθώς «για το καλοκαίρι του 2015 η TUI προσδοκά περαιτέρω αύξηση της ζήτησης και έχει επεκτείνει τη δυναμικότητά της».
Εφέτος μάλιστα «για να γίνει η Ελλάδα πιο ελκυστικός προορισμός σε νεότερο κοινό θα ανοίξουν μοντέρνα ξενοδοχεία TUI Reisewelten, τα TUI Scene και TUI lifestyle». Συνολικά για τη θερινή περίοδο 2015 η TUI προσφέρει 452 ξενοδοχεία στην Ελλάδα και στο επίκεντρο της προσφοράς βρίσκονται η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως, η Κέρκυρα και η Δυτική Πελοπόννησος.
«Παλαιότερες δηλώσεις»

Αναφερόμενη δε στο πρόσφατο άρθρο της εφημερίδας «Die Welt», σχετικά με το ότι η εταιρεία είναι προετοιμασμένη για το ενδεχόμενο αλλαγής νομίσματος στην Ελλάδα, επισημαίνει ότι ο αρθρογράφος βασίζεται σε παλαιότερες δηλώσεις της TUI που είχαν γίνει το 2011. Το καθησυχαστικό επιχείρημα της TUI στο άρθρο επεκτείνεται αυθαίρετα, δημιουργώντας την εικόνα ότι η Γερμανία και η TUI είναι πλήρως προετοιμασμένες σε περίπτωση εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ.
Για το θέμα αυτό πηγές του ΣΕΤΕ εκτιμούν ότι «είναι προφανές ότι κύκλοι της Ευρώπης που θέλουν να πιέσουν την Ελλάδα προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις θα χρησιμοποιήσουν και τέτοια επιχειρήματα. Ωστόσο δεν υπάρχει κάποιο ουσιαστικό επιχείρημα για τον τουρισμό. Δεν αλλάζει κάτι». Από την άλλη «όλα αυτά τα σενάρια θα μπορούσαν να εξέλιπαν αν υπήρχε συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων».
Σημειώνεται εξάλλου ότι η πρόβλεψη για την περίπτωση αλλαγής νομίσματος στα συμβόλαια της TUI δεν είναι καινούριο στοιχείο, καθώς υπάρχει από το 2012 στην Ελλάδα και ισχύει σε άλλες χώρες επίσης, όπως στην Ισπανία και στην Πορτογαλία και σε χώρες εκτός Ευρώπης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk