Το «επαναστατικό» επίτευγμα ήταν πολύ καλό για να είναι αληθινό. Η Δρ Χαρούκο Ομποκάτα, η νεαρή ερευνήτρια που υποτίθεται ότι επινόησε μια γρήγορη και εύκολη μέθοδο για την παραγωγή πολυδύναμων βλαστοκυττάρων, παραδέχτηκε ότι δεν μπόρεσε να επαναλάβει το πείραμα, και υπέβαλε την παραίτησή της στο ιαπωνικό ινστιτούτο RIKEN.

Σε δύο επίμαχες μελέτες που δημοσιεύτηκαν τον Ιανουάριο στο κορυφαίο περιοδικό Nature, η Δρ Ομποκάτα και οι συνεργάτες της στην Ιαπωνία και τις ΗΠΑ ανέφεραν ότι δημιούργησαν βλαστικά κύτταρα απλά βουτώντας κύτταρα του αίματος σε οξύ.

STAP, ξε-STAP

Η μέθοδος ονομάστηκε STAP και έγινε πρωτοσέλιδο σε όλο τον κόσμο. Τον Ιούλιο, όμως, οι ερευνητές προχώρησαν σε ανάκληση των δύο μελετών αναγνωρίζοντας μια σειρά «κρίσιμων λαθών».

Έκτοτε, η Ομποκάτα προσπαθούσε να αναπαράγει τα αρχικά αποτελέσματα των πειραμάτων, χωρίς όμως να τα καταφέρει.

«Δεν βρίσκω λόγια να απολογηθώ» λέει η ερευνήτρια σε ανακοίνωσή της την Παρασκευή.

Νωρίτερα, ο νομπελίστας διευθυντής του RIKEN Ριόζι Νοϊόρι είχε χαρακτηρίσει τη νεαρή ερευνήτρια «ανώριμη» και «τσαπατσούλα».

Κανείς δεν γνωρίζει τι ακριβώς πήγε στραβά, είναι όμως πιθανό ότι τα κύτταρα STAP ήταν στην πραγματικότητα απλά εμβρυακά βλαστοκύτταρα που βρέθηκαν κατά λάθος στις καλλιέργειες.