Βύρων Νικολαΐδης: «Το e-learning δίνει τη θέση του στο virtual learning»

Η πρόοδος της τεχνολογίας έχει φέρει τις τελευταίες δεκαετίες καταιγιστικές ανατροπές. Το αεροπλάνο έφτασε τις μετακινήσεις σε άλλη διάσταση, το personal computer ανέτρεψε την ίδια την έννοια της εργασίας, το Διαδίκτυο «εκτόξευσε» τις επικοινωνίες.

Η πρόοδος της τεχνολογίας έχει φέρει τις τελευταίες δεκαετίες καταιγιστικές ανατροπές. Το αεροπλάνο έφτασε τις μετακινήσεις σε άλλη διάσταση, το personal computer ανέτρεψε την ίδια την έννοια της εργασίας, το Διαδίκτυο «εκτόξευσε» τις επικοινωνίες. «Αντίστοιχα, μέσα στην επόμενη δεκαετία η ψηφιακή τεχνολογία θα φέρει την απόλυτη ανατροπή και στην εκπαίδευση» προβλέπει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Βύρων Νικολαΐδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Peoplecert, καθώς και νεοεκλεγείς πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ενώσεων Επαγγελματιών Πληροφορικής (CEPIS).
Μαθαίνω ό,τι μου είναι χρήσιμο»
Επιβλέποντας από την καρδιά της Αθήνας 10.000 εξεταστικά κέντρα που διενεργούν online εξετάσεις για περίπου 500 προγράμματα πιστοποίησης σε 140 χώρες, από τη Νορβηγία και τη Βρετανία ως τις ΗΠΑ, την Ινδία, την Αυστραλία, θεωρεί αυτή την εξέλιξη νομοτελειακή. Η ανάγκη της διά βίου μάθησης, η οποία πριν από 20 χρόνια δεν βρισκόταν καν στο λεξιλόγιό μας, αλλάζει πλέον δραματικά την ίδια τη φύση της εκπαίδευσης. «Από το «just in case» κάνουμε στροφή στο «just in time». Αντί δηλαδή να παίρνω εγκυκλοπαιδικές γνώσεις, μήπως και χρειαστούν, μαθαίνω ό,τι μου είναι χρήσιμο, όποτε και με όποιον τρόπο επιλέξω ο ίδιος» εξηγεί.
Παράλληλα συντελείται μία ακόμη ανατροπή, όχι τόσο ορατή, αλλά ουσιαστική. «Αντίστροφα απ’ ό,τι συμβαίνει ως σήμερα, η τάση διεθνώς είναι οι νέοι να λαμβάνουν πλέον εξειδικευμένη εκπαίδευση μέσω του πτυχίου τους – το ανώτερο τρία έτη σπουδών – ώστε να βρουν δουλειά και έπειτα, εφόσον θέλουν, διευρύνουν τους ορίζοντές τους με ένα ή περισσότερα μεταπτυχιακά. Ξεκινούν π.χ. με ένα MBA και συνεχίζουν με Κοινωνιολογία ή Ιστορία της Τέχνης» περιγράφει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Νικολαΐδης.
Στον πυρήνα των εξελίξεων βρίσκονται οι νέες τεχνολογίες. Η πληροφορία είναι πλέον προσβάσιμη εύκολα, γρήγορα και φθηνά. Τα πρωτοπόρα αμερικανικά κολέγια μετρούσαν το 1995 ήδη 750.000 φοιτητές εξ αποστάσεως, πριν από δύο χρόνια ο αριθμός αυτός ξεπέρασε τα 7 εκατομμύρια. Μέσα σε 20 χρόνια το καθιερωμένο e-learning δίνει τη θέση του στο virtual learning, το οποίο φέρνει φοιτητές από όλον τον κόσμο σε ένα εικονικό αμφιθέατρο, με πραγματικό καθηγητή, διαλέξεις, διάλογο, εργασίες και αξιολόγηση.
Η ραγδαία ανάπτυξη των MOOCs (Massive Open Online Courses), των εικονικών πανεπιστημίων που έχουν δημιουργήσει 100 από τα μεγαλύτερα ακαδημαϊκά ιδρύματα, όπως Χάρβαρντ, Στάνφορντ, MIT, Γέιλ, Πρίνστον, εγκαθιδρύει μια νέα πραγματικότητα. Μέσα στους πρώτους μήνες λειτουργίας τους, 2,4 εκατομμύρια φοιτητές από 196 χώρες παρακολούθησαν διαλέξεις στα «ανοιχτά αμφιθέατρα» των Coursera, Udacity, EdX και FutureLearn.
Σε λιγότερο από δύο χρόνια, η Coursera δέχθηκε πάνω από 4 εκατομμύρια εγγραφές, ενώ περισσότεροι από 1 εκατομμύριο φοιτητές από Ινδία, Πακιστάν, Ιράκ, Βραζιλία, Λετονία, Ρωσία κ.ά. ενεγράφησαν μέσα σε έναν χρόνο στο EdX (σύμπραξη Χάρβαρντ – MIT). Η πρώτη βρετανική πλατφόρμα, το FutureLearn, προσέλκυσε μέσα στο πρώτο 24ωρο λειτουργίας της 20.000 φοιτητές από 158 χώρες, αυτοί έγιναν 1 εκατομμύριο στον έναν χρόνο, ενώ τα μαθήματα παρακολούθησαν 500.000.
«Σε 10 χρόνια από σήμερα ποιο νόημα θα έχει να πληρώνει κάποιος χιλιάδες δολάρια για να στείλει το παιδί του σε αυτά τα λαμπρά πανεπιστήμια;» αναρωτιέται εύστοχα ο κ. Νικολαΐδης. «Η γνώση είναι ανοιχτή για όλους, το ζητούμενο είναι πώς αυτή η γνώση θα πιστοποιείται» επισημαίνει ο έμπειρος επιχειρηματίας, ο οποίος με όχημα το σύστημα web proctoring που έχει αναπτυχθεί από το τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης της Peoplecert έχει καταφέρει να πιστοποιεί σήμερα φορείς όπως FBI, CIA, NASA, IBM, Moody’s, Citigroup, HP, EΕ και UK Home Office.
«Εχοντας πιστοποιήσει 4 εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως, σε αναγνωρισμένα πιστοποιητικά όπως ECDL, ITIL, City & Guilds, Lean Six Sigma, βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων. Το σύστημα online επιτήρησης που έχουμε αναπτύξει στην Ελλάδα με 100% ελληνικά μυαλά εξασφαλίζει ακεραιότητα και ασφάλεια στη διαδικασία των εξετάσεων και έχει βραβευθεί με Business IT Excellence Award» λέει ο κ. Νικολαΐδης στο «Βήμα». Ηδη βρίσκεται σε συζητήσεις με το Χάρβαρντ, το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ και το FutureLearn για την online πιστοποίηση των σπουδαστών τους.
Εξετάσεις μέσω Διαδικτύου
Οι υποψήφιοι, όπου κι αν βρίσκονται, όποια στιγμή επιθυμούν, ακόμη και φορώντας τις πιτζάμες τους, μπορούν να δώσουν εξετάσεις μέσω Διαδικτύου. Την ίδια στιγμή στο proctoring center της Peoplecert στην Αθήνα, ο ειδικά εκπαιδευμένος «επιτηρητής», τον οποίο ο εξεταζόμενος βλέπει και ακούει, πιστοποιεί την ταυτότητά του, ενώ μέσω web camera και ευαίσθητου μικροφώνου ανιχνεύει την παραμικρή κίνηση ή ήχο, ώστε να διασφαλίσει ότι ο υποψήφιος δεν «κλέβει». Η συσκευή επίσης «κλειδώνει» τόσο τη σύνδεση στο Internet όσο και την πρόσβαση στα αρχεία του υπολογιστή. Ηδη το 97% των υποψηφίων θα επέλεγε ξανά το web proctoring για τις εξετάσεις του.
«Τα οικονομικά της εκπαίδευσης θα αλλάξουν ριζικά. Πανεπιστήμια που απευθύνονταν στην οικονομική ελίτ ανοίγονται σε όλους, όμως αυτό έχει κόστος. Για να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους, ένα μέρος θα καλυφθεί από τις εξετάσεις. Αν θέλεις να πιστοποιηθείς από το Χάρβαρντ, θα πληρώσεις» εκτιμά o δραστήριος επιχειρηματίας. Οπως εξηγεί, στη χώρα μας η έννοια της πιστοποίησης είναι ακόμη πολύ πίσω, ενώ στην Αμερική, για παράδειγμα, για να ασκήσεις Ιατρική δεν αρκεί το Medical School, θα πρέπει κιόλας να πιστοποιηθείς. «Η πιστοποίηση δεν εξετάζει μόνο τη γνώση, αλλά και εμπειρίες, δεξιότητες, ειδικά χαρακτηριστικά».
«Μπορούμε από ουραγοί να γίνουμε πρωτοπόροι»
Η χώρα μας παραμένει ουραγός στην τεχνολογική πρόοδο, αν και διαθέτει ανθρώπινο δυναμικό με υψηλή κατάρτιση στον χώρο των νέων τεχνολογιών. «Τα καλά μυαλά που διαθέτουμε είναι το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Μέσα σε πέντε χρόνια, μπορούμε από ουραγοί, βάσει διεθνών δεικτών, να είμαστε στο Top 3 της Ευρώπης σε επίπεδο αφομοίωσης της τεχνολογίας, αρκεί να υπάρχουν στόχος, στρατηγική και φυσικά πολιτική δέσμευση» λέει ο κ. Βύρων Νικολαΐδης, ως νέος πρόεδρος του CEPIS, μιλώντας στο «Βήμα».
Οι βασικές δεξιότητες Πληροφορικής πρέπει να γίνουν κτήμα όλων. Για ποιον λόγο επενδύουμε σε υποδομές, μηχανήματα ή τάμπλετ, αν δεν έχουμε ανθρώπους που να ξέρουν να τα χρησιμοποιήσουν; «Στον τομέα αυτόν το ECDL αποτελεί το καλύτερο διεθνές στάνταρντ, οπότε ένας γρήγορος, φθηνός και αποτελεσματικός τρόπος είναι να υιοθετηθεί από τα σχολεία. Στην Ιταλία, στην Ιρλανδία και στην Αγγλία είναι υποχρεωτικό» λέει ο κ. Νικολαΐδης. Αντίστοιχα για τη διείσδυση σε άτομα άνω των 50-55 ετών, συχνά αποκλεισμένα από την τεχνολογική πρόοδο, η εμπειρία της Σουηδίας είναι πρωτοποριακή. «Οπως ο παππούς μαθαίνει στα εγγονάκια του να μιλούν ή να παίζουν, έτσι και τα εγγόνια έγιναν, μέσα από δομημένες διαδικασίες, οι καλύτεροι μέντορες στις νέες τεχνολογίες» περιγράφει.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk