ΥΠΟΙΚ: Πρωτογενές πλεόνασμα €3,5 δισ. το 11μηνο 2014

Στα 3,53 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού στο 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2014, παρά την υστέρηση των φορολογικών εσόδων κατά 650 εκατ. ευρώ περίπου.

Στα 3,53 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού στο 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2014, παρά την υστέρηση των φορολογικών εσόδων κατά 650 εκατ. ευρώ περίπου. Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 43,1 δισ. ευρώ, 1,351 δισ. ευρώ χαμηλότερα έναντι του στόχου του προϋπολογισμού 2015.

Σύμφωνα με τα προσωρινά αποτελέσματα εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2014 που παρουσίασε σήμερα, Παρασκευή, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 3,5 δισ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 2,77 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2013 και στόχου του προϋπολογισμού 2015 για πρωτογενές πλεόνασμα 2,87 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για το 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2014, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 1,86 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 3,15 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013 και στόχου του προϋπολογισμού 2015 για έλλειμμα 2,53 δισ. ευρώ.

Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 45,87 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 1,17 δισ. ευρώ ή 2,5 % έναντι του στόχου του Προϋπολογισμού 2015. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 41,71 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 974 εκατ. ευρώ ή 2,3 % χαμηλότερα έναντι του Προϋπολογισμού 2015. Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 3,07 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 205 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

Όπως εξήγησε ο κ. Σταϊκούρας αυτό οφείλεται, στις υψηλότερες επιστροφές φόρων, κατά περίπου 200 εκατ. ευρώ, στην καθυστέρηση εισροής ορισμένων πόρων στο σκέλος των εσόδων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, κατά περίπου 200 εκατ. ευρώ, καθώς και στην υστέρηση, περίπου κατά 650 εκατ. ευρώ, των φορολογικών εσόδων, κυρίως των φόρων εισοδήματος, εξαιτίας και της αβεβαιότητας που προκλήθηκε για το εύρος εφαρμογής του νέου πλαισίου ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 47,73 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 1,85 δισ. ευρώ έναντι του στόχου του προϋπολογισμού 2015 (49,58 δισ. ευρώ). Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 43,18 δισ. ευρώ και είναι μειωμένες έναντι του στόχου του προϋπολογισμού 2015 κατά 1,351 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 1,1 δισ. ευρώ έναντι του στόχου προϋπολογισμού 2015 (38,18 δισ. ευρώ), αλλά και των ταμειακών δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα κατά 155 εκατ. ευρώ.

Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 κατά 3,25 δισ. ευρώ ή σε ποσοστό 7,0%. Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στη μείωση του συνόλου των πρωτογενών δαπανών κατά 2,23 δισ. ευρώ ή ποσοστό 5,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, παρά το γεγονός ότι πραγματοποιήθηκαν αυξημένες δαπάνες ύψους 490 εκατ. ευρώ για τη διάθεση κοινωνικού μερίσματος, 59 εκατ. ευρώ για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης και 72 εκατ. ευρώ για δαπάνες διενέργειας εκλογών.

Η τακτοποίηση υποχρεώσεων παρελθόντων ετών φορέων Γενικής Κυβέρνησης από την ειδική πίστωση ανήλθε σε 1,012 δισ. ευρώ για το 11μηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2014 έναντι 336 εκατ. ευρώ για το 10-μηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2014. Επομένως για το μήνα Νοέμβριο η τακτοποίηση υποχρεώσεων παρελθόντων ετών ανήλθε σε 676 εκατ. ευρώ.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών τόνισε πως η χώρα εν μέσω του ασφυκτικού πλαισίου που είχε τεθεί, με μεγάλες θυσίες νοικοκυριών και επιχειρήσεων, έχει σταθεροποιήσει τα δημόσια οικονομικά της και έχει δομήσει τις προϋποθέσεις για βιώσιμη δημοσιονομική πειθαρχία.

«Αυτές τις θετικές εξελίξεις έχουμε χρέος να τις καταστήσουμε διατηρήσιμες. Προϋπόθεση προς τούτο είναι η ελαχιστοποίηση των αβεβαιοτήτων και των κινδύνων. Η επιτυχής πορεία της χώρας, στο ρευστό και απαιτητικό παγκόσμιο περιβάλλον, απαιτεί τη συμβολή όλων των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων. Πρωτίστως, οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας και οι πολιτικοί έχουμε χρέος να διασφαλίσουμε, τώρα και εις το διηνεκές, το αναγκαίο ευσταθές, ποιοτικό και αποτελεσματικό, πολιτικό πλαίσιο. Η ιστορία μας κρίνει όλους», είπε ο κ. Σταϊκούρας.

Από το Γραφείο του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, κ. Χρήστου Σταϊκούρα, ανακοινώνονται τα εξής σχετικά με ταπροσωρινά αποτελέσματα εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου2014:

«Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού για το ενδεκάμηνο του 2014:

1ον. Το πρωτογενές αποτέλεσμα είναι πλεονασματικό.

Το πρωτογενές πλεόνασμα του Κρατικού Προϋπολογισμούδιαμορφώθηκε στα 3,5 δισ. ευρώ ή στο 2,0% του ΑΕΠ,υψηλότερο κατά 660 εκατ. ευρώ από τον επικαιροποιημένοστόχο, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 2,8 δισ. ευρώ ή 1,5% του ΑΕΠ την αντίστοιχη περίοδο του 2013.

Μάλιστα, το μήνα Νοέμβριο, το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε στα 880 εκατ. ευρώ, έναντι 190 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.

2ον. Το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμούδιαμορφώθηκε στα 1,9 δισ. ευρώ ή στο 1,0% του ΑΕΠ, έναντιεπικαιροποιημένου στόχου για έλλειμμα 2,5 δισ. ευρώ ή 1,4% του ΑΕΠ.

Σημειώνεται ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2013 το έλλειμματου Κρατικού Προϋπολογισμού είχε διαμορφωθεί στα 3,2 δισ. ευρώ ή στο 1,7% του ΑΕΠ.

Μάλιστα, το μήνα Νοέμβριο, το ισοζύγιο ήταν πλεονασματικό, ύψους 590 εκατ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 200 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.

3ον. Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώνονται χαμηλότερα έναντι του επικαιροποιημένου στόχου.

Ειδικότερα, κατά το ενδεκάμηνο του 2014, τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν στα 45,9 δισ. ευρώ, χαμηλότερα κατά περίπου 1,2 δισ. ευρώ έναντι του επικαιροποιημένου στόχου.

Αυτό οφείλεται, στις υψηλότερες επιστροφές φόρων, κατάπερίπου 200 εκατ. ευρώ, στην καθυστέρηση εισροήςορισμένων πόρων στο σκέλος των εσόδων του ΠρογράμματοςΔημοσίων Επενδύσεων, κατά περίπου 200 εκατ. ευρώ, καθώς και στην υστέρηση, περίπου κατά 650 εκατ. ευρώ, τωνφορολογικών εσόδων, κυρίως των φόρων εισοδήματος, εξαιτίας και της αβεβαιότητας που προκλήθηκε για το εύροςεφαρμογής του νέου πλαισίου ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Αβεβαιότητα, η οποία άρθηκε με την πρόσφατη τροποποίησητου Νόμου.

Έτσι, αναφέρεται ενδεικτικά ότι, μέχρι χθες, οι επικυρωμένεςαιτήσεις ανήλθαν στις 73.878, το ύψος των ρυθμισμένωνυποχρεώσεων περίπου στα 850 εκατ. ευρώ και οι εισπράξειςέναντι ρυθμισμένων υποχρεώσεων περίπου στα 34 εκατ. ευρώ.

Σχετικά με τους άμεσους φόρους, τονίζεται ότι οι εισπράξειςτου ΕΝΦΙΑ κινούνται εντός στόχων, καθώς κατά τους 3 πρώτους μήνες είσπραξής του, αυτές ανήλθαν περίπου στα 1,5 δισ. ευρώ, ενώ και οι εισπράξεις από ΦΠΑ και ΕΦΚ καυσίμωνανακάμπτουν και, ειδικά το μήνα Νοέμβριο, ανήλθαν στα 730εκατ. ευρώ περίπου, υπερβαίνοντας τους στόχους.

4ον. Το Κράτος αποπληρώνει με συνέπεια τις υποχρεώσεις του.

Οι επιστροφές φόρων αυξήθηκαν σημαντικά και ανήλθαν στα3,1 δισ. ευρώ, έναντι 2,5 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του2013, και έναντι επικαιροποιημένου στόχου για επιστροφές φόρων ύψους 2,9 δισ. ευρώ.

Επίσης, σημειώνεται ότι, μόνο το μήνα Νοέμβριο, πραγματοποιήθηκαν από την ειδική πίστωση πληρωμές, ύψους676 εκατ. ευρώ, για την τακτοποίηση υποχρεώσεωνπαρελθόντων ετών φορέων Γενικής Κυβέρνησης, ανεβάζοντας τις συνολικές πληρωμές για το ενδεκάμηνο του έτους στο 1 δισ. ευρώ, από 336 εκατ. ευρώ που ήταν στο δεκάμηνο.

Ενισχύοντας, έτσι, ουσιαστικά την ρευστότητα στηνπραγματική οικονομία.

5ον. Οι πρωτογενείς δαπάνες είναι σταθερά μειωμένες, τόσο έναντι του επικαιροποιημένου στόχου όσο και έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.

Διαμορφώθηκαν στα 37 δισ. ευρώ, περίπου 2,2 δισ. ευρώχαμηλότερα από την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, και 1,1 δισ. ευρώ καλύτερα από τον επικαιροποιημένο στόχο.

Πρέπει να σημειωθεί ότι, κατά το ενδεκάμηνο του έτους, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, πραγματοποιήθηκαναυξημένες δαπάνες, ύψους 490 εκατ. ευρώ για την καταβολή«κοινωνικού μερίσματος», 59 εκατ. ευρώ για επίδομαθέρμανσης (το επίδομα διαμορφώθηκε στα 160 εκατ. ευρώ από102 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο) και 47 εκατ. ευρώ για την αναπροσαρμογή των τρεχουσών αποδοχών των εν ενεργεία στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, συμβάλλοντας, μεταξύ άλλων, και στηνανακοπή της πτωτικής πορείας της ιδιωτικής κατανάλωσης.

Επίσης, οι δαπάνες τόκων είναι σημαντικά μειωμένες έναντι της περυσινής περιόδου, κατά 540 εκατ. ευρώ.

6ον. Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων αυξήθηκαν σημαντικά.

Διαμορφώθηκαν περίπου στα 4,6 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά15% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, συμβάλλονταςστην αύξηση του ιδιωτικού και δημόσιου κεφαλαίου τηςοικονομίας.

Συμπερασματικά, η χώρα, εν μέσω του ασφυκτικού πλαισίου πουείχε τεθεί, με μεγάλες θυσίες νοικοκυριών και επιχειρήσεων,έχει σταθεροποιήσει τα δημόσια οικονομικά της και έχει δομήσει τις προϋποθέσεις για βιώσιμη δημοσιονομική πειθαρχία.

Η πραγματική οικονομία της έχει εισέλθει σε διαδικασίαοικονομικής μεγέθυνσης.

Αυτές τις θετικές εξελίξεις έχουμε χρέος να τις καταστήσουμεδιατηρήσιμες.

Προϋπόθεση προς τούτο είναι η ελαχιστοποίηση των αβεβαιοτήτων και των κινδύνων.

Η επιτυχής πορεία της χώρας, στο ρευστό και απαιτητικό παγκόσμιο περιβάλλον, απαιτεί τη συμβολή όλων των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων.

Πρωτίστως, οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας και οι πολιτικοίέχουμε χρέος να διασφαλίσουμε, τώρα και εις το διηνεκές, το αναγκαίο ευσταθές, ποιοτικό και αποτελεσματικό, πολιτικό πλαίσιο.

Η ιστορία μας κρίνει όλους».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
Σίβυλλα
Helios Kiosk