Βαθμολογια

5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
———————–
Ο λόγος που μόλις δύο μόνο νέες ταινίες κυκλοφορούν από σήμερα στις αίθουσες, οφείλεται βέβαια στο μονοπώλιο του ενδιαφέροντος του κόσμου πάνω στην τελευταία ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Μικρά Αγγλία». Περισσότεροι από 60.000 θεατές είδαν τη «Μικρά Αγγλία» το πρώτο τετραήμερό της και η πορεία της από τότε είναι κατακόρυφα ανοδική όπως μας πληροφορεί η εταιρεία διανομής της, Feelgood Entertainment, που έχει την εκμετάλλευσή της. Δικαίως βέβαια, γιατί η κινηματογραφική μεταφορά του ομότιτλου μπεστ σέλερ της Ιωάννας Καρυστιάνη, παρά το στενάχωρο θέμα του «καταραμένου έρωτα» με το οποίο καταπιάνεται, μπορεί να λειτουργήσει ως κινηματογραφικό αντίδοτο στη γενική κατήφεια της εποχής μας.
———————————
Ο άνθρωπος, αυτό το κτήνος
>>Από τις δύο νέες ταινίες το «12 χρόνια σκλάβος» («12 years a slave», ΗΠΑ, 2013) είναι βέβαια η ταινία που ξεχωρίζει. Τρίτη δημιουργία του βρετανού πολυτάλαντου καλλιτέχνη Στιβ Μακ Κουίν, σκηνοθέτη του «Hunger» και του (ασυναγώνιστου) «Shame», μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τις σελίδες του αυτοβιογραφικού ομότιτλου μυθιστορήματος του Σόλομον Νόρθρουπ (1808-1863).
Πρόκειται για έναν μαύρο σκλάβο (ρόλος ζωής για τον ηθοποιό Τσιγουετέλ Ετζιοφόρ) ο οποίος δεινοπάθησε από τον ρατσισμό των λευκών αλλά τελικά κατάφερε να μη χάσει την αξιοπρέπειά του παραμένοντας στο ύψος του, ιδίως όποτε ήρθε σε σύγκρουση με τον σκληρότερο «ιδιοκτήτη» του, τον οποίο υποδύεται σε μια ερμηνεία ανάμεσα στον τρόμο και στη γελοιότητα (του χαρακτήρα του) ο ηθοποιός-φετίχ του Μακ Κουίν, Μάικλ Φασμπέντερ.
Το ενδιαφέρον της ταινίας βρίσκεται στο ότι ο Νόρθρουπ ήταν ήδη ελεύθερος προτού γίνει σκλάβος. Δεινός βιολιστής, καλλιεργημένος και οικογενειάρχης, εργαζόταν ως μουσικός στον αμερικανικό Βορρά (Σαρατόγκα) προτού καταλήξει σκλάβος στον Νότο έχοντας πέσει θύμα απαγωγής.
Σκληρές σκηνές παντού στο «12 χρόνια σκλάβος» που μπροστά του το «Django ο τιμωρός» του Κουέντιν Ταραντίνο είναι μεν μια πιο διασκεδαστική ταινία αλλά και πολύ πιο ανώδυνη. Οι περισσότεροι λευκοί κυκλοφορούν με ένα μαστίγιο στο χέρι, το φυλετικό μίσος τους βγαίνει μέσα από τα ρουθούνια, άνθρωποι κρεμιούνται χωρίς ιδιαίτερο λόγο.
Ενδεχομένως η ταινία να μην έχει κάτι συνταρακτικά καινούργιο να πει πάνω στο ζήτημα του φυλετικού ρατσισμού, το οποίο όμως δεν είναι το μόνο θέμα που θίγει καθώς στο πρόσωπο του Φασμπέντερ και στο πώς χειρίζεται τις γυναίκες (μαύρες και λευκές) βρίσκουμε την αποθέωση του ζωώδους φαλλικού συμβόλου.
Ομως η ταινία ξεχωρίζει κυρίως για την εικαστική ματιά ενός πραγματικά ευφάνταστου σκηνοθέτη, ο οποίος οργανώνει κάδρα υψηλής αισθητικής που απλώς χαίρεσαι να κοιτάζεις σαν να επισκέπτεσαι μια έκθεση εικαστικών έργων με θέμα την άγρια ομορφιά του αμερικανικού Νότου στον 19ο αιώνα. Στο πλούσιο καστ θα βρούμε επίσης τον Μπραντ Πιτ σε ρόλο καναδού «αγίου», τον Πολ Τζιαμάτι, τον Πολ Ντάνο, αλλά και τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς της επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς «Sherlock».
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΟDEON ΕΜΠΑΣΣΥ – ODEON ΟΠΕΡΑ – ΔΑΝΑΟΣ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ – ΑΤΛΑΝΤΙΣ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΟΝ
———————————
Παρέλαση τεράτων
>>Το «Χόμπιτ: Η ερημιά του Νοσφιστή» («The Hobbit: The Desolation of Smaug», ΗΠΑ/Νέα Ζηλανδία) του Πίτερ Τζάκσον δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Αποτελεί το δεύτερο μέρος μιας κινηματογραφικής τριλογίας του Πίτερ Τζάκσον που βασίζονται στο μυθιστόρημα «Χόμπιτ» του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν, το οποίο προηγήθηκε του «Αρχοντα των δαχτυλιδιών» (που έγινε κινηματογραφική τριλογία και πάλι από τον Τζάκσον).
Χορταστικό παραμύθι με τα όλα του, έχει κι αυτό τη δομή του road movie, μια περιπετειώδους περιπλάνησης στη Μέση Γη μιας ακαθόριστης εποχής όπου καταγράφει την Οδύσσεια μιας ομάδας ατρόμητων νάνων που με τη βοήθεια ενός Χόμπιτ (Μάρτιν Φρίμαν) και ενός μάγου, του Γκάνταλφ (Ιαν Μακ Κέλεν), προσπαθούν να ξεπεράσουν ατελείωτα εμπόδια προκειμένου να ξαναβρεθούν στον τόπο τους.
Οι τεράστιες αράχνες, η αρκούδα που μεταμορφώνεται σε άνθρωπο, τα βαρέλια μέσα στα οποία οι νάνοι μεταφέρονται στο ποτάμι και οι μάχες με τους κακομούτσουνους Ορκ είναι μερικά από αυτά τα εμπόδια και φτιάχνουν τις σκηνές έντασης της ταινίας.
Αλλά το πιο βίαιο (και το πιο έξυπνο) Τέρας είναι ο Νοσφιστής του τίτλου, ένας τεράστιος δράκος που φτύνει φωτιές και σαν μια άλλη… τρόικα φυλάσσει έναν αμύθητης αξίας θησαυρό σε χρυσό. Θα μπορέσουν οι νάνοι με τη βοήθεια του Χόμπιτ και του μάγου Γκάνταλφ να τον ξεγελάσουν; Για να υπάρχει και τρίτο μέρος, ο νοών νοείτω.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – STER ILION – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔA – AΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ – ΑΕΛΛΩ – ΤΡΙΑ AΣΤΕΡΙΑ – NANA – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – BAΡKIZA ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE COSMOS – STER CENTURY – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ
Δείτε επίσης θέμα Γιορτές με ντοκιμαντέρ για τα τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ που επίσης προβάλλονται από σήμερα