Αύξηση 12,48% σημείωσαν τo εννεάμηνο του 2013 (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος) οι αφίξεις – αναχωρήσεις επιβατών στο λιμάνι του Πειραιά σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012 (Transit +17,28%, Home -11,57%). Τα στοιχεία αυτά παρουσίασε ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) Γιώργος Ανωμερίτης κατά την 3η Ημερίδα Κρουαζιέρας που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στην αίθουσα εκδηλώσεων του Οργανισμού. Ο κ. Ανωμερίτης εξέφρασε την εκτίμησή του ότι και το 2014 διαφαίνεται ότι θα είναι μία θετική χρονιά για τον τουρισμό κρουαζιέρας.
Η ημερίδα, κεντρικό θέμα της οποίας ήταν οι «Πολιτικές Κρουαζιέρας του 2014», έγινε παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των εταιρειών κρουαζιέρας (Carnival, R. Carribean, MSC, Costa, NCL, Louis κ.ά.).
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΠ κ. Ανωμερίτης ανέπτυξε την πρόταση του για δημιουργία «Ανώνυμης Εταιρείας Διαχείρισης Λιμένων Κρουαζιέρας» με μετόχους ελληνικά λιμάνια κρουαζιέρας και εταιρίες κρουαζιέρας, με κεντρικό στόχο την αναβάθμιση των υποδομών, την ανάπτυξη νέων ποιοτικών υπηρεσιών και υπηρεσιών ασφάλειας.
«Η κρουαζιέρα είναι ένα κυκλικό ταξίδι και πρέπει όλοι οι κρίκοι της καδένας που μας συνδέει να είναι χρυσοί και ισχυροί» τόνισε ο κ. Ανωμερίτης και συμπλήρωσε: «Η κρουαζιέρα στα ελληνικά λιμάνια είναι υπόθεση συλλογική, αν θέλουμε κρουαζιέρα και λιμάνια να γίνουν μηχανές ανάπτυξης σε μία κρίσιμη περίοδο για την οικονομία της χώρας».

Επίσης χαρακτήρισε ως το σημαντικότερο γεγονός της χρονιάς την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εγκρίνει την επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας του Πειραιά με επιδότηση 95% της συνολικής δαπάνης του έργου (120 εκατ. ευρώ) και κυρίως γιατί με το σκεπτικό της απόφασης δημιουργείται νέο θεσμικό καθεστώς στην ανάπτυξη και κατασκευή επιβατικών λιμένων.
Επιπλέον ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα προκηρυχθεί αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών για τους χερσαίους χώρους του νέου λιμένα έκτασης 130.000 τ.μ. εντός της οποίας με συμβάσεις παραχώρησης θα αναγερθούν οι νέες ανωδομές.
Ειδική λεωφορειολωρίδα προτείνει ο υπουργός
Πρόταση για χρήση ειδικής λωρίδας κυκλοφορίας σε δρόμους του Πειραιά, ανάλογης με αυτή που υπήρχε κατά τη περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, για την απρόσκοπτη κίνηση των τουριστικών λεωφορείων που μεταφέρουν επιβάτες κρουαζιέρας κατέθεσε ο κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Όπως είπε χαρακτηριστικά, «θεωρώ ότι το κυκλοφοριακό μέτρο της δημιουργίας ειδικής λωρίδας, αντίστοιχης των Ολυμπιακών Αγώνων, στις εποχές αυξημένης τουριστικής κίνησης, προκειμένου να διευκολύνεται η κίνηση των επισκέπτες της κρουαζιέρας, πρέπει να αποτελέσει ένα άμεσο και ανέξοδο μέτρο. Η κρουαζιέρα εξάλλου δεν είναι στοίχημα μόνο τοπικό. Είναι κυρίως στοίχημα εθνικό! Φανταστείτε, υπολογίζοντας μόνο τα 10, 20 ευρώ που μπορούμε να κερδίσουμε από τον κάθε επισκέπτη, εξασφαλίζοντας την πρόσβασή του στο κέντρο της Αθήνας, πόσα χρήματα εισρέουν στη χώρα. Υπάρχει αμεσότερη ενίσχυση ρευστότητας από αυτή;»
Ο κ. Βαρβιτσιώτης επεσήμανε επιπλέον ότι το μεγάλο στοίχημα είναι οι επισκέπτες που θα έρχονται να έχουν εύκολη πρόσβαση στις επιχειρήσεις, ώστε να αφήνουν χρήματα στην πόλη του Πειραιά και πρόσθεσε πως «για αυτό και το πρώτο που οφείλουμε να αλλάξουμε είναι η επικρατούσα αντίληψη ότι ο Πειραιάς είναι κορεσμένος κυκλοφοριακά. Σε πρόσφατη συνάντηση με τον δήμαρχο της πόλης προέταξα την αναγκαιότητα υλοποίησης κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στην πόλη του Πειραιά προκειμένου να διευκολυνθεί η προσβασιμότητα των επισκεπτών προς αυτήν».
Επίσης υπογράμμισε ότι θα πρέπει να προβλεφθεί η ύπαρξη τακτικής συγκοινωνίας ανάμεσα στους σταθμούς της κρουαζιέρας και του κέντρου της πόλης και ανέφερε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει κάνει το τελευταίο διάστημα μια προσπάθεια εξορθολογισμού της δράσης των ταξί σε ό,τι αφορά τους σταθμούς επιβατών ενώ υπάρχει μια συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών για μιας καινούργιας μορφής πιστοποίησης γλωσσομάθειας των αυτοκινητιστών.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης είπε επιπλέον ότι η κρουαζιέρα σε κάθε εποχή του χρόνου στην Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή αυξανόμενου εισρέοντος συναλλάγματος, αλλά και να προσφέρει και θέσεις εργασίας σε νέους.
Σε αυτό το σημείο πρόσθεσε ο υπουργός ότι τα οφέλη για την ελληνική οικονομία θα μπορούσαν να ήταν μεγαλύτερα αν οι εταιρείες κρουαζιέρας επέλεγαν να χρησιμοποιήσουν λιμάνια της χώρας μας για home porting. «Αυτό δεν το έχουμε πετύχει ακόμα καθώς δεν έχουμε δημιουργήσει τις κατάλληλες υποδομές για τον εφοδιασμό και την τροφοδοσία των κρουαζιερόπλοιων εκτός ελάχιστων περιπτώσεων» τόνισε ο κ.Βαρβιτσιώτης.
«Στόχος μας» τόνισε ο υπουργός «είναι να δημιουργήσουμε όσο το δυνατόν καλύτερες συνθήκες για την εξυπηρέτηση των χρηστών, τη μείωση της γραφειοκρατίας, την αναβάθμιση των υπηρεσιών αλλά και των λιμενικών υποδομών».
Αναφερόμενος στο θέμα των λιμενικών υποδομών και στην κατασκευή δύο νέων θέσεων πρόσδεσης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων νέας τεχνολογίας στο λιμάνι του Πειραιά, έργο που επιδοτείται κατά 95% από την Ευρωπαϊκή Ενωση, είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας είναι διατεθειμένο να ζητήσει από τις εταιρείες κρουαζιέρας, να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν οι ίδιες τον επιβατικό σταθμό (cruise terminal).
Πρόσθεσε επίσης ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει δώσει το δικαίωμα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες στις προκηρύξεις για τις μισθώσεις των άγονων γραμμών του βορείου Αιγαίου, να μπορούν να χρησιμοποιούν εναλλακτικά και το λιμάνι του Λαυρίου προκειμένου να υπάρξει αποσυμφόρηση στο λιμάνι του Πειραιά.
Ακόμη για τα λιμάνια είπε ότι οι διοικήσεις τους θα πρέπει να καταπολεμήσουν τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και να απλοποιήσουν τις διαδικασίες και είπε ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή μια συζήτηση για μεταφορά των αρμοδιοτήτων των πλοηγικών υπηρεσιών στα ίδια τα λιμάνια.
Αισιοδοξία από τη Med Cruise
Ο πρόεδρος της Med Cruise κ. Σταύρος Χατζάκος εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι το 2014 θα είναι θετικό για τη μεσογειακή Κρουαζιέρα, παρά τα πολιτικά γεγονότα στη Μέση Ανατολή. Επίσης εξήγησε γιατί η αναδυόμενη αγορά της Άπω Ανατολής δεν αποτελεί κίνδυνο για τη μεσογειακή κρουαζιέρα, η οποία παραμένει παγκοσμίως ως δεύτερος προορισμός σε μικρή μάλιστα απόσταση από την Καραϊβική.
Στην Ημερίδα η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) παρουσίασε τη μελέτη που καταρτίστηκε για τη «Χειμερινή Κρουαζιέρα» στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία θα αποτελέσει αντικείμενο συζητήσεων μέσω της MedCruise με τις εταιρείες κρουαζιέρας, τα μεγάλα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου και τις τοπικές κοινωνίες.