Τη δυνατότητα γρήγορης, άνετης και ασφαλούς εξόφλησης των πάσης φύσεως λογαριασμών τους έχουν ιδιώτες, επαγγελματίες και επιχειρήσεις κάνοντας χρήση των εξελιγμένων εναλλακτικών δικτύων που λειτουργούν οι τράπεζες στην εγχώρια αγορά. Η συντριπτική πλειονότητα των οφειλών τόσο προς το Δημόσιο όσο και προς τις μεγαλύτερες ιδιωτικές εταιρείες μπορεί πλέον να τακτοποιηθεί ηλεκτρονικά, χωρίς την ταλαιπωρία που συνεπάγεται η αναμονή στο γκισέ. Για την ολοκλήρωση μιας συναλλαγής… εξ αποστάσεως είναι αρκετή η τήρηση ενός τραπεζικού λογαριασμού ή μιας πιστωτικής κάρτας, ακόμη και αν δεν υπάρχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Οπως επισημαίνουν τραπεζικά στελέχη, τα νέα δίκτυα εξυπηρέτησης στην Ελλάδα έχουν πλέον φθάσει σε κατάσταση ωριμότητας. «Η άνετη πραγματοποίηση συναλλαγών οποιαδήποτε ώρα της ημέρας και από οποιονδήποτε χώρο, το πλήθος των προσφερόμενων δυνατοτήτων και επιλογών αλλά κυρίως το υψηλό επίπεδο ασφάλειας κατά τη χρήση τους οδήγησαν στην αλματώδη ανάπτυξή τους» σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι.

Ενδεικτική των τάσεων της αγοράς είναι η πορεία των μεγεθών στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, με τους χρήστες του e-banking να ξεπερνούν πλέον το 1 εκατομμύριο. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών, τον Μάρτιο του 2013 περίπου 822.000 χρήστες χρησιμοποίησαν υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής, ενώ μέσα στο πρώτο τρίμηνο της εφετινής χρονιάς πραγματοποιήθηκαν περίπου 27 εκατ. είσοδοι στις σχετικές τραπεζικές ιστοσελίδες μέσω των οποίων πραγματοποιήθηκαν 10 εκατ. «εγχρήματες» συναλλαγές συνολικής αξίας περίπου 22,5 δισ. ευρώ.
Οπως επισημαίνει η κυρία Εφη Πρεσβεία, επικεφαλής του Τομέα Ηλεκτρονικού Επιχειρείν της Eurobank, στην Ελλάδα η διείσδυση των χρηστών στο Διαδίκτυο έχει φτάσει το 58%, ενώ το 80% των χρηστών που διαθέτουν κινητό με σύνδεση Ιnternet χρησιμοποιεί smartphones. «Τα στοιχεία αυτά δείχνουν μια αυξανόμενη υιοθέτηση νέων τεχνολογιών από ένα κοινό ηλικίας κυρίως μεταξύ 18 και 40 ετών, που ευνοεί ένα περιβάλλον ανάπτυξης νέων σύγχρονων μεθόδων πληρωμών» σημειώνει η ίδια. Είναι χαρακτηριστικό, προσθέτει το στέλεχος της Eurobank, ότι στις πληρωμές μέσω κινητών τηλεφώνων η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις 20 πρώτες χώρες παγκοσμίως με 35% κατά κεφαλήν διείσδυση σε smartphones, σε έναν τομέα που αναμένεται να έχει άμεσα σημαντικό αντίκτυπο στον χώρο των πληρωμών.
Οπως υπογραμμίζει η κυρία Πρεσβεία, με βάση τις προβλέψεις της Visa, ως το 2020 το 50% των πληρωμών που θα πραγματοποιούνται μέσω του δικτύου της θα γίνεται από φορητές συσκευές. Η ίδια χαρακτηρίζει ενδεικτικό των τάσεων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην αγορά το γεγονός ότι στη Eurobank περίπου τρεις στις τέσσερις συναλλαγές στην τράπεζα πραγματοποιούνται μέσω εναλλακτικών δικτύων. Εξάλλου η κυρία Πρεσβεία τονίζει ότι καθοριστική τα τελευταία χρόνια είναι και η συμβολή κυβερνητικών πρωτοβουλιών για εκσυγχρονισμό των δημόσιων οργανισμών με όλο και περισσότερες ηλεκτρονικές συναλλαγές με το κοινό μέσα από ιστοσελίδες όπως το Taxis και το Ermis.
Ανέξοδες e-πληρωμές
Η χρήση εναλλακτικών δικτύων μπορεί να είναι είτε δωρεάν είτε να χρεώνεται μια χαμηλή προμήθεια ανά συναλλαγή. Για παράδειγμα, όλες οι πληρωμές προς το Δημόσιο γίνονται ανέξοδα, καθώς το κράτος έχει επιλέξει να απορροφήσει το κόστος της συναλλαγής για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων. Το ίδιο μπορεί να ισχύει και για μια ιδιωτική επιχείρηση που θέλει να παράσχει στους πελάτες της ένα επιπλέον «κανάλι» για την εξόφληση των λογαριασμών που εκδίδει. Σε κάθε περίπτωση χωρίς κόστος εξοφλούνται προϊόντα, όπως δάνεια και κάρτες της τράπεζας που διαθέτει το μέσο πληρωμών.
Εναλλακτικές λύσεις για τους καταναλωτές
Οι πέντε οικονομικότεροι τρόποι πληρωμής

Οι καταναλωτές µπορούν να οργανώσουν µε τέτοιον τρόπο τα οικονοµικά τους ώστε να ασχολούνται όσο το δυνατόν λιγότερο κάθε µήνα µε την εξόφληση των λογαριασµών τους. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να καταγράψουν τις ανάγκες τους και εν συνεχεία να αναζητήσουν τους οικονοµικότερους τρόπους πληρωµής που τους βολεύουν µεταξύ των ακόλουθων υπηρεσιών:
1. Portal πληρωμών: Ιδιαίτερα δημοφιλή έχουν καταστεί τα τελευταία χρόνια τα portal πληρωμών που λειτουργούν στην ελληνική αγορά. Οι πρώτες ιστοσελίδες αυτής της κατηγορίας λειτούργησαν από την Τράπεζα Πειραιώς (easypay.gr) και τη Eurobank (livepay.gr), για να ακολουθήσει πρόσφατα η Εθνική Τράπεζα (simplepay.gr). Μέσω αυτών των ιστοσελίδων οι τρεις τράπεζες παρέχουν τη δυνατότητα στους κατόχους καρτών (πιστωτικών, χρεωστικών ή προπληρωμένων) και λογαριασμών να τακτοποιήσουν μια μεγάλη γκάμα οφειλών τόσο προς το Δημόσιο και τους φορείς του όσο και προς ιδιωτικές εταιρείες. Μέσω της ίδιας πλατφόρμας είναι δυνατή η αποπληρωμή σε άτοκες δόσεις διαφόρων φόρων και τελών υπό την προϋπόθεση ότι εκδότης της κάρτας που θα χρησιμοποιηθεί είναι και ο διαχειριστής του portal.
2. e-banking – mobile banking – phone banking: Η ανάπτυξη των υπηρεσιών ηλεκτρονικής τραπεζικής είναι σημαντική τα τελευταία χρόνια. Με την εξέλιξή τους είναι δυνατή η πληρωμή οποιασδήποτε οφειλής με χρέωση είτε ενός τραπεζικού λογαριασμού είτε μιας πιστωτικής κάρτας εφόσον το επιτρέπει το σύστημα της τράπεζας. Με τον τρόπο αυτόν νοικοκυριά, ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις μπορούν μέσω του Διαδικτύου να διαχειριστούν όλες τις οικονομικές υποχρεώσεις τους.
Αντίστοιχα ορισμένες τράπεζες έχουν ανοίξει αυτή τη δυνατότητα και στην υπηρεσία mobile banking που είναι διαθέσιμη στα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα. Με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί και το phone banking, με τη διαφορά ότι η συναλλαγή ολοκληρώνεται μέσω τηλεφώνου έπειτα από συνομιλία με εκπρόσωπο της τράπεζας. Στην προκειμένη περίπτωση ο πελάτης μπορεί να ολοκληρώσει μια συναλλαγή χρεώνοντας είτε τον λογαριασμό του είτε την πιστωτική κάρτα του. Σε αντίθεση πάντως με τα portal πληρωμών δεν είναι δυνατή η χρήση προϊόντος διαφορετικής τράπεζας.

3. Πάγιες εντολές: Μέσω αυτής της διαδικασίας οι πελάτες των τραπεζών δίνουν εντολή για την τακτική εξόφληση ενός λογαριασμού την ημερομηνία λήξης του. Οι πάγιες εντολές μπορούν να συνδεθούν τόσο με καταθετικά προϊόντα όσο και με πιστωτικές κάρτες. Στο πλαίσιο αυτό την ημέρα που λήγει η προθεσμία πληρωμής το ακριβές ποσό της οφειλής είτε αφαιρείται από τον λογαριασμό είτε χρεώνεται στην κάρτα αυτόματα. Σε ορισμένες περιπτώσεις η πάγια εντολή δίνεται αποκλειστικά στην τράπεζα με την οποία συνεργάζεται ο οφειλέτης, ενώ σε κάποιους λογαριασμούς αρκεί η παροχή των στοιχείων της πιστωτικής κάρτας στον εκδότη τους. Σημειώνεται ότι μερικές τράπεζες παρέχουν δικλίδες ασφαλείας δίνοντας τη δυνατότητα στον πελάτη να καθορίσει το ανώτατο ύψος της πληρωμής ώστε σε περίπτωση που ο λογαριασμός υπερβεί αυτά τα επίπεδα να μην προχωρήσει η χρέωση.
4. ΑΤΜ: Οι ΑΤΜ τα τελευταία χρόνια έχουν αναβαθμιστεί σημαντικά καθώς οι τράπεζες προχώρησαν στη διεύρυνση των υπηρεσιών που παρέχονται μέσω αυτών. Ειδικότερα, πέραν των παραδοσιακών υπηρεσιών κατάθεσης και ανάληψης μετρητών και ερώτησης υπολοίπου, είναι πλέον δυνατή η πραγματοποίηση ποικίλων τραπεζικών συναλλαγών, όπως η μεταφορά κεφαλαίων σε λογαριασμούς τρίτων, η πληρωμή οφειλών από πιστωτικές κάρτες, καθώς και η πληρωμή λογαριασμών λοιπών επιχειρήσεων (π.χ., κοινής ωφελείας). Πρόκειται για μια εναλλακτική λύση προκειμένου να αποφευχθεί η αναμονή στο γκισέ.
5. Κέντρα Αυτόματων Συναλλαγών: Πρόκειται για μηχανήματα που βρίσκονται εντός των καταστημάτων των τραπεζών και αποτελούν ένα ηλεκτρονικό ταμείο. Εκεί μπορούν να ολοκληρωθούν μια σειρά συναλλαγές, όπως κατάθεση, ανάληψη και πληρωμή οφειλών, στις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς κανένα κόστος. Η πληρωμή γίνεται με μετρητά, καθώς και με χρέωση τραπεζικού λογαριασμού ή κάρτας (πιστωτικής, χρεωστικής, προπληρωμένης), ανάλογα με την πολιτική της κάθε τράπεζας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ