Σφοδρή κριτική ασκεί το ΠαΣοΚ για την κατάργηση του πληθυσμιακού κριτηρίου λειτουργίας των ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων, οδηγώντας στην περαιτέρω πριμοδότηση των δραστηριοτήτων τους στον τομέα παροχής υπηρεσιών υγείας και στην επακόλουθη απώλεια εσόδων από το ΕΣΥ και την αφαίμαξη των ασφαλιστικών ταμείων.

Στο επίκεντρο των προωθούμενων αλλαγών βρίσκεται, σύμφωνα με πηγές του ΠαΣοΚ, το θέμα των αξονικών-μαγνητικών τομογράφων, καθώς το 80%-90% δεν είναι στο δημόσιο, αλλά στον ιδιωτικό τομέα. «Η χρηματοδότηση των ιδιωτικών είναι ο ορισμός πως δημιουργείται το έλλειμμα: για κάθε αξονική των 70€ που πληρώνει ο ΕΟΠΥΥ στον ιδιώτη, το ΕΣΥ έχει επιπλέον απώλεια εσόδων άλλα 70€ γιατί ο ασθενής δεν προσφεύγει στη δημόσια υπηρεσία», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές.

Το θέμα ετέθη στην συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής παρουσία του υπουργού Υγείας κ. Άδ. Γεωργιάδη, από τον βουλευτή του ΠαΣοΚ κ. Ι. Κουτσούκο, ο οποίος επισήμανε σχετικώς ότι «συνειδητά δομήθηκε το σύστημα, ώστε να πριμοδοτήσουν ορισμένες δραστηριότητες και αυτό να οδηγήσει σε αφαίμαξη των ασφαλιστικών ταμείων». Αναφερθείς ειδικότερα στα πληθυσμιακά κριτήρια τόνισε ότι ο νομοθέτης αναγκάστηκε το 2010 να προσδιορίσει με υπουργική απόφαση τα κριτήρια για να δίνονται άδειες στα διαγνωστικά βάζοντας και το πληθυσμιακό. Αλλά όπως είπε «έχουμε, δυστυχώς, την παγκόσμια πρωτιά στις αξονικές τομογραφίες και στις μαγνητικές τομογραφίες».

Μάλιστα επικαλούμενος στοιχεία της Έκθεσης του ΟΟΣΑ του 2010, ανέφερε ότι στην Ελλάδα οι αξονικές τομογραφίες ανέρχονται σε 320.000 για κάθε ένα εκατομμύριο πληθυσμού, με μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ τις 130.000. Αντιστοίχως, οι μαγνητικές τομογραφίες είναι 98.000 για κάθε ένα εκατομμύριο πληθυσμού, με μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ τις 46.500 και διερωτήθηκε γιατί ο υπουργός καταργεί «το μόνο αντικειμενικό κριτήριο, το πληθυσμιακό, για τις άδειες στα διαγνωστικά κέντρα».

Η Ελλάδα έχει τη θλιβερή πρωτιά σε αναλογία αξονικών-μαγνητικών τομογράφων ανά κατοίκους, ενώ οι δαπάνες παροχής ασθένειας των φορέων κοινωνικής ασφάλισης εκτινάχθηκαν από τα 5,5 δισ. ευρώ το 2004 στα 8,3 δισ. το 2009. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει επεξεργαστεί το ΠαΣοΚ, η ίδια κατάσταση με τους αξονικούς – μαγνητικούς τομογράφους επικρατεί και για τις εξετάσεις των Μαστογράφων, των Σπινθηρογράφων (γ-Cameras) και των Οστεοπυκνομέτρων που αποτελούν τα επόμενα κύρια μηχανήματα ιατρικής απεικόνισης με χρήση ιοντιζουσών ακτινοβολιών και κάθε μορφής υπερήχων, που ανήκουν στη κατηγορία των μη ιοντιζουσών ακτινοβολιών.

Αρμόδιες πηγές του κόμματος τονίζουν πως «είναι προφανές ότι η κατάσταση υπερπροσφοράς και υπερκατανάλωσης εξετάσεων δημιουργεί επιστημονικά, ηθικά και δημοσιονομικά προβλήματα που επέβαλαν τη νομοθετική πρωτοβουλία του Νόμου 3868/10 και της υπουργικής απόφασης 154949/ΦΕΚ 1918 ως ελάχιστη παρέμβαση στο πρόβλημα και για θέματα που αφορούν μόνο στον έλεγχο των διαδικασιών των ειδικών αδειών και στην επιβολή πληθυσμιακών κριτηρίων», καθώς αυτά είναι το μόνο αντικειμενικό μέτρο.

Άλλωστε τα πληθυσμιακά κριτήρια εφαρμόζονται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και προκύπτουν από τους κανόνες της ιατρικής που βασίζεται σε ενδείξεις. «Δηλαδή, τι λένε τα πρωτόκολλα για πόσα μηχανήματα κάθε κατηγορίας χρειάζονται σε ένα εκατομμύριο πληθυσμού», όπως εξηγούν αρμόδιοι παράγοντες του ΠαΣοΚ, υπογραμμίζοντας μάλιστα ότι «αυτά που ίσχυαν στην Ελλάδα έως τις 4 Οκτωβρίου 2013 και καταργήθηκαν πλήρως με την απόφαση Γεωργιάδη ήταν τα πιο ελαστικά στην Ευρώπη».

Τι ισχύει αλλού

Η υπερπροσφορά και η υπερκατανάλωση εξετάσεων ιατρικής απεικόνισης αντιμετωπίζεται από όλα τα συστήματα υγείας των αναπτυγμένων χωρών με την ακόλουθη σύνθεση μέτρων, όπως προκύπτει από τις επεξεργασίες που έχει κάνει το ΠαΣοΚ:

1. Πληθυσμιακά κριτήρια.

2. Έλεγχο αδειοδοτήσεων.

3. Εφαρμογή κανόνων της ιατρικής που βασίζεται σε ενδείξεις. ( Διαγνωστικοί Αλγόριθμοι, Πρωτόκολλα κλπ).

3. Τιμολογιακή πολιτική.

4. Πολιτική διαπραγμάτευσης τιμών από τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς.

5. Μερική αποζημίωση εξετάσεων σε κατηγορίες νοσημάτων.

6. Μερική αποζημίωση σε εξετάσεις από παλαιά ή μεταχειρισμένα ή ανακατασκευασμένα μηχανήματα.

7. Μερική αποζημίωση από ένα ορισμένο αριθμό εξετάσεων και πάνω ( πλαφόν)

8. Αύξηση της ανταγωνιστικότητας του δημόσιου τομέα.

9. Εφαρμογή ψηφιακών μέσων e-health, όπως η ηλεκτρονική παραγγελία εξετάσεων.

Όπως επισημαίνουν στο ΠαΣοΚ από τα παραπάνω έχει γίνει αποσπασματική εφαρμογή (όπως με την ηλεκτρονική παραγγελία), αλλά όσον αφορά τις αποτελεσματικές δράσις για την ανταγωνιστικότητα του δημόσιου τομέα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτε. Είναι ενδεικτικό ότι σχεδόν όλα τα προγράμματα του ΕΣΠΑ για αξονικούς-μαγνητικούς κλπ. καρκινοβατούν, ενώ, όπως υποστηρίζεται, δεν έχει γίνει από την πλευρά του υπουργείου Υγείας καμία ενέργεια.

Σημειώνεται, ότι το 96% των Μαγνητικών Τομογράφων, το 82% των Αξονικών Τομογράφων και το 74% των Σπινθηρογράφων (γ-Cameras) της χώρας είναι ιδιωτικοί.