Στο άρθρο της με τίτλο “Υπουργός υποΑνάπτυξης” η κα Λώρη Κέζα με καλεί στο τέλος να πάω σπίτι μου. Είναι γνώμη της φυσικά και τη σέβομαι. Κατά πάσα πιθανότητα κάτι τέτοιο δεν θα άλλαζε δραματικά ούτε τη τύχη της χώρας ούτε και τη δική μου. Ωστόσο, επειδή εδώ και 15 μήνες, μέσα σε αντίξοες συνθήκες, προσπαθώ ως μέλος μιας ευρύτερης κυβερνητικής ομάδας να δώσω τον καλύτερο μου εαυτό επιτρέψτε μου μερικές παρατηρήσεις, για την πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών σας:
Πρώτον, δεν ξέρω πώς κανείς φαντάζεται ότι μόνο λόγω του τίτλου του Υπουργείου Ανάπτυξης μπορεί μία χώρα να είναι σε διαρκή πορεία ανάπτυξης όταν ο ίδιος ο προϋπολογισμός που ψήφισε φέτος η Βουλή προέβλεπε ύφεση 4,2%. Η ύφεση φαίνεται ότι θα είναι μικρότερη, και του χρόνου η χώρα μπορεί να περάσει σε θετική αναπτυξιακή τροχιά. Και αυτό δεν γίνεται τυχαία. Γίνεται χάρη σε συντονισμένες προσπάθειες πολλών ανθρώπων σε διαφορετικά επίπεδα.
Δεύτερον, ως προς το θέμα της ρευστότητας: Το πρόβλημα των τραπεζών σχετίζεται απόλυτα με την εκροή των καταθέσεων τα προηγούμενα χρόνια και το κούρεμα του δημοσίου χρέους. Η κυβέρνηση συνολικά, το Υπουργείο Οικονομικών και η Τράπεζα της Ελλάδας έχουν κάνει μία σειρά από κινήσεις με αποκορύφωμα την ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος, έτσι ώστε να υπάρχει μία σταθερότερη βάση για τη συνέχεια. Το κλειδί όμως, ας μη γελιόμαστε, είναι η πλήρης αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στη χώρα έτσι ώστε να λειτουργήσει με ομαλότητα η τραπεζική μηχανή.
Από την πλευρά μας έχουμε κάνει μία σειρά από κινήσεις στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου για να αντιμετωπιστεί το θέμα: αυξήσαμε σημαντικά την απορρόφηση του ΕΣΠΑ και η Ελλάδα από την 18η θέση στους 27-ΕΕ πέρυσι τέτοια εποχή, βρέθηκε φέτος στη 4η θέση. Μακάρι το ΕΣΠΑ να ήταν πανάκεια. Δεν είναι όμως, διότι το κενό χρηματοδότησης της ελληνικής αγοράς υπολογίζεται από την Oliver – Wyman στα 18 δις ενώ ο συμφωνημένος στόχος ετήσιων δαπανών με την Κομισιόν είναι 4 δις. Πέρα από αυτό, απλοποιήσαμε τους μηχανισμούς χρηματοδότησης του ΕΤΕΑΝ, από όπου δεν χρηματοδοτούνται πια οι επιχειρήσεις μόνο για επενδύσεις, αλλά και για κεφάλαια κίνησης. Ρυθμίστηκαν παλαιότερα δάνεια του ΤΕΜΠΜΕ και οι τράπεζες δεσμεύθηκαν με μηνιαίο έλεγχο να δώσουν μέχρι το τέλος του χρόνου 2 δις ευρώ στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις μέσω του ΕΤΕΑΝ, του μηχανισμό χρηματοδότησης της ΕΤΕπ και του JEREMIE. Και ακόμα, για πρώτη φορά στην ιστορία της ΕΤΕπ συμφωνήθηκε ένας μηχανισμός κάλυψης των εγγυητικών επιστολών των ελληνικών τραπεζών για τη διευκόλυνση του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου ύψους 1,4 δις ετησίως.
Τρίτον, τους μήνες που μεσολάβησαν από τις εκλογές, το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει υιοθετήσει μία σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές που διευκολύνουν τις επιχειρήσεις και την ελληνική οικονομία στο σύνολό της να επανέλθει στο δρόμο της ανάπτυξης. Με απελευθέρωση διαφόρων αγορών, περιορισμό της γραφειοκρατίας και άνοιγμα στον ανταγωνισμό. Σε τίτλους αναφέρω: νέος Επενδυτικός Νόμος με πρόβλεψη για Κεντρική Αδειοδοτική Αρχή. Νόμος που έτυχε θετικής αποδοχής από το σύνολο της αγοράς. Νέες Αγορανομικές Διατάξεις που παρέχουν τη δυνατότητα σε περισσότερες εταιρείες να πωλούν περισσότερα προϊόντα από περισσότερα σημεία για να τονωθεί ο ανταγωνισμός. Νέο θεσμικό πλαίσιο για 16 τεχνικά επαγγέλματα. Υιοθέτηση μια σειράς μέτρων για την εξομάλυνση της αγοράς των καυσίμων, βάσει των προτάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και η τοποθέτηση, επιτέλους, του συστήματος εισροών – εκροών σε όλους τους κρίκους της αλυσίδας των πετρελαιοειδών. Νέο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς με διεύρυνση της περιόδου των εκπτώσεων και διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές. Απελευθέρωση των διδάκτρων στα σχολεία με αποτέλεσμα την πτώση των διδάκτρων. Διεύρυνση της απελευθέρωση της αγοράς φορτηγών και απελευθέρωση των τουριστικών υπηρεσιών σε σχέση με τις μεταφορές. Προώθηση 25 διαφορετικών μέτρων για την απλοποίηση της διαδικασίας των εξαγωγών.
Τέταρτον, η προσπάθεια συνεχίζεται. Μέχρι τον Δεκέμβριο θα έχει παρουσιασθεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο για την απλούστευση των αδειοδοτήσεων. Με υπεύθυνη δήλωση μπορεί μία επιχείρηση να ξεκινά την λειτουργία της χωρίς να περιμένει την επίσημη αδειοδότηση. Δημιουργούμε ένα ενιαίο οργανισμό εξωστρέφειας στα πρότυπα άλλων προηγμένων χωρών με σκοπό τον συντονισμό των ενεργειών για την προσέλκυση επενδύσεων και ενίσχυση των εξαγωγών. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών ετοιμάζουμε ένα νέο πλαίσιο για τα Logistics, προσπαθώντας να γίνει η χώρα μας διαμετακομιστικός κόμβος στην ευρύτερη περιοχή. Υιοθετούμε μία σειρά μέτρων, με βάση της προτάσεις του ΟΟΣΑ, για την άρση των εμποδίων εισόδου στην αγορά και την ενίσχυση του ανταγωνισμού. Τέλος, συνεχίζουμε και ολοκληρώνουμε την προσπάθεια για το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο, καθώς μετά τη συμφωνία μας με τους Γερμανούς θα προχωρήσουμε πιστεύω σε συμφωνία με τους Γάλλους και το Ίδρυμα Ωνάση.
Όλα αυτά δεν είναι τίποτε άλλο από το πατριωτικό μας καθήκον. Δεν διεκδικούμε το αλάθητο. Δουλεύουμε με χρονοδιαγράμματα και στοχοδιαγράμματα. Όποιος θέλει μπορεί να ελέγξει αν είμαστε συνεπείς στις δεσμεύσεις μας. Ένα πράγμα δεν κάναμε: Δεν υποσχεθήκαμε ούτε και θα υποσχεθούμε θαύματα. Η χώρα αυτή πλήρωσε πανάκριβα τον λαϊκισμό και θα είναι τραγικό λάθος να αναζητήσει ακόμα μία φορά θαυματοποιούς.
Το καράβι μας ταξιδεύει με φουρτούνα. Συναντήσαμε κύματα. Προειδοποιώ ότι θα συναντήσουμε και άλλα. Έχουμε διανύσει τα τρία τέταρτα της διαδρομής. Έχουμε πυξίδα και το καράβι θα πιάσει λιμάνι. Την ώρα του κοινωνικού πόνου, της ύφεσης και της ανεργίας είναι αναμενόμενο ότι θα υπάρχει αμφισβήτηση. Πιστεύω ότι όλα όσα ανέφερα παραπάνω – που δεν είναι θεωρίες, αλλά συγκεκριμένες δράσεις – αποδεικνύουν ότι υπάρχει σχέδιο και αποφασιστικότητα. Οι αμφισβητίες μπορεί να κρατήσουν τις απόψεις τους. Και εμείς τις δικές μας. Σύντομα θα δούμε ποιος έχει δίκιο.