Αν μετά την αποφράδα για τις αερομεταφορές χρονιά 2001 υπήρξε κάποιο «φαινόμενο» στον κλάδο, αυτό είναι η περίπτωση της Turkish Airlines. Μετά την απελευθέρωση του κλάδου των αερομεταφορών στην Τουρκία από την κυβέρνηση του Ταγίπ Ερντογάν το 2003, η Turkish Airlines απογειώθηκε (και) οικονομικά. Το πρώην κρατικό τουρκικό αεροπορικό μονοπώλιο (ιδιωτικοποιήθηκε το 2006 αλλά το τουρκικό κράτος κατέχει ακόμη μερίδιο 49%) σχεδόν τετραπλασίασε την επιβατική του κίνηση, τριπλασίασε τον στόλο του και διπλασίασε τους προορισμούς του.
Με τη μέση ηλικία των αεροσκαφών της στα μόλις 6,5 έτη (στο ήμισυ του μέσου όρου των ευρωπαίων ανταγωνιστριών της) η τουρκική εταιρεία πετάει πλέον σε 98 χώρες του πλανήτη –σε περισσότερες απ’ όλες ανεξαιρέτως τις αεροπορικές στον κόσμο. Εφέτος άλλωστε ξεπέρασε ακόμη και την Air France σε προορισμούς, φθάνοντας τους 204. Αν μάλιστα παρατηρήσει κανείς την κάμψη σε επιβατική κίνηση που σημείωσαν οι μεγάλοι αερομεταφορείς της Δύσης, θα διαπιστώσει ότι η Turkish Airlines αποτελεί εξαίρεση –εφόσον βεβαίως θεωρείται ευρωπαϊκή επιχείρηση. Την ώρα που η Delta Airlines, η Lufthansa και η Air France βλέπουν την επιβατική τους κίνηση να πέφτει από το 2011 και εντεύθεν, η Turkish Airlines διαπιστώνει ότι οι κρατήσεις αεροπορικών θέσεων και η πληρότητα των αεροσκαφών της δεν επηρεάστηκε από την παγκόσμια οικονομική κρίση και βαίνει αυξανόμενη, όπως συμβαίνει με ελάχιστες «αναδυόμενες» εταιρείες της Μέσης Ανατολής, όπως είναι η Emirates και η Qatar Airways.
Οι δαπανηρές επενδύσεις της Turkish Airlines στη διαφήμιση (από το 2010 προσέλαβε για πρεσβευτές της τους άσους του παγκοσμίου μπάσκετ και ποδοσφαίρου Κόμπι Μπράιαντ και Λιονέλ Μέσι αντιστοίχως, ενώ είναι ο βασικός σπόνσορας του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος μπάσκετ) αποδίδουν τα μέγιστα, αφού το πρώτο εννεάμηνο του 2012 τα κέρδη της εταιρείας εκτινάχθηκαν κατά… 665% υψηλότερα φθάνοντας στα 482 εκατ. δολάρια επί πωλήσεων 6,2 δισ. δολαρίων. Βεβαίως, συνεισέφερε και η εκτίναξη στα ύψη του τουρκικού τουρισμού την τελευταία δεκαετία –ο αριθμός των τουριστικών επισκεπτών στη γειτονική χώρα αυξήθηκε από τα 14 εκατομμύρια ετησίως, που ήταν το 2003, στα 35 εκατομμύρια το 2012!
Με τέτοια περιθώρια ανάπτυξης, γιατί να μην προσθέσει η εταιρεία και μερικούς αμφιλεγόμενους προορισμούς στον πίνακα των δρομολογίων της; Ενας εξ αυτών είναι το Μογκαντίσου της Σομαλίας, το οποίο η Turkish εξυπηρετεί με δύο πτήσεις εβδομαδιαίως από τον περασμένο Μάρτιο μέσω Χαρτούμ (Σουδάν). Σύμφωνα με τα σομαλικά μέσα ενημέρωσης, γράφει το περιοδικό «Fortune», τουλάχιστον δύο φορές το τουρκικό αεροσκάφος δεν κατάφερε να προσγειωθεί στο Μογκαντίσου λόγω σφοδρής ανταλλαγής πυρών στους χώρους του αεροδρομίου. Η Turkish Airlines είχε κάνει τότε λόγο για ισχυρούς ανέμους που επικρατούσαν –εννοούσε προφανώς τους ανέμους του εμφυλίου πολέμου…
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ