Η μεξικάνα ζωγράφος που συγκίνησε με το έργο της όσο και με την πολυτάραχη ζωή της, έδωσε την αφορμή στην συμπατριώτισσα της και σεναριογράφο Αντρέ- Εστερ Γκονζάλες, να γράψει ένα ψυχογράφημα- θεατρικό έργο για τη ζωή της. Η Φρίντα Κάλο μέσα από διαρκείς δυσκολίες που αντιμετώπιζε όπως πολυομελίτιδα στα έξι, ένα ατύχημα στα 18 που την ανάγκασε να υποβληθεί σε αλλεπάλληλες εγχειρήσεις, τρεις αποβολές και γάγγραινα, κατάφερε με όπλο της τη ζωγραφική, όχι απλά να ζήσει ως τα 47 της αλλά να διανύσει τη ζωή της με απόλυτο πάθος και χιούμορ. Εζησε τυφλά τον έρωτα στις πιο απόκρυφες πτυχές του, ενώ δεν έπαψε να αγωνίζεται για τη δικαιοσύνη και την ελευθερία. Για δεύτερη φορά το ελληνικό κοινό πρόκειται ν’ απολαύσει τα σκαμπανεβάσματα, τους έρωτες και την ασυμβίβαστη προσωπικότητα της Κάλο μέσα από τους διάλογους που συνήθιζε να κάνει με τον εαυτό της. Η ηθοποιός Εβελίνα Αραπίδη, που υποδύεται μία εκ των δύο υποστάσεων της Φρίντα Κάλο, μας μιλάει για αυτήν την τόσο αμφιλεγόμενη καλλιτέχνιδα και το έργο «Φρίντα- Φρίντα» που κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Κεφαλληνίας, αυτή την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου.
Πως αποφασίσατε να ανεβάσετε το ίδιο έργο για δεύτερη φορά μετά το 2008, για το ελληνικό κοινό;
Η παράσταση όταν είχε ανέβει ξανά το 2008 είχε μεγάλη επιτυχία στο Αθηναϊκό κοινό. Είναι από τα έργα που μιλάνε κατευθείαν στην καρδιά. Στις ιδιαίτερα ευαίσθητες και σκληρές εποχές που διανύουμε σήμερα κρίναμε ότι είναι αναγκαίο να μιλάμε μέσα από προσωπικότητες σαν αυτή της Φρίντα Κάλο που αποτελούν έμπνευση και κίνητρο για να αδράξουμε το μεδούλι της ζωής ακόμα κι όταν όλα γύρω μας φαίνονται να καταρρέουν!
Μιλήστε μας για την ηρωίδα που υποδύεστε. Είστε το ασυνείδητο κομμάτι της Φρίντα με την οποία εκείνη συνομιλεί και συνδιαλέγεται;
Η Κάλο ήταν ένα πλάσμα απόλυτα προβοκατόρικο και παιχνιδιάρικο. Το έργο «Frida/ Frida» γραμμένο από τη Γαλλομεξικάνα Εστέρ Αντρέ Γκονζάλες, είναι εμπνευσμένο από τον πίνακα «Δυο Φρίντες» της ζωγράφου. Η ίδια η Φρίντα πολλές φορές μέσα από τα έργα της συνομιλούσε με τον εαυτό της. Για αυτό και στο έργο μας είμαστε δυο Φρίντες ( η… άλλη Φρίντα είναι η Κωσταντίνα Τάκαλου).Η Φρίντα που υποδύομαι εγώ είναι μάλλον η Ινδιάνα Φρίντα ,η Μεξικάνα, η παθιασμένη πολυχρωμία της μεξικανικής κουλτούρας. Η δεύτερη Φρίντα αντιπροσωπεύει περισσότερο την Ευρωπαία Φρίντα που τόσο αγαπήθηκε από τους σουρεαλιστές. Και οι δυο μπαινοβγαίνουμε διαρκώς από το συνειδητό στο ασυνείδητο. Ένα παράδοξο πεδίο συνάντησης δυο κόσμων που αλληλοκοιτάζονται.
Πόσο συχνά πιάνετε τον εαυτό σας να συνομιλείτε με τον εαυτό σας; Είναι ο εσωτερικός διάλογος διαδικασία κάθαρσης για έναν καλλιτέχνη;
Πολύ συχνά συνομιλώ με τον εαυτό μου. Πέρα από το νομιμοποιημένο μέσο που μου προσφέρει η τέχνη μου, μέσα από τους εκάστοτε ρόλους δηλαδή, συνομιλώ με την Εβελίνα μαμά, την Εβελίνα φίλη, την Εβελίνα ερωμένη, την Εβελίνα παιδί…και τόσες άλλες Εβελίνες. Νομίζω πως ο εσωτερικός διάλογος είναι ένα μέσο κάθαρσης για όλους όχι μόνο για τους καλλιτέχνες…δείτε τα παιδιά!
Ποια είναι η πλοκή του έργου;
Το έργο όπως είπα ήδηείναι ουσιαστικά μια διαδρομή στη ζωή της Φρίντα μέσα από τη διπλή της οντότητα. Ένα είδος καμβά, ένα μείγμα χρόνων, τόπων, δράσεων, διαλόγων και φωνών, όπως το χαρακτηρίζει και η ίδια η συγγραφέας-σκηνοθέτης. Όλη αυτή η διαδρομή λόγω και της καταγωγής της Εστέρ, γίνεται σε μια πανδαισία χρωμάτων και ήχων μιας και αναπόσπαστο κομμάτι της παράστασης είναι η παρουσία και φωνή του Γιάννη Φίλια που συνοδεύει μουσικά όλη την παράσταση τραγουδώντας από μεξικάνικα τραγούδια μέχρι άριες συμβάλλοντας ουσιαστικά στο μαγικό ταξίδι!!
Θεωρείτε ότι για να υποδυθεί κάποιος μια τόσο δυναμική και ασυμβίβαστη προσωπικότητα πρέπει να έχει παρόμοια χαρακτηριστικά; Κατά πόσο εσείς είσαστε δυναμική και ασυμβίβαστη;
Είναι η δουλειά μας να υποδυόμαστε χαρακτήρες που μπορεί να μας μοιάζουν μπορεί και όχι. Η έρευνα του κάθε ρόλου είναι μια διαδρομή που θα γίνει έτσι κι αλλιώς. Δε θεωρώ ότι πρέπει να είσαι ο ρόλος για να τον παίξεις. Στην προκειμένη περίπτωση μάλλον έτυχε να έχω αρκετά κοινά σημεία με την προσωπικότητα της Φρίντα. Ναι,θα έλεγα πως είμαι δυναμική και ασυμβίβαστη. Παρόλα αυτά θεωρώ πως η αναμέτρηση με ένα ρόλο πάντα μας ξυπνάει πτυχές που ίσως να μην έχουμε ανακαλύψει ως τότε. Για αυτό θεωρώ μαγική την τέχνη του ηθοποιού. Μας υπενθυμίζει πόσο πολύπλοκα, πολύχρωμα και συνάμα απλά πλάσματα είμαστε.
Θεωρείτε ίσως ότι τα χαρακτηριστικά της Κάλο όπως το εκπληκτικό κουράγιο της, το πάθος της για ζωή, και το χιούμορ της, είναι απαραίτητα στοιχεία για μια Ελληνίδα του 2013;
Εννοείται! Και για την Ελληνίδα και για τον Έλληνα. Και του σήμερα και του πάντα…! Το χιούμορ ήταν είναι και θα είναι στη ζωή μας ένα μέσο να αντιμετωπίσουμε τα πάντα, καλά και άσχημα , εύκολα και δύσκολα.» Να γελάς, να αφήνεσαι. Εκεί βρίσκεται η πραγματική δύναμη! Το τραγικό είναι ότι πιο γελοίο υπάρχει στον άνθρωπο! Τα ζώα δε δείχνουν ποτέ τον πόνο τους.» Φρίντα (πόσο συμφωνώ!)
Πως σας φαίνεται το θέατρο την περίοδο της κρίσης; Τί έχει πραγματικά αλλάξει;
Αυτό που με πολύ χαρά παρατηρώ είναι πως πολλές παραστάσεις πάνε πολύ καλά! Γεμίζουν τα θέατρα πολύ περισσότερο απ’ ότι στις «χρυσές» εποχές που υποτίθεται πως ζήσαμε άλλοτε. Είναι γεγονός ότι σε εποχές κρίσεις οι τέχνες ανθούν. Έχει ανάγκη ο κόσμος να ταξιδέψει με όχημα την τέχνη αλλά και να αφυπνιστεί. Αυτό βέβαια δίνει βήμα διαρκώς σε ανθρώπους να βγούνε με μέσο την τέχνη και να εκθέσουν την εικόνα τους, το λόγο τους… πράγμα εξαιρετικά ενδιαφέρον αλλά και δύσκολο με την έννοια της ευθύνης. Τώρα περισσότερο από ποτέ έχουμε υποχρέωση οι άνθρωποι που είμαστε φορείς της τέχνης να φιλτράρουμε διπλά τι θα επιλέξουμε να τραγουδήσουμε, να μιλήσουμε, να χορέψουμε, να ζωγραφίσουμε…
Υπάρχει κάποια αγαπημένη σας ατάκα της Φρίντα Κάλο που σας έχει αποτυπωθεί στη μνήμη σας;
Η αλήθεια είναι ότι όλο το έργο είναι πλημμυρισμένο από αγαπημένες ατάκες… ‘»Τί να τα κάνω τα πόδια αφού έχω φτερά για να πετάξω!»είναι μία από αυτές.
Ποιό είναι το μήνυμα του έργου κατά τη γνώμη σας;
Το μήνυμα του έργου είναι η αστείρευτη δύναμη αυτής της γυναίκας και η υπενθύμιση ότι όλοι από το ίδιο υλικό είμαστε φτιαγμένοι… τώρα περισσότερο από ποτέ είμαστε ανοιχτοί να αφήσουμε να ηχήσει στις καρδιές μας το τραγούδι της Φρίντα για μια ζωή γεμάτη πάθος και χιούμορ με μόνο όχημα αυτό που πραγματικά είμαστε!
Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Αν και άνθρωπος του τώρα (καθημερινά αναμετριέμαι με την αίσθηση να είμαι παρούσα στο τώρα), έχω στόχους και όνειρα…μέχρι η ζωή να πει την τελευταία της κουβέντα. Καταρχήν η παράσταση «Frida/Frida» μόλις άνοιξε τα πανιά της και πιστεύω κι εύχομαι το ταξίδι να είναι μεγάλο και γεμάτο προορισμούς γνωστούς και άγνωστους…Επίσης ανήκω σε ένα σχήμα μουσικό κατά κύριο λόγο, avant garde , τους Chromatic Sequence μέσα στο οποίο δρω ως performer. Υπάρχει εκεί μια διαδρομή γεμάτη εκπλήξεις και πρωτόγνωρες εικόνες και ακούσματα που θα καταπλήξει θεωρώ ευχάριστα πολύ το κοινό της Αθήνας και όχι μόνο…!
Συντελεστές παράστασης
Σκηνοθεσία: Ester Andre Gonzalez
Μετάφραση: Χρήστος Κωνσταντέλλος
Σκηνικά-κοστούμια: Χρήστος Κωνσταντέλλος
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Μουσική: Ορέστης Καμπερίδης
Φωτογραφίες: Στέλιος Βλασσόπουλος, Γιώργος Μιχελής
Παίζουν: Εβελίνα Αραπίδη, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Γιάννης Φίλιας
Στη Β΄σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας κάθε Τετάρτη στις 19.00, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21.00 & Κυριακή στις 20.00
Τιμές εισιτηρίων 16,13 (φοιτητικό)
Κεφαλληνίας 16 Κυψέλη τηλ. Ταμείου 210.8838727