The Project Syndicate

Η συνεχιζόμενη επιβράδυνση των μεγάλων βιομηχανικών οικονομιών του κόσμου επηρεάζει την αναπτυσσόμενη Ασία, ιδίως την Ινδία. Η μελλοντική ανάπτυξη εκεί πρέπει να είναι βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς, κάτι που απαιτεί να ληφθούν από τώρα τέσσερα μέτρα:

Το πρώτο είναι η αναβάθμιση του τομέα των υπηρεσιών. Η Ινδία έχει ήδη έναν μεγάλο τομέα υπηρεσιών, που έχει γίνει σημαντική πηγή ανάπτυξης. Με δεδομένη την αύξηση του πληθυσμού, ο τομέας αυτός πρέπει να δημιουργήσει περισσότερες θέσεις εργασίας για τα εκατομμύρια νέους ανθρώπους που θα μπαίνουν στην αγορά εργασίας κάθε χρόνο.
Αλλά στον τομέα των υπηρεσιών στην Ινδία κυριαρχούν παραδοσιακές ανεπίσημες επιχειρήσεις με χαμηλούς μισθούς, όπως εστιατόρια και προσωπικές υπηρεσίες. Για να επιτύχει ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς, η Ινδία πρέπει να στραφεί προς σύγχρονες υπηρεσίες, όπως η συνδεσιμότητα στο Ιντερνετ, η τεχνολογία, ο χρηματοπιστωτικός τομέας, τα νομικά, τα λογιστικά και άλλες επαγγελματικές υπηρεσίες. Οι αρχές πρέπει να μειώσουν την αποπνικτική γραφειοκρατία για να γίνει πιο ανταγωνιστικός και δυναμικός αυτός ο τομέας.

Δεύτερον, η βελτίωση του επενδυτικού κλίματος είναι κρίσιμης σημασίας, προκειμένου να εκμεταλλευθεί η Ινδία την δυναμική της στη βιομηχανία. Χρειάζεται να αυξήσει τις πηγές και τον όγκο της χρηματοδότησης στις υποδομές. Αυτό δεν θα είναι δυνατόν χωρίς συμμετοχή από τον ιδιωτικό τομέα, που απαιτεί, με τη σειρά του, ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που θα εξασφαλίζει κέρδη για τις επενδύσεις, διαφάνεια και υψηλής ποιότητας διακυβέρνηση και κανονισμούς.

Τρίτον, ενώ η Ινδία διαθέτει κάποιους από τους καλύτερους μάνατζερ, επιστήμονες και μηχανικούς στον κόσμο, ένα μεγάλο μέρος της εργατικής της δύναμης είναι ανειδίκευτο ή ημι-ειδικευμένο, κάτι που περιορίζει την ικανότητα της χώρας για ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς.

Τέλος, υπάρχει η πρόκληση της αστικοποίησης. Η μετανάστευση προς τα αστικά κέντρα οδηγεί στη ανάπτυξη νέων πόλεων και στην εξάπλωση των υπαρχόντων. Η Ινδία πρέπει να αδράξει την ευκαιρία να υιοθετήσει από νωρίς τον πράσινο αστικό σχεδιασμό: συστήματα μαζικής μεταφοράς πρέπει να συνδέουν τις πόλεις με τα λιμάνια και τις μεγαλουπόλεις, και οι νέες πόλεις πρέπει να είναι φιλικές προς το περιβάλλον.

Η Ασιατική Αναπτυξιακή Τράπεζα (ADB) εργάζεται σε καινοτόμους μηχανισμούς για να φέρει μεγαλύτερη χρηματοδότηση στον τομέα των υποδομών.

Η ADB εξερευνά επίσης τις πιθανότητες για να εστιάσει κάποιες υπηρεσίες γύρω από κάποιους οικονομικούς διαδρόμους υψηλής προτεραιότητας, κάτι που μας οδηγεί με φυσικό τρόπο στο ζήτημα της περιφερειακής συνεργασίας και ενοποίησης. Με την Ινδία να παίζει σημαντικό ρόλο, τα κέρδη από την συνεργασία είναι τεράστια, τόσο εντός της Νότιας Ασίας όσο και σε όλη την ήπειρο. Η μεγαλύτερη περιφερειακή συνεργασία μπορεί να βοηθήσει την Νότια Ασία να επιτύχει κοινή ευημερία.

Ανάμεσα στα μεγάλα εμπόδια είναι η κακή συνδεσιμότητα στις μεταφορές και οι ασφυκτικοί δασμοί, που παρεμποδίζουν την ανάπτυξη και υπονομεύουν τις υπηρεσίες πρόνοιας στο Νεπάλ, στο Μπουτάν, στο Μπανγκλαντές και στην βορειο-ανατολική Ινδία.

Με ισχυρή στήριξη από την Ινδία, το Πρόγραμμα για την Οικονομική Συνεργασία στη Νότια Ασία (γνωστό ως
SASEC) έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία στην διευκόλυνση του εμπορίου, σε αναπτυξιακά σχέδια για περιφερειακούς δρόμους και σιδηροδρόμους στο Νεπάλ, στο Μπουτάν, στο Μπανγκλαντές, και στην Ινδία.

Η βελτίωση της συνδεσιμότητας και του εμπορίου δεν θα ενισχύσουν μόνο την ανάπτυξη, αλλά και το επίπεδο ζωής για εκατομμύρια φτωχούς ανθρώπους.
Η Ινδία αναμένεται να συνεχίσει να επωφελείται από το λεγόμενο δημογραφικό της μέρισμα και να παίζει ηγετικό ρόλο στην ανάπτυξη στις ερχόμενες δεκαετίες. Ολοι βλέπουν την τεράστια δυναμική της χώρας. Εγκαιρες μεταρρυθμίσεις σε ζητήματα-κλειδιά θα ανοίξουν την πόρτα σε ένα λαμπρό μέλλον για τον λαό της.

* Ο Χαρουχίκο Κουρόντα είναι πρόεδρος της Ασιατικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (ADB).