H ονοματοδοσία ενός αυτοκινήτου δεν αποκαλύπτει πάντα τις δυνατότητές του, αλλά στη Volvo θα πρέπει να θεωρούν ευτυχή συγκυρία το γεγονός ότι το γράμμα «V» που χαρακτηρίζει το νέο πεντάθυρο μοντέλο τους είναι το αρχικό της λέξης «Victory» (νίκη).

Ο σκοπός των Σουηδών είναι να επαναπροσδιορίσουν με την παρουσία τους τους ρόλους στη μικρομεσαία κατηγορία επενδύοντας στη διαφορετικότητα της αισθητικής τους και στην τεχνολογία που τα τελευταία χρόνια άλλαξε τον ρου της ιστορίας τους. Μια ιστορία που για το V40 ξεκινά επισήμως την Τρίτη 6 Μαρτίου, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, ενώ στην Ελλάδα θα κυκλοφορήσει τον ερχόμενο Ιούνιο.

Στη Volvo υπολογίζουν πολύ στη στρατηγική «Σχεδιασμένο γύρω από σένα» (Designed Around You) και αυτό είναι το πρώτο μοντέλο που την εκφράζει. Για να καταλήξουν σε αυτή, οργάνωσαν έρευνες αγοράς με τη συμμετοχή πελατών πολυτελών αυτοκινήτων και υπολόγισαν πολύ στα κεκτημένα τους: τον σύγχρονο εξοπλισμό που τοποθετείται στα μοντέλα τους, τη δεδομένη ασφάλεια που προσφέρουν τα αυτοκίνητά τους και τα άλματα που έκαναν τα τελευταία χρόνια στον τομέα των κινητήρων.

Για την αισθητική δεν μπορώ να πω τίποτε περισσότερο από εκείνο που ο καθένας από εμάς ξεχωριστά εισπράττει. Το V40 αναπαράγει ως ένα σημείο τον γνωστό σκανδιναβικό κώδικα σχεδίασης, αλλά μετά διαφοροποιείται δραματικά. Αναμφίβολα δεν περνά απαρατήρητο, πολύ δύσκολα το μπερδεύεις με κάτι άλλο και πολύ εύκολα μένει χαραγμένο στη μνήμη σου.

Είναι πολύ νωρίς για συγκρίσεις σε σχέση με τον ανταγωνισμό του, αλλά το μήκος των 4,37 μέτρων και το μεταξόνιο των 2,647 μέτρων σε υποψιάζει άμεσα για τις μεταφορικές ικανότητές του. Το ύψος του είναι 1,44 μέτρα και κοιτάζοντας τη γραμμή της οροφής κατανοείς ότι αυτή η sport coupé προοπτική του πεντάθυρου αμαξώματος θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη μάχη των πωλήσεων.

Οι Σουηδοί δηλώνουν ότι έδωσαν έμφαση στην πολυτέλεια και στην ποιότητα κατασκευής και πολλή προσοχή στη λεπτομέρεια. Αν θυμηθώ πως τα κατάφεραν σε S60 και V60, δεν έχω λόγο να αμφιβάλλω για το τελικό αποτέλεσμα. Με πρότυπο εκείνα, άλλωστε, σχεδιάστηκε η οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου πάνω σε καινούργιο πλαίσιο με νέα γεωμετρία ανάρτησης και μια ολοκληρωμένη σειρά turbo μηχανικών συνόλων.

Τα διακριτικά Τ3 και T4 χαρακτηρίζουν τις δύο εκδόσεις του τετρακύλινδρου μοτέρ βενζίνης των 150 και 180 ίππων, ενώ πάνω από αυτούς τοποθετείται ο πεντακύλινδρος βενζινοκινητήρας των 2,5 λίτρων απόδοσης 254 ίππων με τα διακριτικά T5. Ανάμεσά τους από άποψη κυβισμού και ισχύος βρίσκονται τρεις εκδόσεις Diesel: η D2 είναι τετρακύλινδρη στα 1.560 κ.εκ. αποδίδοντας 115 ίππους και 270 Nm ροπής. Η D3 είναι πεντακύλινδρη στα 1.984 κ.εκ. με 150 ίππους και 350 Nm ροπής, ενώ η D4 διατηρώντας την ίδια διάταξη κυλίνδρων και κυβισμό αποδίδει 177 ίππους και 400 Nm ροπής. Με τα μέχρι τώρα γνωστά στοιχεία, η πιο οικονομική έκδοση είναι η D2 με κατανάλωση 3,6 λίτρα/100 χλμ. και εκπομπές CO2 μόλις 94 γραμμ. /χλμ., ενώ εκείνη με τις καλύτερες επιδόσεις είναι η T5 με επιτάχυνση από στάση σε 6,5 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 250 χλμ./ώρα. Ολες οι εκδόσεις διαθέτουν σύστημα «start-stop» και ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση.

Το V40 έχει ίσως το κορυφαίο στην κατηγορία του πακέτο ασφάλειας, που περιλαμβάνει το σύστημα ανίχνευσης πεζών με πλήρως αυτόματο φρενάρισμα (Pedestrian Detection with Full Auto Brake), αλλά και τον πρώτο στον κόσμο αερόσακο πεζών. Υπάρχουν επίσης συστήματα υποβοήθησης διατήρησης πορείας στη λωρίδα κυκλοφορίας (Lane Keeping Aid) με αυτόματη παρέμβαση στο σύστημα διεύθυνσης, αλλά και η «έξυπνη» υποβοήθηση παρκαρίσματος (Park Assist Pilot) που καθιστά ευκολότερο το παρκάρισμα. Το City Safety, το σύστημα αποφυγής σύγκρουσης με ταχύτητες πόλης, έχει εξελιχθεί περισσότερο και λειτουργεί τώρα σε ταχύτητες μέχρι 50 χλμ./ώρα. v

Η ζωή μαζί του

Το σουηδικό περιτύλιγμα «κρύβει» έναν οικείο, αλλά όχι ταυτόσημο με τα μεγαλύτερα Volvo εσωτερικό κόσμο. Οι διαφορές στον πίνακα οργάνων είναι άμεσα αντιληπτές ξαφνιάζοντας ευχάριστα τον οδηγό με τη δυνατότητα εξατομικευμένης διαρρύθμισης που προσφέρουν, ενισχύοντας τη σχέση του με το V40 το οποίο θα κατασκευάζεται, από τον Μάιο, στη Γάνδη του Βελγίου με στόχο πωλήσεων 90.000 ετησίως. Από αυτές, περίπου το 85% προορίζονται για την ευρωπαϊκή αγορά.