«Flavour du jour», πρόσωπο της βραδιάς και το κορίτσι με το χρυσό ταλέντο. Δεν εξέπληξε κανέναν το ότι η Μαίρη Κατράντζου ήταν η ελληνίδα σχεδιάστρια που συγκέντρωσε την προσοχή όλων στα εγκαίνια της έκθεσης «Εξι και τρεις σχεδιαστές. Κλασική και σύγχρονη ελληνική μόδα», η οποία διοργανώθηκε στο Ελληνικό Κέντρο του Λονδίνου από το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα. Γνωστά βρετανικά blogs μόδας, όπως το The science of Style, παρακολούθησαν τη βραδιά και σχολίασαν ότι «οι περισσότερες ματιές έπεσαν πάνω στα ρούχα της Μαίρης Κατράντζου». Το συγκεκριμένο blog καταλήγει: «Η έκθεση συστήνεται ιδιαίτερα, πόσω μάλλον αν είστε θαυμαστής ή θαυμάστρια της Μαίρης Κατράντζου…».
Αναμενόμενο. Σήμερα η 29χρονη σχεδιάστρια μόδας θεωρείται το πιο «καυτό χαρτί» της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου – όπως αναφέρει όλος ο βρετανικός Τύπος. Μέσα στην ελαφρότητα των πατρόν της εφετινής Εβδομάδας Μόδας της βρετανικής πρωτεύουσας ο υπερρεαλιστικός εναλλακτικός αέρας της ελληνίδας σχεδιάστριας φύσηξε σαν μελτεμάκι… Τα μίνι φορέματα, τα κομπιουτερίστικα prints και τα αλμοδοβαρικού τύπου κολιέ-πολυέλαιοι ήταν σαν ωδή στον σουρεαλισμό που χαιρέτισαν διεθνούς φήμης έντυπα, έγκυρα blogs και διάσημοι κριτικοί μόδας. Κορυφαία αναγνώριση αποτελεί σίγουρα το ολοσέλιδο αφιέρωμα από την εφημερίδα «The New York Times» με τίτλο «Η βασίλισσα των prints».

Σχέδια με στυλ
Το πιο νέο success story στον κόσμο της μόδας άρχισε να γράφεται το 1983. Τότε γεννήθηκε η ελληνίδα designer, εγγονή του Νίκου Κατράντζου, ιδρυτή των καταστημάτων Κατράντζος Σπορ, με μητέρα σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων και πατέρα σχεδιαστή υφασμάτων. Ξεκίνησε τις σπουδές της το 2003 ως φοιτήτρια της Aρχιτεκτονικής, αλλά σύντομα κατάλαβε ότι προτιμούσε τον σχεδιασμό υφασμάτων. Μεταφέρθηκε στο Central Saint Martins του Λονδίνου, απ’ όπου πήρε το πτυχίο και αργότερα ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της δουλεύοντας παράλληλα για δύο σεζόν στο πλευρό τής ήδη επιτυχημένης ελληνίδας σχεδιάστριας Σοφίας Κοκοσαλάκη.
Η πρώτη επίδειξη της Μαίρης Κατράντζου πραγματοποιήθηκε το 2008, μαρτυρώντας το στυλ μιας σχεδιάστριας που χαρακτηρίζεται από τη δημιουργία υπερμεγεθών σχεδίων στα υφάσματα και στα κοσμήματα, επηρεασμένα από το «trompe l’oeil» (τη δημιουργία μιας τρισδιάστατης ψευδαίσθησης σε μια δισδιάστατη επιφάνεια). Στη συνέχεια η καριέρα της απογειώθηκε, με συμμετοχές σε πολλαπλές επιδείξεις μόδας, περισσότερους από 60 αγοραστές και την προβολή της σε μια ευρεία γκάμα περιοδικών.

Σε οικονομική τιμή
Σταθμός στην πορεία της εφέτος είναι η συνεργασία για τρίτη φορά με τη βρετανική εταιρεία ένδυσης Topshop. Σε αντίθεση όμως με τις δύο προηγούμενες συνεργασίες, η Κατράντζου σχεδίασε αυτή τη φορά μια ολοκληρωμένη συλλογή ρούχων που περιλαμβάνει φορέματα, μπλουζάκια και παντελόνια τζιν.
Το κύριο χαρακτηριστικό τους είναι φυσικά τα ζωντανά και ιδιαίτερα μοτίβα που την έκαναν διάσημη. «Είναι πολύ συναρπαστικό να δουλεύω μαζί με το Topshop για τη συλλογή μας» δήλωσε σχετικά. «Εχουν υποστηρίξει τη δουλειά μου από την αρχή και αυτή η συλλογή είναι η πιο φιλόδοξη και διασκεδαστική που έχουμε κάνει. Η ιδέα πίσω από τη συνεργασία ήταν να σχεδιάσω για το Topshop μια κολεξιόν που θα είναι όσο πιο κοντά γίνεται στη βασική γραμμή μου, με μεγάλο έλεγχο στην ποιότητα του σχεδίου και στην παραγωγή. Ανυπομονώ να δω τα κορίτσια με τα φορέματα σε σχήμα κούπας και για τις περισσότερο τολμηρές να τις δω να συνδυάζουν διαφορετικά σχέδια».
Σε αυτό που διαφέρουν τα κομμάτια βέβαια είναι οι τιμές, που ξεκινούν από 40 στερλίνες (περίπου 48 ευρώ) και φτάνουν ως τις 350 στερλίνες (περίπου 418 ευρώ). Είναι λοιπόν μια ευκαιρία να αποκτήσει κάποιος κομμάτια της σχεδιάστριας, αν λάβει υπόψη του ότι ένα αντίστοιχο της πασαρέλας θα πουληθεί στις 8.500 στερλίνες, περίπου στις 10.000 ευρώ.

Το χθες και το σήμερα της ελληνικής μόδας
«Βρίσκω ότι τα ρούχα της Μαίρης Κατράντζου έχουν πολύ χαρακτηριστικό ύφος»
είπε στο «Βήμα» από το Λονδίνο η Ιωάννα Παπαντωνίου, πρόεδρος του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος που διοργάνωσε την έκθεση στο Ελληνικό Κέντρο. «Τολμώ να πω ότι τα θεωρούσα δύσκολα στο να τα φορέσει κανείς ώσπου είδα δύο νέα παιδιά να έρχονται στα εγκαίνια της έκθεσης με δημιουργίες της Μαίρης Κατράντζου. Τις υποστήριξαν με τέτοια αυτοπεποίθηση που αντιλήφθηκα ότι αν τα δεις τα ρούχα «ζωντανά» σε κερδίζουν αμέσως. Και αυτή ίσως είναι η επιτυχία τους».
Σύμφωνα με την κυρία Παπαντωνίου, ο εμπλουτισμός των συλλογών παλαιότερων σχεδιαστών που αναδεικνύει η έκθεση (Ζαν Ντεσέ, Γιάννης Ευαγγελίδης, Τζέιμς Γκαλάνος, Ντίμης Κρίτσας, Τζορτζ Σταυρόπουλος και Γιάννης Τσεκλένης) με δημιουργίες νέων designers όπως η Μαίρη Κατράντζου, η Σοφία Κοκοσαλάκη και ο ελληνοαυστριακός σχεδιαστής Μάριος Σουόμπ, έγινε για να φωτιστούν το χθες και το σήμερα της ελληνικής μόδας σε διεθνές επίπεδο. «Στα σχέδια των δεκαετιών 1950, 1960 και 1970 που έχουν διαχρονικές αναφορές – ειδικά ένα σχέδιο του Γιάννη Ευαγγελίδη είναι σαν να το έχει δημιουργήσει σήμερα ο Ισέι Μιγιάκε -, προσθέσαμε δημιουργίες των νέων σχεδιαστών και η επιλογή έγινε για να υπογραμμίσει την αξία τριών νέων σχεδιαστών με διεθνές προφίλ».
Είκοσι δύο δημιουργίες παλαιότερων σχεδιαστών και δεκαοκτώ δημιουργίες νέων αποτελούν το «περιεχόμενο» της έκθεσης. Σύμφωνα με την άποψη της κυρίας Παπαντωνίου, το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα συνεχίζει τις προσπάθειες διάσωσης και ανάδειξης των συλλογών του. Περίπου 31.000 παραδοσιακά ενδύματα και 5.500 σύγχρονες δημιουργίες και αξεσουάρ αποτελούν το πλούσιο και πολύτιμο υλικό για το Μουσείο Πολιτισμού του Ενδύματος, ένα όνειρο ζωής της κυρίας Παπαντωνίου. Και παρά τα τεράστια οικονομικά προβλήματα που δημιουργεί η περίοδος της κρίσης, το Μουσείο δεν θα παραμείνει όνειρο απατηλό, υπόσχεται η κυρία Παπαντωνίου: «Το Μουσείο θα γίνει πραγματικότητα στο άμεσο μέλλον. Διότι εμείς δεν χάνουμε το κέφι, ούτε την αισιοδοξία μας».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ