«Τ’ ανώτερα μαθηματικά μου τα έκανα στο Σχολείο της θάλασσας», ομολογεί ο Οδυσσέας Ελύτης στον Μικρό Ναυτίλο. Ποια η σχέση όμως του αποφθέγματος ενός σπουδαίου ποιητή, που ύμνησε την αξία της θάλασσας, με την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη;
Στείλτε sms γράφοντας ΒΗΜΑFM (κενό) ΟΝΟΜΑ και αποστείλτε στο 54010{{{ moto }}}
Επιδιώκοντας να κάνουμε «ένα άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά», θα διαπιστώσουμε πως υπάρχουν τρεις λέξεις «συνδετικά κλειδιά»: Μαθηματικά, Σχολείο, Θάλασσα. Τρεις λέξεις που τέμνουν οριζόντια τα κείμενα του βιβλίου, καθώς οι συγγραφείς ξετυλίγουν με όρους θεωρίας και πράξης το μίτο της ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
Μαθηματικά: O στρατηγικός σύμβουλος και μαθηματικός δρ Νίκος Λυγερός αποδεικνύει με «μαθηματική ακρίβεια» πως η ΑΟΖ δεν είναι ουτοπία. Δείχνει την αδιαμφισβήτητη προστιθέμενη αξία του Καστελόριζου στην οριοθέτηση της ελληνικής ΑΟΖ.
Σχολείο: Ο καθηγητής Θεόδωρος Κ. Καρυώτης, ο «πατέρας» της ελληνικής ΑΟΖ, διδάσκει τις βασικές θέσεις που νομιμοποιούν, με όρους διεθνούς και εθιμικού δικαίου, την οριοθέτησή της.
Θάλασσα: Ο διευθυντής Ενέργειας της Κυπριακής Δημοκρατίας –επί τρεις συνεχόμενες διαφορετικές κυβερνήσεις– Σόλων Κασσίνης περνάει από τη θεωρία στην πράξη, καταγράφοντας το παράδειγμα της Κύπρου στην οριοθέτηση της δικής της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
Στείλτε sms γράφοντας ΒΗΜΑFM (κενό) ΟΝΟΜΑ και αποστείλτε στο 54010
Ο «πατέρας» του πολιτικού ρεαλισμού, της κυρίαρχης σχολής σκέψης στις διεθνείς σχέσεις και τις στρατηγικές σπουδές, Θουκυδίδης, έχει τονίσει πως «η κυριαρχία στη θάλασσα είναι τεράστιο πλεονέκτημα». Για μια χώρα σαν την Ελλάδα, που περιβάλλεται από θάλασσα, το στρατηγικό αυτό πλεονέκτημα παραμένει ακόμα «στα χαρτιά».
Η Ελλάδα έχει μια μοναδική ευκαιρία με μία μόνο κίνηση: η οριοθέτηση της ΑΟΖ θα διασφαλίσει την εθνική της κυριαρχία, θα παραγάγει πλούτο για τη χώρα, θα την οδηγήσει στην έξοδο από το λαβύρινθο της κρίσης.
Κείμενα των: Θεόδωρου Καρυώτη, Σόλωνα Κασίνη, Νίκου Λυγερού
Επιμέλεια: Βασίλης Π.Κικίλιας