Δημοσιεύσεων συνέχεια στο σίριαλ της γρίπης των πτηνών… εργαστηρίου. Με άρθρο τους που παρουσιάζεται ταυτόχρονα στις δύο κορυφαίες επιθεωρήσεις «Nature» και «Science» οι ειδικοί του αρμόδιου Επιστημονικού Συμβουλίου για τη Βιοασφάλεια των ΗΠΑ (NSABB) εξηγούν για πρώτη φορά επισήμως το σκεπτικό της σύστασης που έκαναν προς τις δύο ερευνητικές ομάδες από το Κέντρο «Erasmus» της Ολλανδίας και το Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν-Μάντισον στις ΗΠΑ να μην αποκαλύψουν τις λεπτομέρειες σχετικά με το άκρως μεταδοτικό στέλεχος Η5Ν1 της γρίπης των πτηνών που δημιούργησαν εντός του εργαστηρίου.

Το άρθρο αυτό των επιστημόνων του NSABB έρχεται στη δημοσιότητα έξι ημέρες μετά από εκείνο του καθηγητή Γιοσιχίρο Καουαόκα από το Πανεπιστήμιο Ουισκόνσιν – Μάντισον που ήταν επικεφαλής της μιας εκ των δύο μελετών σχετικά με το στέλεχος Η5Ν1. Ο καθηγητής Καουαόκα με παρέμβασή του στην επιθεώρηση «Nature» (σημειώνεται ότι τα «Nature» και «Science» αναμένεται μέσα στο επόμενο διάστημα να δημοσιεύσουν τις περιβόητες πλέον μελέτες για το Η5Ν1) υπεραμύνθηκε της ανάγκης συνέχισης τέτοιου είδους μελετών προκειμένου να προφυλαχθεί η ανθρωπότητα από μια ενδεχόμενη νέα πανδημία.

Κίνδυνος για την παγκόσμια ασφάλεια

Απαντώντας ουσιαστικά σε αυτήν την παρέμβαση οι ειδικοί του Συμβουλίου σημειώνουν ότι μελέτες σαν και αυτές των δύο ομάδων από την Ολλανδία και τις ΗΠΑ «μπορεί, αν γίνουν αντικείμενο κακής χρήσης, να έχουν καταστροφικές συνέπειες για την εθνική και την παγκόσμια ασφάλεια». Παραδέχονται ότι το στέλεχος Η5Ν1 που δημιουργήθηκε στο εργαστήριο και φάνηκε ότι μπορεί να μεταδοθεί εύκολα μεταξύ θηλαστικών προσφέρει σημαντική γνώση τονίζοντας ωστόσο ότι τα συγκεκριμένα επιστημονικά αποτελέσματα «εγείρουν σοβαρό ζήτημα ανησυχίας για την παγκόσμια βιοασφάλεια και τη δημόσια υγεία».

Οι επιστήμονες του NSABB υπογραμμίζουν ότι στο πλαίσιο των συστάσεών τους προς την αμερικανική κυβέρνηση, τις επιστημονικές επιθεωρήσεις και την επιστημονική κοινότητα προσπάθησαν να ισορροπήσουν «τους τεράστιους κινδύνους και τα οφέλη που θα προέκυπταν εάν οι λεπτομέρειες των δύο ερευνών γίνονταν γνωστές». Και κατέληξαν ομόφωνα στο συμπέρασμα ότι αυτές δεν πρέπει να γίνουν ευρέως γνωστές για το κοινό καλό.

Σύσταση χωρίς προηγούμενο

Όπως λένε, πρόκειται για μια σύσταση χωρίς προηγούμενο σε ό,τι αφορά την έρευνα στις βιολογικές επιστήμες, η οποία όμως έγινε μετά από μεγάλη προσοχή και ανάλυση. «Η ανησυχία μας είναι ότι η δημοσιοποίηση των λεπτομερειών αυτών των πειραμάτων θα παράσχει σε κάποιο άτομο, οργάνωση ή κυβέρνηση πληροφορίες που θα βοηθήσουν στη δημιουργία τέτοιου είδους ιών για βλαπτικούς σκοπούς».

Στις κατηγορίες των ερευνητών σχετικά με το ότι η λογοκρισία της επιστήμης δεν μπορεί να οδηγήσει σε πρόοδο, αφού άλλες ερευνητικές ομάδες δεν θα είναι δυνατόν να αναπαραγάγουν τα αποτελέσματα, οι επιστήμονες του NSABB απαντούν ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση η ευρεία δημοσίευση των αποτελεσμάτων των μελετών δεν αποτελεί «υπεύθυνη στάση».

Συζήτηση και επιστημονική συμφωνία

Τέλος οι ειδικοί του Συμβουλίου ζητούν ουσιαστικώς να υπάρξει ένα μορατόριουμ στις έρευνες σχετικά με τα άκρως παθογόνα στελέχη της γρίπης εργαστηρίου έως ότου γίνει ενδελεχής συζήτηση και επέλθει συμφωνία μεταξύ των επιστημόνων σχετικά με το πώς σε τέτοιες λεπτές περιπτώσεις θα υπάρχει ισορροπία μεταξύ της επιστημονικής έρευνας και του κοινού οφέλους.

Σημειώνεται ότι πριν από περίπου 10 ημέρες οι επικεφαλής των δύο μελετών που το τελευταίο διάστημα έχουν στρέψει επάνω τους τα φώτα της δημοσιότητας συνυπέγραψαν επιστολή στην οποία αναφέρουν ότι προχωρούν σε προσωρινή αναστολή τέτοιου είδους έρευνας για 60 ημέρες προκειμένου να υπάρξει διεθνής επιστημονική συζήτηση σχετικά με το θέμα που έχει προκύψει και το οποίο, όπως αναφέρουν, κρίνει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον της επιστημονικής προόδου.