Ακούγοντας τον όρο αιθιοπική τζαζ πριν από μία δεκαετία κάποιος θα σου απαντούσε, «το άλλο με τον Τοτό, το ξέρεις;» Και όντως πλην κάποιων λίγων μυημένων, τα ονόματα των Μουλάτου Αστάτκε, Αλεμαγιέχου Ασέτε, Φριού Χαϊλού, Μαχμούντ Αχμέντ ή Γκετατσιού Κασά φάνταζαν στην καλύτερη περίπτωση εξωτικά και στη χειρότερη αστείο.

Κι όμως οι μουσικές που παρήγαγε αυτή η αφρικανική χώρα, στα τέλη της δεκαετίας του ’60 μέχρι και τα μέσα του ’70 μόνο ως συναρπαστικές μπορούν να αντιμετωπιστούν. Ενας συνδυασμός αμερικανικής τζαζ, λάτιν τζαζ και ευρωπαϊκής αβάν γκαρντ που ακόμη και σήμερα ηχεί ως η μουσική του αύριο.

Δεν είναι διόλου τυχαία η επιτυχία που γνώρισε ένας εκ των σημαντικότερών της εκπροσώπων, ο πολυοργανίστας Μουλάτου Αστάτκε το 2005 όταν ο Τζιμ Τζάρμους συμπεριέλαβε τρία κομμάτια του στο σάουντρακ της ταινίας «Tσακισμένα λουλούδια» το 2005, το υπέροχο «Yegelle Tezeta» και τα επίσης εξαιρετικά «Yekermo Sew» και «Gubelye».

Οι προσεχείς εμφανίσεις του σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα με αφορμή και την κυκλοφορία του άλμπουμ του «Mulatu Steps Ahead» ανήκουν σίγουρα στις πιο ευχάριστες στιγμές της φετινής συναυλιακής ατζέντας. Παρά τα 68 χρόνια του βρίσκεται πάντα σε πολύ καλή φόρμα και συνεχίζει να μαγεύει το κοινό όποιο όργανο κι αν επιλέξει να παίξει κάθε φορά από την πλειάδα που χρησιμοποιεί τόσο στις εμφανίσεις του όσο και στις ηχογραφήσεις του. Συνδυάζει μοναδικά το βιμπράφωνο και τις κόνγκας και τα κίμπορντς και το όργανο.

Η ιστορία του μεγάλη, αφού από τη σειρά «Afro – Latin Soul» του 1966 έχει διανύσει τα πιο δύσκολα μονοπάτια της μουσικής. Γόνος εύπορης οικογένειας στάλθηκε στην Ουαλία να σπουδάσει μηχανικός και αυτός επέλεξε τη μουσική στο Trinity College του Λονδίνου. Στη συνέχεια βρέθηκε στις ΗΠΑ όπου έγινε ο πρώτος αφρικανός σπουδαστής του περίφημου Berklee College της Βοστόνης όπου σπούδασε κρουστά και βιμπράφωνο. Τις πρώτες ηχογραφήσεις του πραγματοποίησε εκεί φανερώνοντας της αγάπη του για την λάτιν τζαζ αλλά ταυτόχρονα και το μεγάλο ταλέντο του ενώ ακριβώς με αυτές μπόλιασε την αιθιοπική λαϊκή μουσική με τον ήχο των κόγκας και του μπόγκο.

Η επιστροφή του στην πατρίδα του σηματοδότησε ταυτόχρονα με τις ηχογραφήσεις και άλλων σημαντικών μουσικών τη γέννηση της αιθιοπικής τζαζ, αυτού του υπνωτικού ήχου από τον οποίο αρκετά στοιχεία δανείστηκε και ο πολύ αγαπητός Γιαν Γκαρμπάρεκ. Ηχογραφήσεις μέσα από την ετικέτα της Amha Records που στα τέλη της δεκαετίας του ’90 θα επανακυκλοφορούσε η γαλλική Buda Musique και θα έκανε γνωστές σε ολόκληρο τον πλανήτη. Το 1975 ο Μουλάτου Αστάτκε όπως και πολλοί άλλοι μουσικοί αναγκάστηκαν να αφήσουν την Αιθιοπία λόγω του σκληρού καθεστώτος που εγκαταστάθηκε εκεί αλλά την ίδια ώρα του δόθηκε και μια θαυμάσια ευκαιρία να περιοδεύει στον κόσμο με πολύ μεγάλα ονόματα όπως ο Ντιουκ Ελινγκτον.

Τα τελευταία χρόνια περιοδεύει με νεότερα σχήματα όπως είναι οι Heliocentrics ενώ συνεχίζει την έρευνα του πάνω στον εκμοντερνισμό παραδοσιακών Αιθιοπικών οργάνων με έμφαση στο κραρ, στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και στο ΜΙΤ Media Lab.

Στο νέο προσωπικό του άλμπουμ, “Mulatu Steps Ahead”, όπως φανερώνει και ο τίτλος του, εξερευνά νέες κατευθύνσεις στον fusion ήχο και στην μείξη Δυτικής jazz και παραδοσιακής μουσικής από την Αιθιοπία, μαζί με τη συμβολή παραδοσιακών μουσικών από την Αιθιοπία και μερικών από τους κορυφαίους μουσικούς της jazz και του αφρικανικού ήχου που εδρεύουν στο Λονδίνο.

Ο Μουλάτου Αστάτκε εμφανίζεται την Παρασκευή 15 Απριλίου στο Principal της Θεσσαλονίκης και στις 16 Απριλίου στο Fuzz Club.

Τιμή εισιτηρίου Αθήνας: 30 ευρώ
Προπώληση Εισιτηρίων
Θρι Σιξτι – Floral – Public – TicketHouse
Online Sales: www. ticketpro. gr

Τιμή εισιτηρίων Θεσσαλονίκης: 25 ευρώ
Προπώληση Εισιτηρίων
Metropolis – TicketHouse