Ρεζερβέ, καπάρο, προκαταβολή έναντι αγοράς και άλλοι πολλοί είναι οι όροι που χρησιμοποιούν οι έμποροι και τα πολυκαταστήματα προκειμένου να προσελκύσουν πελάτες.

Την περίοδο μετά τις γιορτές και πριν από τις εκπτώσεις μεσολαβεί μία εβδομάδα που θεωρείται νεκρή όσον αφορά την αγοραστική δύναμη, διότι οι καταναλωτές έχουν ήδη προβεί σε αγορές για τα χριστουγεννιάτικα δώρα και περιμένουν τις επίσημες μειώσεις τιμών στις 15 Ιανουαρίου ως τα τέλη Φεβρουαρίου για να αναζητήσουν ευκαιρίες και προϊόντα σε καλές προσφορές.

Γι΄ αυτό και οι έμποροι αλλά και τα πολυκαταστήματα που έχουν ήδη πληγεί από τη μείωση της καταναλωτικής κίνησης προσπαθούν αυτή την εβδομάδα με κάθε τρόπο να πείσουν τους καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα, με το σύστημα της προκαταβολής 20%30% της αξίας τους, τα οποία θα εξοφλήσουν την περίοδο των εκπτώσεων, με την τιμή φυσικά μειωμένη, αυτή δηλαδή που θα ισχύει στις εκπτώσεις.

Τα τελευταία χρόνια τα πολυκαταστήματα, όπως τα Νotos Galleries, Fokas και Αttica, έχουν ξεκινήσει αυτόν τον τρόπο προσέλκυσης και διευκόλυνσης των πελατών, το οποίο πραγματοποιείται περίπου μία εβδομάδα πριν από τις εκπτώσεις και η εξόφληση μπορεί να γίνει συνήθως από την πρώτη ημέρα των εκπτώσεων ως και τις επόμενες 15 ημέρες.

Κάποτε το γνωστό καπάρο γινόταν σε προσωπικό επίπεδο και μόνο σε καλούς πελάτες ενός καταστήματος, αλλά σήμερα η κατάσταση απαιτεί πιο δραστικά μέτρα για να αναζωογονηθεί η αγορά, λόγω της κρίσης. Η προκαταβολή πριν από τις εκπτώσεις θεωρείται πλέον νόμιμη διαδικασία, εφόσον το προϊόν εξοφληθεί και παραληφθεί κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων.

Ρεζερβέ προϊόντων
Πριν από πέντε χρόνια το πολυκατάστημα Νotos Galleries ξεκίνησε το ρεζερβέ προϊόντων και σύμφωνα με τον διευθυντή Μάρκετινγκ κ. Ν. Αϊδίνη η κίνηση με αυτό το μέτρο έχει αυξηθεί αυτές τις δύσκολες ημέρες, γιατί ο κόσμος διευκολύνεται και μπορεί να εξασφαλίσει τα προϊόντα που επιθυμεί σε μειωμένες τιμές.

Η πιο δυνατή ημέρα των εκπτώσεων θεωρείται πάντοτε η πρώτη ημέρα, σύμφωνα με τον κ. Αϊδίνη, ενώ όσο περνάνε οι ημέρες τόσο πιο δύσκολα βρίσκουν οι καταναλωτές τα προϊόντα που επιθυμούν. Γι΄ αυτό το ρεζερβέ που αντιστοιχεί σε προκαταβολή 20% της αξίας του προϊόντος τούς δίνει τη δυνατότητα να εκμεταλλευθούν τις εκπτώσεις με τους καλύτερους δυνατούς όρους και να έχουν το πλεονέκτημα της έγκαιρης αγοράς.

Και ο όμιλος Fokas χρησιμοποιεί το σύστημα της προκαταβολής 30% της αξίας του προϊόντος, μία εβδομάδα περίπου πριν από τις εκπτώσεις, για να προσελκύσει πελάτες. Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του κ. Α. Τσιρίκο, με αυτόν τον τρόπο ο όμιλος έχει καταφέρει να αυξήσει την εμπορική κίνηση αυτές τις ημέρες πριν από τις εκπτώσεις, στις οποίες εφέτος η αγορά αναμένεται να είναι πιο πεσμένη, παρ΄ όλο που οι μειώσεις τιμών θα είναι πιο μεγάλες.

Αρνητική ψυχολογία
Την τακτική των προκαταβολών πριν από τις εκπτώσεις ακολουθεί και το πολυκατάστημα Αttica, για να αυξήσει την εμπορική του κίνηση αλλά και για να προσφέρει μια επιπρόσθετη υπηρεσία στους πελάτες του. Η προκαταβολή που θα δίνεται στο πολυκατάστημα Αttica θα είναι της τάξεως του 20%-25% και θα ισχύει από 1ης Ιανουαρίου 2011. Αυτό το σύστημα της προκαταβολής έχει υιοθετήσει το Αttica από το έτος που πρωτολειτούργησε, δηλαδή το 2005. Για τις εφετινές εκπτώσεις ο κ. Κ. Λαμπρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Αttica Πολυκαταστήματα που διαχειρίζεται τα Αttica στην Αθήνα και στο Golden Ηall, αναφέρει ότι θα είναι λιγότερο δυναμικές σε σχέση με πέρυσι γιατί η αγορά έχει ήδη προσφορές εδώ και ένα μεγάλο διάστημα αλλά και λόγω της αρνητικής ψυχολογίας των καταναλωτών και της οικονομικής κρίσης.

Σημειώνεται ότι ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και οι επίσημες εκπτώσεις δεν αρκούν για να πείσουν τους καταναλωτές να προβούν σε αγορές, γι΄ αυτό και τα τμήματα μάρκετινγκ προσφέρουν πλέον άλλες υπηρεσίες, πιο ελκυστικές, όπως προκαταβολή έναντι αγοράς στις εκπτώσεις, προσφορές πριν από τις γιορτές αλλά και όλη τη χρονιά, δώρα, όπως ταξίδια, ανταλλαγή των εποχικών αγορών με άλλες συλλογές, με την αγορά προϊόντων από πολυκαταστήματα, κ.ά.