Oταν ολοκλήρωνε τις σπουδές του, στα μέσα της περασμένης δεκαετίας, ο Ιλον Μασκ είχε αποφασίσει να ασχοληθεί με τρία πράγματα: το Ιnternet, την καθαρή ενέργεια και το Διάστημα. Οχι απαραιτήτως με αυτή τη σειρά. Οι καιροί ήταν ευνοϊκοί τότε για το Ιnternet και με τη δημιουργία του ΡayΡal, του πλέον ολοκληρωμένου συστήματος πληρωμών μέσα από το Διαδίκτυο, ο Μασκ προχώρησε στο πρώτο επιτυχημένο εγχείρημά του, που τον έκανε πολυεκατομμυριούχο. Με τα χρήματα που εισέπραξε από την πώληση της ΡayΡal στην Google, ο Μασκ είχε όλη την άνεση για να ασχοληθεί και με τα άλλα δύο: Τη Space Εxploration Τechnologies (SpaceΧ), εταιρεία που έχει αναλάβει την εκτέλεση δρομολογίων από τη Γη στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (Ιnternational Space Station- ΙSS). Και την Τesla, από τις πλέον πρωτοπόρες βιομηχανίες που κατασκευάζουν αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και οι τρεις εταιρείες που προαναφέραμε έχουν κοινό χαρακτηριστικό τους τον άνθρωπο που τις δημιούργησε: τον γιο ενός Νοτιοαφρικανού και μιας Καναδέζας, που έφυγε από τη χώρα όπου γεννήθηκε, τη Νότια Αφρική, για να μην υπηρετήσει στον στρατό, και που έπιασε την καλή στην Αμερική.

Η ΡayΡal ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1999 και μέσα σε λίγα χρόνια έγινε ο πιο εύκολος και αξιόπιστος τρόπος για τις online πληρωμές. Η επιτυχία ήταν τέτοια που τράβηξε αμέσως το ενδιαφέρον της eΒay, της μεγαλύτερης εταιρείας ηλεκτρονικών δημοπρασιών στον κόσμο, η οποία την αγόρασε το 2002 αντί 1,5 δισ. δολαρίων. Την ίδια χρονιά ο Μασκ ίδρυσε τη SpaceΧ, εκπληρώνοντας τη δεύτερη από τις τρεις επιθυμίες του. Η εταιρεία σύναψε σχεδόν από την αρχή συμβόλαια ύψους 1,6 δισ. δολαρίων με τη ΝΑSΑ για την πραγματοποίηση αποστολών στο Διάστημα. Στους επόμενους στόχους της περιλαμβάνεται και η πραγματοποίηση επανδρωμένων πτήσεων.

Την περασμένη εβδομάδα ο Μασκ δοκίμασε στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ τον πρώτο πύραυλο (Falcon 9) με τη διαστημική κάψουλα (Dragon) που θα αναλάβει το έργο της μεταφοράς υλικών στον ΙSS. Καθώς οι δοκιμαστικές πτήσεις πήγαν πολύ καλά, η εταιρεία θα ξεκινήσει στο τέλος του 2011 τα κανονικά δρομολόγιά της προς τον ΙSS και θα γίνει με αυτόν τον τρόπο η πρώτη στον κόσμο ιδιωτική εταιρεία αυτού του είδους. Βλέπετε, οι καιροί αλλάζουν και η ΝΑSΑ με τη θέλησή της χάνει σιγά σιγά το μονοπώλιο του Διαστήματος. Με την προγραμματιζόμενη διακοπή των δρομολογίων των διαστημικών λεωφορείων, το κενό θα καλύψουν ιδιωτικές εταιρείες, όπως η SpaceΧ.

Η τρίτη επιθυμία του Μασκ εκπληρώθηκε το 2004 με την είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο της Τesla Μotors, της καλιφορνέζικης εταιρείας που κατασκευάζει αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως το περίφημο Roadster, και πουλάει την τεχνογνωσία της στον τομέα αυτόν σε γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η Τoyota και η Daimler-Βenz. Σήμερα ο Μασκ είναι διευθύνων σύμβουλος της Τesla.

WHO IS WHO

Ιλον Μασκ

ΗΛΙΚΙΑ: 39 ετών.

ΣΠΟΥΔΕΣ: Οικονομικά και Φυσική στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας. Συνέχισε στο Στάνφορντ για μεταπτυχιακό στη Φυσική,αλλά έμεινε μόλις δύο ημέρες,για να συνεταιριστεί με τον αδελφό του και να ιδρύσουν μαζί την εταιρεία λογισμικού Ζip2.

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ: Από τον πρώτο γάμο του με την καναδέζα συγγραφέα Ζυστίν Μασκ έχει πέντε γιους.Με τη δεύτερη σύζυγό του,τη βρετανίδα ηθοποιό Ταλούλα Ράιλι,δεν έχουν αποκτήσει παιδιά.

ΘΕΣΗ: Διευθύνων σύμβουλος στη SpaceΧ και στην Tesla.

ΤΙ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΑΥΤΟΝ: 1. Εχει δημιουργήσει ένα ίδρυμα με το όνομά του,το οποίο προωθεί εκπαιδευτικούς και περιβαλλοντικούς σκοπούς.

2. Εχει παίξει τον εαυτό του στην ταινία «Ιron Μan ΙΙ», μέρος της οποίας γυρίστηκε στις εγκαταστάσεις της SpaceΧ στην Καλιφόρνια.

3. Εργάζεται περί τις 100 ώρες την εβδομάδα για να τα προλαβαίνει όλα.

4. Το περιοδικό «Τime» τον συμπεριέλαβε πέρυσι στους 100 ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο.

ΟΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ ΜΠΙΖΝΕΣΜΕΝ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ
η ΡΙΤΣΑΡΝΤ ΜΠΡΑΝΣΟΝ
«Βόλτα στο φεγγάρι»

Ο πρωτοπόρος σε όλα ιδιοκτήτης του ομίλου Virgin δεν ήταν δυνατόν να λείψει από το Διάστημα. Εδώ και αρκετά χρόνια είχε δηλώσει ότι θέλει να κάνει την εμπειρία του Διαστήματος προσιτή- όχι βέβαια σε όλους, αλλά σε όσους διαθέτουν τουλάχιστον 200.000 δολάρια για μια «βόλτα στο φεγγάρι». Η εταιρεία Virgin Galactic, με έδρα της την αμερικανική Πολιτεία του Νέου Μεξικού, βρίσκεται ακόμη στη φάση των δοκιμών και ο αρχικός προγραμματισμός της δεν έχει τηρηθεί. Δέχεται πάντως κρατήσεις στο www. virgingalactic. com/booking/ με μοναδική προϋπόθεση την προκαταβολή 20.000 δολαρίων. Ο σερ Ρίτσαρντ Μπράνσον υπόσχεται υποτροχιακή πτήση με το SpaceShip Τwo, που αποτελεί εξέλιξη του αρχικού SpaceShip Οne, σε ύψος 110 χιλιομέτρων από τη Γη και μια αλησμόνητη εμπειρία με έξι ολόκληρα λεπτά σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας. Και φυσικά μια μοναδική θέα προς τη Γη.

η ΤΖΕΦ ΜΠΕΖΟΣ
«Διαστημικός τουρισμός»

Αφού συνέβαλε όσο κανένας άλλος στην καθιέρωση του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο ιδρυτής της Αmazon Τζεφ Μπέζος επενδύει ένα μέρος από την τεράστια περιουσία του στον διαστημικό τουρισμό. Με την εταιρεία Βlue Οrigin, την οποία ίδρυσε το 2000, έχει πραγματοποιήσει δοκιμαστικές πτήσεις με το διαστημικό σκάφος «Goddard», που ήταν απολύτως επιτυχημένες, και τώρα ετοιμάζει το «Νew Shepard» υπό συνθήκες άκρας μυστικότητας. Ολόκληρο το εγχείρημα του Μπέζος καλύπτεται από πέπλο μυστηρίου και το μόνο που έχει γίνει γνωστό τελευταία είναι ότι οι πρώτες πτήσεις πήραν νέα αναβολή για μετά το 2011. Η εταιρεία δέχεται πάντως αιτήσεις (στο www. blueorigin.

com/internships. htm) από φοιτητές που θέλουν το ερχόμενο καλοκαίρι να ζήσουν για 10 εβδομάδες την εμπειρία της έρευνας στα εργαστήριά της στο Τέξας. Η προθεσμία για τις αιτήσεις λήγει στις 31 Ιανουαρίου 2011.

η ΣΕΡΓΚΕΪ ΜΠΡΙΝ
«Ζήστε την εμπειρία»

Ο ένας από τους δύο ιδρυτές της Google έχει επενδύσει 4,5 εκατ. δολάρια στην εταιρεία Space Αdventures με έδρα τη Βιρτζίνια των Ηνωμένων Πολιτειών. Η εταιρεία διαφημίζεται ως η πρώτη που έχει δώσει τη δυνατότητα σε κοινούς θνητούς να ζήσουν την εμπειρία του Διαστήματος και δεν έχει άδικο: από το 2001 ως σήμερα έχει στείλει επτά ανθρώπους στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό σε συνεργασία με τη ΝΑSΑ, τη Ρωσική Υπηρεσία Διαστήματος και τις υπόλοιπες κρατικές υπηρεσίες που λειτουργούν τον Σταθμό. Και οι επτά έβαλαν γερά το χέρι στην τσέπη για να απολαύσουν την εμπειρία αυτή. Για το μέλλον, η εταιρεία υπόσχεται και βόλτα πάνω στη Σελήνη διάρκειας μιάμισης ώρας και με κόστος που φθάνει τα 15 εκατ.

δολάρια. Αποτελεί πάντως αυτή τη στιγμή τη μοναδική διέξοδο για όσους έχουν τη θέληση και το χρήμα να πάνε εκεί ψηλά (www. spaceadventures.

com).