Ανοίγουν τις «γραμμές» τους, όπως όλα δείχνουν, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι σε διεθνείς συνεργασίες. Εκτός από τους Κινέζους ενδιαφέρον υπάρχει και από τους γαλλικούς σιδηροδρόμους. Η Cosco επιδιώκει να συμμετάσχει στην κατασκευή και στην εκμετάλλευση για περίοδο 40 ετών του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο ενώ οι Γάλλοι θέλουν να αξιοποιήσουν το δίκτυο για εμπορικές μεταφορές. Το υπουργείο Υποδομών και η ΓΑΙΑΟΣΕ προχωρούν άμεσα στην επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου για έργο συνολικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ που θα αναπτυχθεί σε έκταση 600 στρεμμάτων του ΟΣΕ, στην οποία θα μπορούν να κατασκευαστούν στεγασμένες εγκαταστάσεις 240 στρεμμάτων. Η υψηλότερη οικονομική προσφορά θα είναι το κριτήριο κατακύρωσης του διαγωνισμού. Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ. Ρέππας στις 20 Μαΐου θα έχει συνάντηση με τον επικεφαλής της κινεζικής εταιρείας Cosco κ. Γουέι Τζιαφού, με στόχο τη συνεργασία για τις εμπορευματικές μεταφορές. Το οικονομικό αντάλλαγμα του παραχωρησιούχου προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ θα περιλαμβάνει ελάχιστο ετήσιο αντάλλαγμα αλλά και ποσοστό επί του κύκλου εργασιών της εταιρείας παραχώρησης, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο από το ελάχιστο ετήσιο αντάλλαγμα. Επιπλέον, στη ΓΑΙΑΟΣΕ θα μεταβιβαστεί το 15% των μετοχών της εταιρείας παραχώρησης.

Το έργο πρόκειται να κατασκευαστεί σε τρεις φάσεις: κατά την πρώτη περίοδο κατασκευής, διάρκειας 18 μηνών, προβλέπεται ότι θα έχουν κατασκευαστεί εγκαταστάσεις 50 στρεμμάτων τουλάχιστον, ενώ με την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης, πέντε χρόνια από την έναρξη του έργου, υπολογίζεται πως θα έχουν ολοκληρωθεί στεγασμένες εγκαταστάσεις 170 στρεμμάτων, καθώς και το συνοδευτικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.

Στον τομέα εμπορευμάτων του ΟΣΕ ενδέχεται να εισέλθουν οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι, οι οποίοι έχουν παλαιότερη εμπειρία στην Ελλάδα από την ενασχόλησή τους με τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Το διάστημα 2003-2006 οι Γάλλοι της RΑΤR (εταιρεία διαχείρισης του παρισινού μετρό) παρείχαν συμβουλευτικές υπηρεσίες στον προαστιακό Αθηνών. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει τεθεί σε συζητήσεις και το ενδεχόμενο εισόδου των γαλλικών σιδηροδρόμων (SΝCF) τόσο στις επιβατικές όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές.

Στην τελική ευθεία μπαίνει ένα δύσκολο εγχείρημα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ: η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Μόσχα με τρένο για τη μεταφορά εμπορευμάτων. Η στρατηγική επιδίωξη της ελληνικής πλευράς, η οποία έτυχε θερμής υποδοχής από τη ρωσική πλευρά, είναι ως το καλοκαίρι να αποτελέσει την αφετηρία δύο εμπορικών δρομολογίων ανά εβδομάδα για την εξαγωγή προϊόντων από τη Θεσσαλονίκη προς τη Μόσχα. Σημειώνεται ότι το εν λόγω επιχειρηματικό σχέδιο αποτελεί ήδη αντικείμενο μελέτης και των αντίστοιχων σιδηροδρομικών δικτύων της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουκρανίας.

Η περίπτωση αυτή εκτιμάται από όλες τις πλευρές ως εξαιρετικά συμφέρουσα, καθώς τα ευπαθή και νωπά προϊόντα θα μπορούσαν να μεταφέρονται «γρήγορα, οικονομικά και με μειωμένη επιβάρυνση από καυσαέρια σε πέντε-οκτώ ημέρες, όταν χρειάζονται, για παράδειγμα, 45-50 ημέρες μέσω θαλάσσης» .

Σύμφωνα με αναλυτική μελέτη σκοπιμότητας που εκπονήθηκε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η συνεργασία αυτή και μόνο μπορεί να οδηγήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε κερδοφορία, ενώ αναμένεται να αποδειχθεί και εξαιρετικά επωφελής για τα ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα κυρίως της Βόρειας Ελλάδας.