Δεν είναι μόνο η αναπροσαρμογή της στρατηγικής της easyJet η μεγάλη αλλαγή στην επιτυχημένη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους του σερ Στέλιος Χατζηιωάννου . Είναι και η άνευ προηγουμένου φραστική επίθεση του Stelios κατά του διευθύνοντος συμβούλου της easyJet που τάραξε τα νερά. Η λίαν επιεικώς επίπληξη προς τον Αντι Χάρισον συνέπεσε με την ανακοίνωση των τελευταίων οικονομικών αποτελεσμάτων της επιχείρησης από τον βρετανό μάνατζερ, ο οποίος ετοιμάζει τις βαλίτσες του για να «μετακομίσει» στην ξενοδοχειακή εταιρεία Whitbread τον επόμενο μήνα. Στενός συνεργάτης του σερ Stelios δήλωσε: «Ο Stelios πιστεύει ότι η επίδοση του Αντι Χάρισον είναι υπερεκτιμημένη. Την τελευταία πενταετία ο Αντι Χάρισον ενεπλάκη σε μια ιστορία αγάπης με την Αirbus, κατασπατάλησε 4 δισ. δολάρια για να διπλασιάσει τον στόλο της εταιρείας, ενώ δεν πλήρωσε μέρισμα και η τιμή της μετοχής παρέμεινε στα ίδια επίπεδα». Και ο συνεργάτης συνέχισε: «Το διάστημα αυτό το μοναδικό οικονομικό μέγεθος που αυξήθηκε ήταν τα μπόνους που έπαιρνε ο Χάρισον. Ο Stelios λυπάται τους μετόχους της Whitbread. Αν ο Αντι Χάρισον εφαρμόσει την ίδια φιλοσοφία, θα ροκανίσει το μέρισμά τους μέχρι τέλους, θα υπογράψει μια συμφωνία για την κατασκευή 300 γιγαντιαίων ξενοδοχείων στην ηπειρωτική Ευρώπη και πέντε χρόνια αργότερα η τιμή της μετοχής της Whitbread θα βρίσκεται περίπου στα σημερινά επίπεδα»! Το βράδυ της Τρίτης οι αναλυτές του Σίτι έστυβαν το μυαλό τους για να θυμηθούν ανάλογη σε οξύτητα δημόσια επίθεση μεγαλομετόχου και προέδρου του διοικητικού συμβουλίου εταιρείας εναντίον του διευθύνοντος συμβούλου της.

Ο σερ Stelios, ο οποίος ελέγχει το 38% του μετοχικού κεφαλαίου της easyJet, πιστεύει ότι τα διοικητικά συμβούλια των βρετανικών επιχειρήσεων έχουν γίνει πολύ απαθή και ότι τα μέλη τους οφείλουν να υψώνουν τη φωνή τους όταν διαφωνούν με τη στρατηγική της διοίκησης. Στόχος του Stelios είναι να αυξήσει η εταιρεία τα περιθώρια κέρδους της και να αρχίσει να διανέμει μέρισμα. Κάτι το οποίο, όπως υποστηρίζει, είναι αδύνατον να επιτευχθεί όταν η εταιρεία διογκώνεται διαρκώς και πληρώνει δισεκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει νέα αεροσκάφη. Η διαφωνία του Stelios έγινε έντονα αισθητή πέρυσι στο διοικητικό συμβούλιο της easyJet, όταν είπε ότι θα έπρεπε να αναθεωρηθεί η στρατηγική της εταιρείας για αύξηση των δραστηριοτήτων της κατά 15% ετησίως.

Επειτα από την αποχώρηση του προέδρου της easyJet σερ Κόλιν Τσάντλερ, ο στόχος αυτός αναθεωρήθηκε στο 7,5%. Ο Stelios φέρεται να επιθυμεί τον μηδενισμό του ποσοστού αυτού όταν αναλάβει την εταιρεία, την 1η Ιουνίου, η Κάρολιν Μακόλ, πρώην διευθύνουσα σύμβουλος του εκδοτικού ομίλου Guardian. Οταν ο Αντι Χάρισον άρχισε να εργάζεται για την easyJet, η εταιρεία διέθετε 109 αεροσκάφη. Τώρα παραδίδει 189 αεροσκάφη, έναν στόλο δηλαδή κατά 75% μεγαλύτερο. Και η εταιρεία έχει ακόμη παραγγείλει 88 αεροσκάφη, συνολικής αξίας άνω των 4 δισ. δολαρίων. Το ξέσπασμα του σερ Stelios κατά του Χάρισον, ο οποίος πέρυσι αμειβόταν με 2,2 εκατ. στερλίνες, συνέπεσε με την ανακοίνωση ζημιών ύψους 78,9 εκατ. στερλινών από την εταιρεία για το οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Μαρτίου. Το προηγούμενο οικονομικό έτος η easyJet είχε εμφανίσει ζημιές 116,5 εκατ. στερλινών.

© Τhe Τimes, 2010