Σε περίπου 15 ημέρες, το αργότερο, η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Λούκα Κατσέλη σκοπεύει να επαναφέρει τη νομοθετική ρύθμιση που θα αφορά τον νέο τρόπο τιμολόγησης των φαρμάκων. Μόνο που αυτή τη φορά θα επιλέξει μάλλον δικό της νομοσχέδιο, δηλαδή του υπουργείου Οικονομίας, και η ρύθμιση θα περάσει από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Τα όσα συνέβησαν προχθές στη Βουλή πηγές του υπουργείου έλεγαν ότι οφείλονται κυρίως στην ελλιπή ενημέρωση των βουλευτών της συγκεκριμένης επιτροπής. Πρόσθεταν επίσης ότι με το νέο σύστημα, δηλαδή τον μέσο όρο των τριών φθηνότερων χωρών της ευρωζώνης, η μεσοσταθμική μείωση των τιμών των φαρμάκων θα είναι 20%, ενώ η ένταξη των φαρμακευτικών παρασκευασμάτωνόσων επιθυμούν οι εταιρείες παραγωγής ή εισαγωγής τους – στη λίστα των συνταγογραφούμενων φαρμάκων από τα ασφαλιστικά ταμεία θα οδηγήσει και σε νέα μείωση των τιμών τους, η οποία προς το παρόν δεν είναι γνωστή.
Ως εκ τούτου, λοιπόν, τα φάρμακα θα έχουν διπλή τιμή: μία για την ελεύθερη αγορά και άλλη για τα ασφαλιστικά ταμεία. Οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι σε διαφορετική περίπτωση, εκτός του προβληματικού τρόπου τιμολόγησης- με τον μέσο όρο των τριών φθηνότερων της Ευρωπαϊκής Ενωσης των 26 χωρών (η Ελλάδα όπου θα τιμολογείται το φάρμακο είναι η 27η χώρα)-, υπάρχει ο κίνδυνος αναζωπύρωσης και μάλιστα σε μεγάλη έκταση του φαινομένου των λεγόμενων παράλληλων εξαγωγών φαρμάκων, ιδιαίτερα σε βάρος της επάρκειας της ελληνικής αγοράς. Πρόκειται για επιχειρηματική δραστηριότητα τυπικά νόμιμη, η οποία ωστόσο σε αρκετές περιπτώσεις διεξάγεται με παράνομο τρόπο- κυκλοφορούν μερικά δισεκατομμύρια ευρώ «μαύρα», ανεπίσημοι τιμοκατάλογοι φαρμάκων μεταξύ συγκεκριμένων φαρμακαποθηκών. Φυσικά, το υπουργείο Υγείας από την εποχή Αβραμόπουλου, αλλά και σήμερα ακόμη δεν θέτει σε εφαρμογή συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση η οποία καθορίζει συγκεκριμένους κανόνες σε αυτή τη δραστηριότητα. Οι συνθήκες στην ευρωπαϊκή αγορά φαρμάκου έχουν αλλάξει δραματικά κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας και όχι μόνο λόγω της οικονομικής κρίσης.
Ειδικότερα, κατ΄ αρχάς έχουν εισβάλει στη βρετανική αγορά, μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρωπαϊκή Ενωση, οι ινδικές φαρμακοβιομηχανίες αντιγράφων φαρμάκων, των οποίων οι τιμές είναι εξαιρετικά χαμηλές, και για να αντισταθούν οι βρετανικές φαρμακοβιομηχανίες έχουν χαμηλώσει πάρα πολύ τις τιμές. Παράλληλα η ισοτιμία της βρετανικής στερλίνας έναντι του ευρώ έχει πέσει σημαντικά. Ως εκ τούτου η βρετανική αγορά, που ήταν προνομιακό πεδίο προώθησης των ελληνικών εξαγωγών, έχει ακυρωθεί και για να επανακτηθεί από τις φαρμακαποθήκες- αποτελούν τη χονδρική δραστηριότητα της ελληνικής αγοράς φαρμάκου- θα πρέπει οι τιμές των φαρμάκων που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά να μειωθούν ακόμη περισσότερο. Μόνο που σε αυτή την περίπτωση θα υπάρξουν σοβαρές ελλείψεις στην ελληνική αγορά, αφού ο νόμος που πριν από περίπου δύο χρόνια ψηφίστηκε από τη Βουλή προβλέπει ότι για να γίνει εξαγωγή φαρμάκων από την Ελλάδα θα πρέπει αυτά να συνοδεύονται από παραστατικά στοιχεία της βιομηχανίας ή της εισαγωγικής εταιρείας που τα πούλησε στη φαρμακαποθήκη. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο επιχειρήθηκε να σαρωθεί το «μαύρο χρήμα» που κυκλοφορεί στη συγκεκριμένη αγορά μαζί με τους παρατιμοκαταλόγους μεταξύ φαρμακαποθηκών. Ο νόμος όμως παραμένει ανενεργός. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι η ΥΠΕΕ είχε πραγματοποιήσει συγκεκριμένη έρευνα πριν από περίπου δύο-τρία χρόνια, που όμως για κάποιο λόγο έχει μείνει στη μέση.