Μετά είκοσι χρόνια αδιέξοδης στρατηγικής, όπως αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος, η ΡepsiCo- Ηβη Ηellas ΑΕ- συγκαταλέγεται μεταξύ των τριών πρώτων ομίλων του κλάδου τροφίμων και ποτών στην παγκόσμια αγορά- αποφάσισε να την αναπροσαρμόσει ευελπιστώντας πως αυτή τη φορά θα έχει τουλάχιστον ικανοποιητικά αποτελέσματα.
Η νέα ομάδα του μάνατζμεντ της εταιρείας- ο νεαρός πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος κ. Π. Κατσιβέλης ανέλαβε μόλις τον Μάιο του 2007- διαμόρφωσε ένα νέο πλαίσιο στρατηγικής που συνίσταται σε δύο άξονες: πρώτον, στο βασικό προϊόν της εταιρείας, την Ρepsi Cola, που αποτελεί το έτερον ήμισυ μιας διεθνούς εμπορικής «βεντέτας»- το άλλο είναι η Coca Cola-, «έσπασε» τις τιμές και πωλεί κατά 30%-40% φθηνότερα από τον ανταγωνιστή της και, δεύτερον, στις άλλες κατηγορίες των μη αλκοολούχων ποτών, όπου διαθέτει αξιόλογα μερίδια, θα δώσει έμφαση στην ανάπτυξη. Μία παράμετρος που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι η κατηγορία των προϊόντων τύπου cola- καταλαμβάνει το 60% της αγοράς των μη αλκοολούχων ποτών-, γενικότερα μιλώντας, βρίσκεται σε φθίνουσα πορεία.
Χθες λοιπόν, σε συνέντευξη Τύπου, ο κ. Κατσιβέλης απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε πως εκ του αποτελέσματος κρίνοντας διαπιστώνεται ότι η ως τώρα στρατηγική της εταιρείας αποδείχθηκε αναποτελεσματική.
Το αποδεικνύουν τα μερίδια αγοράς: η Ρepsi κατέχει μόνο το 6%- μέχρι πέρυσι είχε το 5%-, το βασικό ανταγωνιστικό προϊόν της κατέχει ηγεμονική θέση με 90% και το υπόλοιπο 4% του μεριδίου της είναι τα προϊόντα cola ιδιωτικής ετικέτας. Και πρόσθεσε πως στην προκειμένη περίπτωση ακολουθεί τον τελευταίο χρόνο επιθετική πολιτική τιμών, που «μεταφράζεται» σε διαφορά με τον βασικό ανταγωνιστή της 30%-40%.
Μάλιστα δήλωσε πως το τελευταίο δίμηνο το μερίδιό της έχει βελτιωθεί ακόμη περισσότερο. Με βάση τους σχεδιασμούς της νέας διοίκησης, η Ρepsi πρέπει να έχει ανάπτυξη κάθε χρόνο της τάξεως του 15%-20% προκειμένου σε μία πενταετία να διαθέτει μερίδιο της τάξεως του 10%.
Από την άλλη πλευρά στην κατηγορία των non cola αναψυκτικών αποσκοπεί στην αύξηση του μεριδίου της που σήμερα είναι 18%-20%, όπως και σε αύξηση στους χυμούς όπου το μερίδιό της κινείται κοντά στο 8%, ειδικότερα στην κατηγορία των παιδικών χυμών όπου έχει μερίδιο 51%.
Αναφορικά με την κατηγορία του τσαγιού, που αν και παραμένει μικρή παρουσιάζει ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ετήσιας ανάπτυξης (περίπου 20%), ο κ. Κατσιβέλης είπε ότι η εταιρεία κατέχει το 65% και στρατηγικά επιδιώκει να την αναπτύξει ακόμη περισσότερο. Και στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού, όπου διατηρεί μερίδιο μόλις 10%, σκοπός της εταιρείας είναι να κινηθεί επίσης επιθετικά αναζητώντας εταιρεία ή και μεμονωμένο brand προς εξαγορά.
Ερωτηθείς σχετικά με τις παρεμβάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού- έχει καταδικάσει δύο φορές τον βασικό ανταγωνιστή της- είπε πως «δεν μας εξυπηρετεί καθόλου το περιβάλλον της αγοράς και σκοπός μας είναι να το αλλάξουμε», αποφεύγοντας ωστόσο να ξεκαθαρίσει αν θα επιδιώξει και νέα παρέμβαση της Επιτροπής. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι από το 1989 ως το 2007 η ΡepsiCo- Ηβη επένδυσε περί τα 100 εκατ. ευρώ στην ελληνική αγορά- για το 2009 προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 5 εκατ. ευρώ- χωρίς όμως να επιτύχει τα αναμενόμενα.
Σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Κατσιβέλης, το 2008 οι πωλήσεις της ΡepsiCo- Ηβη αναμένονται στα 120 εκατ. ευρώ έναντι 113 εκατ. ευρώ το 2007, με κέρδη μόλις 750.000 ευρώ έναντι μηδενικών κερδών το 2007. Το 2009 αναμένονται ρυθμοί ανάπτυξης υψηλότεροι του 6%.