Η φράση «Ζήσε γρήγορα, πέθανε νέος και άφησε πίσω σου ένα ευπαρουσίαστο πτώμα» ειπώθηκε διά στόματος Τζον Ντέρεκ στην ταινία του Νίκολας Ρέι «Knock On Any Wood» το 1949. Εκτοτε μεγάλη μερίδα του σταρ σίστεμ και κυρίως εκείνη που αφορούσε τη ροκ μουσική έκανε τα πάντα για να ακολουθήσει κατά γράμμα τη συμβουλή του Ντέρεκ, αφήνοντας πίσω της σειρά καλοδιατηρημένων πτωμάτων. Ο Τζέιμς Ντιν μπορεί να μην ήταν ρόκερ αλλά αποτελεί κλασικό παράδειγμα οπαδού αυτής της φιλοσοφίας. Πώς αλλιώς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί επίσης ο τρόπος ζωής της Μπίλι Χόλιντεϊ, του Τζίμι Χέντριξ, του Μπράιαν Τζόουνς των Ρόλινγκ Στόουνς, του Κιθ Μουν των Who, της Τζάνις Τζόπλιν, του Ελβις Πρίσλέϊ, του Ιαν Κέρτις των Joy Division, ακόμη και της Γουίτνι Χιούστον ή πρόσφατα του Πιτ Ντόχερτι και της πρώην ερωμένης του Κέιτ Μος και φυσικά της φυσιογνωμίας της οποίας η συμπεριφορά τροφοδοτεί με δημοσιεύματα τον ξένο Τύπο στις μέρες μας και ακούει στο όνομα Εϊμι Γουαϊνχάουζ;
Δεν ξέρω αν οι πρόσφατες περιπέτειες της νέας πριγκίπισσας της «μαύρης» μουσικής προκύπτουν από άγνοια, μιμητισμό ή από διάθεση για αυτοκαταστροφή. Το πιθανότερο είναι ότι πολύ σύντομα η Εϊμι Γουαϊνχάουζ, αν δεν συνειδητοποιήσει τη σοβαρότητα της κατάστασής της, δεν θα βρίσκεται ανάμεσά μας. Η ζωή της ήδη καταγράφεται σε καθημερινή βάση από τα βρετανικά ταμπλόιντ και ιδιαίτερα από την εισαγωγή της σε κλινική αποτοξίνωσης και μετά, όπου μόνο άσχημη εικόνα μπορεί να προσφέρει. Ηδη η δισκογραφική εταιρεία της Universal εξέδωσε ανακοίνωση όπου αναφέρει ότι «έχουμε αποφασίσει να ακυρώσουμε όλες τις δημόσιες εμφανίσεις της Εϊμι τον Σεπτέμβριο, ώστε να της παραχωρήσουμε έναν ολόκληρο μήνα προκειμένου να επικεντρωθεί στην αντιμετώπιση των προβλημάτων υγείας που αντιμετωπίζει. Αυτή η απόφαση δυστυχώς αφορά και τα βραβεία Mercury, τα MTV Awards και την εκπομπή Saturday Night Live».
Δεν νομίζω ότι μπορούσαν να κάνουν διαφορετικά αφού οι πρόσφατες εμφανίσεις της απαιτούσαν τέτοιου είδους χειρισμούς. Αυτές τις μέρες εθεάθη να κυκλοφορεί στους δρόμους του Λονδίνου με αίματα στα παπούτσια της, γάζες στον ώμο της και πρησμένες αρθρώσεις ενώ το μέικ απ κάλυπτε τις μαυρίλες στα μάτια της, τη στιγμή που όλοι ξέρουν ότι ο σύζυγός της Μπλέικ Φίλντερ-Σίβιλ δεν είναι και το πιο ήσυχο παιδί του κόσμου. Το περιστατικό συνέβη μάλιστα ελάχιστες ημέρες μετά αφότου εισήχθη σε κλινική αποτοξίνωσης για χρήση κοκαΐνης, κρακ, πιθανότατα ηρωίνης αλλά και όποιου άλλου ναρκωτικού κυκλοφορεί στην αγορά. Η ίδια προσπάθησε να δικαιολογηθεί σε έναν μπλόγκερ του Λος Αντζελες ο οποίος ασχολείται με τις διασημότητες, κάνοντας τα πράγματα ακόμη χειρότερα και λέγοντας: «Ο Μπλέικ [σ.σ.: ο σύζυγός της] είναι ο καλύτερος άνθρωπος του κόσμου και ποτέ δεν θα κάναμε κακό ο ένας στον άλλον. Αυτοτραυματίστηκα κόβοντας τον εαυτό μου, όταν με βρήκε σε ένα δωμάτιο να παίρνω ναρκωτικά με ένα κολ γκερλ και μου είπε ότι δεν είμαι αρκετά καλή για αυτόν. Τότε έχασα τον μπούσουλα και αυτός μου έσωσε τη ζωή». Προσθέτοντας στην όλη κατάσταση και τον στίχο από το πρόσφατο και εκπληκτικό άλμπουμ της «Back To Black» «έκλαψα για σένα στο πάτωμα της κουζίνας» η άμοιρη Εϊμι βιώνει ένα λαϊκό ρομάντζο με τα όλα του. Σε αυτό φυσικά την βοηθά, όσο και αν διατείνεται το αντίθετο, και η δισκογραφική εταιρεία της η οποία γνωρίζει άριστα ότι αυτού του είδους οι ιστορίες πουλάνε στο κοινό. Για να μην οδηγηθώ στη μακάβρια διαπίστωση ότι μετά θάνατον τέτοιους είδους καλλιτέχνες πουλάνε ακόμη περισσότερο. Ας μην ξεχνάμε ότι τα έσοδα περί τον Κερτ Κομπέιν υπερβαίνουν και εκείνα του Πρίσλεϊ.
Σε όλα αυτά ήλθαν να προστεθούν και οι καλοθελητές συγγενείς και κυρίως ο πεθερός της Τζιλ Φίλντερ-Σίβιλ, ο οποίος δεν έχει αφήσει έντυπο και ραδιοφωνικό σταθμό που να μην έχει μιλήσει για το δράμα του γιου και της νύφης του, προκειμένου να αποκτήσει το πολυπόθητο, κατά Γουόρχολ, δεκαπεντάλεπτο φήμης. Υπερβαίνοντας μάλιστα την ιδιότητά του δήλωσε στις αρχές της εβδομάδας ότι ανησυχεί πως θα πεθάνουν χωρίς ιατρική βοήθεια. «Ισως είναι καιρός ο κόσμος να πάψει να αγοράζει τους δίσκους. Υπάρχει η πιθανότητα να στείλουν έτσι ένα μήνυμα». Τη δραματική αυτή σαπουνόπερα ολοκλήρωσε η αντίδραση του πατέρα της Μιτς, ο οποίος δήλωσε ότι «αυτός θα ήταν λανθασμένος δρόμος και δυστυχώς δεν πρόκειται να στείλει κανένα μήνυμα», συμπληρώνοντας πως «αν τους περιθωριοποιήσουμε, το πιθανότερο είναι να φτάσουν στον πάτο μια ώρα αρχύτερα».
Είναι πραγματικά κρίμα που η κατάσταση ξέφυγε από τα χέρια αυτής της ταλαντούχας 23χρονης πιτσιρίκας με φωνή 60χρονης Big Mama. To μόνο που αποζητούσε ήταν να ξεφύγει από τη γλυκανάλατη κάστα των crossover καλλιτεχνών, οι οποίοι έχουν κατακλύσει τη δισκογραφία τα τελευταία χρόνια. Ενιωθε να ασφυκτιά στο σοβαρό περίβλημα το οποίο την πλαισίωνε, χάριν του πρώτου άλμπουμ της «Frank», παρά τις υψηλές πωλήσεις του και τις διθυραμβικές κριτικές που απέσπασε. «Δεν ήθελα να ζήσω την ξενέρωτη πλευρά της τζαζ. Βαρέθηκα τις περίπλοκες δομές στη μουσική, θέλω να κάνω κάτι πιο άμεσο». Ηταν μόλις 21 χρόνων τότε και ένιωθε αιώνες μακριά από τη γενιά της. Και σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει πάντα η πιθανότητα της υπερβολής. Εχασε τα περιττά κιλά (και ακόμη περισσότερα) και γέμισε το σώμα της τατουάζ, τα οποία θα ντρεπόταν να «χτυπήσει» και ο πιο εξώλης και προώλης ναυτικός. Παράλληλα άρχισαν να την μαζεύουν από τους δρόμους όπου έπεφτε ξερή από τα συνεχή μεθύσια της. Στη συνέχεια μαζί με τον γάμο της με τον Μπλέικ Φίλντερ-Σίβιλ ήλθαν και τα ναρκωτικά. Οι ακυρώσεις των συναυλιών έγιναν ρουτίνα, τα στησίματα των δημοσιογράφων για συνεντεύξεις επίσης, ώστε τελικώς να έχει ένα πραγματικά θαυμάσιο καλλιτεχνικό παρόν αλλά ένα αμφίβολο αύριο, όσον αφορά τη ζωή της. Και πραγματικά δεν της αξίζει γιατί κανένας δεν ζει την υστεροφημία του, όπως γνωρίζουμε. «Προσπάθησαν να με πείσουν να κάνω αποτοξίνωση και εγώ τους είπα όχι. Οχι, όχι» τραγουδάει στην επιτυχία της «Rehab»: μήπως ήρθε η ώρα να πει «Ναι, ναι, ναι»;



