• Αναζήτηση
  • Νοίκιασαν τρένα στην τιμή που θα τα αγόραζαν!

    Νοίκιασαν τρένα στην τιμή που θα τα αγόραζαν! * Σκανδαλώδη σύμβαση υπέγραψε ο ΟΣΕ ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΡΟΥΣΤΑΛΛΗ Τρία χρόνια διαπραγματεύσεων με την κατασκευάστρια κοινοπραξία χρειάστηκε ο ΟΣΕ για να ενοικιάσει τελικώς οκτώ αμαξοστοιχίες για ισάριθμους μήνες σε τέτοια τιμή που θα μπορούσε να τις αγοράσει και να τις χρησιμοποιεί για τα επόμενα 20 χρόνια. Οι αμαξοστοιχίες αυτές είχαν δοθεί ως δωρεάν αντιστάθμισμα

    Τρία χρόνια διαπραγματεύσεων με την κατασκευάστρια κοινοπραξία χρειάστηκε ο ΟΣΕ για να ενοικιάσει τελικώς οκτώ αμαξοστοιχίες για ισάριθμους μήνες σε τέτοια τιμή που θα μπορούσε να τις αγοράσει και να τις χρησιμοποιεί για τα επόμενα 20 χρόνια. Οι αμαξοστοιχίες αυτές είχαν δοθεί ως δωρεάν αντιστάθμισμα για την καθυστέρηση παράδοσης του τροχαίου υλικού που είχε παραγγελθεί για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων. Το υλικό αυτό δεν παραδόθηκε ποτέ και ο ΟΣΕ αντί αποζημιώσεως αποφάσισε να μισθώσει τις αυτοκινητάμαξες αντί 6.800.000 ευρώ με δικαίωμα παράτασης της μίσθωσης για οκτώ μήνες επιπλέον, τη στιγμή που η αξία αγοράς τους μετά από τόσα χρόνια χρήσης έχει πέσει από 2.600.000 ευρώ σε περίπου 1 εκατ. ευρώ!


    Η ιστορία ξεκινά τον Δεκέμβριο του 1997, όταν ο ΟΣΕ και η κοινοπραξία η οποία απετελείτο από τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ και τη γερμανική εταιρεία Siemens AG συμφώνησαν να προμηθεύσουν με τροχαίο υλικό τον Οργανισμό. Η αρχική συμφωνία τροποποιήθηκε, το 2002 η Siemens κατέθεσε προσφορά για πώληση των συρμών αυτών αντί 2.600.000 ευρώ έκαστος και στη συνέχεια τον Φεβρουάριο του 2003, εξαιτίας της αδυναμίας της να παραδώσει το τροχαίο υλικό για την εξυπηρέτηση των αναγκών των Ολυμπιακών Αγώνων, παρέδωσε στον ΟΣΕ προς χρήση, χωρίς αντάλλαγμα, «ισοδύναμο τροχαίο υλικό», μέρος του οποίου είναι οι οκτώ συρμοί, οι οποίοι κινούνται με ντίζελ (τύπου Desiro Classic) για χρονικό διάστημα 24 μηνών. Η σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη στο τέλος Ιανουαρίου του 2004, μόλις επτά μήνες πριν από την έναρξη των Αγώνων, και περιελάμβανε επίσης την ασφάλιση του τροχαίου υλικού και τη συντήρησή του από την κοινοπραξία. Αυτές οι αμαξοστοιχίες παραδόθηκαν στην ώρα τους και ετέθησαν αμέσως σε λειτουργία στις γραμμές κυρίως του προαστιακού αλλά και στον ΟΣΕ.


    * Ελλειψη υλικού


    Οταν έληξε η σύμβαση, το 2005, η κοινοπραξία πρότεινε την παράταση της συμφωνίας για ένα ακόμη έτος και την έναρξη συζητήσεων για τη ρύθμιση των εκκρεμοτήτων οι οποίες προέκυπταν από τις συμφωνίες με τον ΟΣΕ. Τότε ζητήθηκε η εισήγηση της Διεύθυνσης Μηχανοστασίων του ΟΣΕ, η οποία ενημέρωσε το ΔΣ ότι οι συγκεκριμένες αυτοκινητάμαξες χρησιμοποιούνται για την κάλυψη δρομολογίων του ΟΣΕ καθώς και σε ορισμένα δρομολόγια του προαστιακού (Αθήνα – Κόρινθος- Αθήνα). «Τα δρομολόγια αυτά δεν δύνανται να εκτελεστούν διαφορετικά λόγω της γνωστής έλλειψης σε τροχαίο υλικό» αναφέρει και υπογραμμίζει ότι «οι εν λόγω συρμοί είναι απαραίτητοι στον ΟΣΕ προκειμένου αφενός να καλύπτουν βραχυπρόθεσμα τις ανάγκες του προαστιακού σιδηροδρόμου και μεσοπρόθεσμα να αντικαταστήσουν εν μέρει τροχαίο υλικό που σε πέντε-οκτώ χρόνια θα συμπληρώσει 25 χρόνια κυκλοφορίας».


    Σύμφωνα με την αρμόδια διεύθυνση του ΟΣΕ, ο Οργανισμός είχε δύο επιλογές: να παρατείνει τη μίσθωση των συρμών ως πέντε έτη ή να αγοράσει τους συρμούς. Στο σημείωμα παραθέτει και σχετική ανάλυση της Siemens, η οποία επισημαίνει ότι σε περίπτωση παράτασης της ενοικίασης το κόστος για τον ΟΣΕ θα είναι αυξημένο αφού για κάθε χιλιόμετρο πέραν των 160.000 ετησίως θα πρέπει να καταβάλλει το ποσό των 1,29 ευρώ ανά χιλιόμετρο πέραν του τιμήματος της μίσθωσης. Με την αγορά το κόστος αυτό εξαλείφεται και ο περιορισμός χρήσης των μονάδων αποκλειστικά εντός της Ελλάδας παύει να υφίσταται. Τον Δεκέμβριο του 2005 ο ΟΣΕ αποφάσισε να παρατείνει τη σύμβαση παραχώρησης των οκτώ συρμών για ένα έτος. Οταν έληξε και αυτό το διάστημα, τα βαγόνια δεν επεστράφησαν στην κοινοπραξία. Εμειναν σταθμευμένα για περίπου 10 μήνες (από τον Ιανουάριο ως τον Νοέμβριο του 2006) στο αμαξοστάσιο του Ρέντη και τα έξοδα φύλαξης έφτασαν περίπου τα 5 εκατ. ευρώ.


    Εν τω μεταξύ η διοίκηση του Οργανισμού αποφάσισε να τα ενοικιάσει. Το ΔΣ του ΟΣΕ έπειτα από εισήγηση του διευθύνοντος συμβούλου κ. Δ. Χιόνη ενέκρινε τη μίσθωση των συρμών για οκτώ μήνες και του έδωσε εντολή να διαπραγματευθεί το τίμημα (η κοινοπραξία είχε προτείνει ενοίκιο 895.000 ευρώ τον μήνα) με σκοπό να το μειώσει.


    * Στη Βουλή το ζήτημα


    Οι εργαζόμενοι αντέδρασαν έντονα και το θέμα έφθασε ως τη Βουλή. Τον Νοέμβριο του 2006 ο ΟΣΕ προχώρησε σε διεθνή διαγωνισμό για την εκμίσθωση οκτώ συρμών προαστιακού τύπου στον οποίο εμφανίστηκε μόνο ένας ενδιαφερόμενος: τα Ελληνικά Ναυπηγεία.


    Η συμβαση μίσθωσης υπεγράφη τον περασμένο Απρίλιο μεταξύ του ΟΣΕ και των Ελληνικών Ναυπηγείων, στην κυριότητα των οποίων είχαν περάσει πλέον οι οκτώ συρμοί. Το τίμημα είναι 850.000 ευρώ τον μήνα, συνολικά 6.800.000 ευρώ για τους οκτώ μήνες της ενοικίασης, με δικαίωμα παράτασης για άλλους οκτώ μήνες. Ο ΦΠΑ της σύμβασης αυτής βαρύνει τον ΟΣΕ. Ο κ. Χιόνης δέχεται ότι το ενοίκιο είναι υψηλό, επισημαίνει ωστόσο ότι στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται και όλα τα έξοδα συντήρησης, ανταλλακτικών και ασφάλειας τα οποία επιβαρύνουν τα Ελληνικά Ναυπηγεία. Λέει επίσης ότι μετά τον Αύγουστο θα επιστραφούν στην ιδιοκτήτρια εταιρεία και ότι με τον συμψηφισμό του ενοικίου και των εσόδων από τη στάθμευση των συρμών στο αμαξοστάσιο του Ρέντη σχεδόν απαλείφεται το κόστος για τον ΟΣΕ.


    Από την άλλη πλευρά, οι εργαζόμενοι μιλούν για σκάνδαλο, διότι, όπως λένε, με τα 5 εκατ. ευρώ που εισέπραξε από τη στάθμευση των συρμών ο Οργανισμός θα μπορούσε να τους αγοράσει (μεταχειρισμένοι πλέον κοστίζουν περίπου 1 εκατ. ευρώ ο καθένας), δεδομένου ότι είναι απαραίτητοι και ο ΟΣΕ δεν έχει προγραμματίσει προμήθεια άλλων συρμών.

    Archive
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk