Σε «γεφύρι της Αρτας» κινδύνεψε να μετατραπεί η σήραγγα Τυμφρηστού, ένα φιλόδοξο έργο που όταν ολοκληρωθεί θα μειώσει χρονικά την οδική απόσταση Καρπενησίου – Λαμίας σε σημαντικό βαθμό. Το έργο αποφασίστηκε το 1991 και δημοπρατήθηκε εν τάχει το 1992, εν όψει των εκλογών του 1993, με προοπτική να περαιωθεί το 1995. Σήμερα όμως το έργο είναι ημιτελές και επιπλέον δεν υπάρχουν οι απαραίτητες οδικές προσβάσεις ­ η σήραγγα είναι «τυφλή».


Η αρχική εκτίμηση του κόστους του έργου ήταν 6 δισ. δρχ. σε τιμές 1991. Ως τώρα έχουν απορροφηθεί περίπου 8,3 δισ. δρχ. και κατ’ εκτίμηση απαιτούνται άλλα 3,70 δισ. δρχ. για να ολοκληρωθεί. Με άλλα λόγια το κόστος του κυρίως έργου έχει διπλασιασθεί και έχει φθάσει τα 12 δισ. δρχ. Το ΥΠΕΧΩΔΕ αισιοδοξεί ότι δεν θα αυξηθεί περαιτέρω, δεδομένου ότι προβλήματα αναμένεται να υπάρξουν και κατά την κατασκευή των οδικών προσβάσεων.


Η ιστορία άρχισε με τη δημοπράτηση το 1992. Διενεργήθηκε τότε διαγωνισμός και ανάδοχοι ανεδείχθησαν οι τεχνικές εταιρείες Ιρις και Οδών και Οδοστρωμάτων.


Οι εργασίες άρχισαν από την πλευρά του Καρπενησίου. Τα δέντρα κόπηκαν, το εργοτάξιο οργανώθηκε και άρχισε η κατασκευή της σήραγγας. Σχεδόν αμέσως όμως παρουσιάστηκε το… σύνδρομο του «γεφυριού της Αρτας»: «Ολημερίς το κτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν» κυριολεκτικώς! Οι εργάτες με τα μηχανήματα διάνοιγαν τη σήραγγα και αυτή πίσω τους έκλεινε!


Οι αρμόδιοι άρχισαν να τραβούν τα μαλλιά τους και δεν ήξεραν τι να κάνουν. Δεν γνώριζαν πώς να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα και δεν ήξεραν επίσης πόσο θα διαρκούσε αυτό.


Η επιστημονική εξήγηση είναι ότι κατά την εκτέλεση των εργασιών οι ανάδοχοι αντιμετώπισαν ιδιαίτερα γεωτεχνικά προβλήματα, όπως το φούσκωμα της μάζας, η οποία «πετούσε τα πάντα». Και η σήραγγα αντί να ανοίγει έκλεινε!


Η ουσιαστική εξήγηση είναι ότι το έργο άρχισε να κατασκευάζεται χωρίς ολοκληρωμένη μελέτη (σ.σ. επομένως και χωρίς γεωλογική μελέτη), αλλά και χωρίς μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.


Επιπλέον το έργο, που ανατέθηκε στους αναδόχους, δεν περιελάμβανε την κατασκευή οδικών προσβάσεων προς και από τη σήραγγα. Με άλλα λόγια δημοπρατήθηκε μια «τυφλή» σήραγγα που δεν οδηγούσε πουθενά!


Οι δυσκολίες στην κατασκευή του έργου, αλλά κυρίως τα προβλήματα που δημιούργησε η έλλειψη ολοκληρωμένης μελέτης, οδήγησαν και στην εξάντληση της χρηματοδότησης που είχε προβλεφθεί. Δηλαδή τα χρήματα τέλειωσαν, όχι όμως και το έργο.


Το ΥΠΕΧΩΔΕ αποφάσισε να διατεθούν 2,5 δισ. δρχ. για να εκπονηθεί ­ έστω και εκ των υστέρων ­ ολοκληρωμένη μελέτη κατασκευής του έργου και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.


Εντός των ημερών πρόκειται να δημοπρατηθεί το συμπληρωματικό έργο για τη βελτίωση των υφισταμένων δρόμων που οδηγούν στη σήραγγα, ώστε να πάψει να είναι «τυφλή», τα ηλεκτρομηχανολογικά, καθώς και τα έργα κάλυψης της σήραγγας, η οποία, αν και έχει διανοιχθεί, παραμένει ημιτελής. Το κόστος της εργολαβίας εκτιμάται σε 3,70 δισ. δρχ.


Η οδική πρόσβαση προς Λαμία αναμένεται να δημιουργήσει νέο πονοκέφαλο στο ΥΠΕΧΩΔΕ, γιατί είναι γνωστό ότι παρουσιάζει προβλήματα κατολισθήσεων. Με λιγότερα προβλήματα αναμένεται να κατασκευασθεί η οδική πρόσβαση προς Καρπενήσι, αφού θα χρησιμοποιηθεί στο μεγαλύτερο τμήματα του ο υπάρχων δρόμος, ο οποίος απλώς θα βελτιωθεί.


Το έργο, όταν παραδοθεί στην κυκλοφορία ­ το ΥΠΕΧΩΔΕ αισιοδοξεί ότι αυτό θα συμβεί μέσα στο 1998, εφόσον δημοπρατηθούν και περαιωθούν οι προσβάσεις ­, θα συμβάλει αποφασιστικά στη βελτίωση της οδικής αρτηρίας Λαμίας – Καρπενησίου, στις ράχες Τυμφρηστού, καθώς οι οδηγοί αυτοκινήτων θα γλιτώσουν από τις συνεχείς στροφές αλλά και από την ομίχλη και τον παγετό που αντιμετωπίζουν σήμερα.


«Η σήραγγα Τυμφρηστού αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες της Κεντρικής Ελλάδας και ειδικότερα του οδικού δικτύου Ναυπάκτου – Ιτέας – Αμφισσας – Λαμίας – Καρπενησίου – Αγρινίου και Λαμίας – Καρπενησίου – Αγρινίου και Καρδίτσας, ενώ από πλευράς αποστάσεων μειώνει στο μισό τον χρόνο διαδρομής Λαμίας – Καρπενησίου», εξήγησε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εργων του ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Ι. Χρυσικόπουλος. Και πρόσθεσε ότι το μήκος της σήραγγας είναι 1.385 μέτρα και πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά σε μήκος οδική σήραγγα της χώρας.