Το τρίτο και τελευταίο μέρος της ταινίας «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: H επιστροφή του βασιλιά» κάνει παγκόσμια πρεμιέρα την ερχόμενη Τετάρτη και ένα συνονθύλευμα φημών, ευσεβών πόθων και προγνωστικών βασισμένων στην εξαιρετική πορεία των δύο πρώτων ταινιών της τριλογίας, που σκηνοθέτησε ο Πίτερ Τζάκσον, αναφέρει ότι ετούτος ο «Αρχοντας» θα σπάσει ακόμη και το φράγμα του 1.835.000.000 δολαρίων σε εισπράξεις παγκοσμίως, που κατέχει ο «Τιτανικός» του Τζέιμς Κάμερον. Το μεγάλο στοίχημα για τους δημιουργούς της τριλογίας, που μεταφέρει το τρίτομο μυθιστόρημα του Τζ. P. P. Τόλκιν στη μεγάλη οθόνη, ωστόσο, είναι να κερδίσουν εφέτος κάποιο Οσκαρ σε κατηγορίες τέτοιες που θα την επιβραβεύουν ως έργο τέχνης και όχι ως τεχνολογικό επίτευγμα. Εν αναμονή του πλήθους που θα σχηματιστεί έξω από τους κινηματογράφους, είναι ευκαιρία να δούμε μερικά σημεία (αλλά όχι και τέρατα) της πολυπόθητης για ορισμένους ολοκλήρωσης της ταινίας και να θυμηθούμε «σκηνές» από όλη την τριλογία.
Σε μια εποχή που θυμίζει Μεσαίωνα ο Φρόντο Μπάγκινς, που ανήκει στη «φυλή» των Χόμπιτ, αναλαμβάνει με τη βοήθεια του Δαχτυλιδιού, που είναι το απόλυτο σύμβολο της εξουσίας και ύστερα από την προτροπή του καλού μάγου Γκάλνταφ, να σώσει τη Μέση Γη από τον Σόρον, που είναι το απόλυτο Κακό και απειλεί να αφανίσει όλες τις φυλές. Το σκοτεινό, επικίνδυνο και γεμάτο ανατροπές ταξίδι που εκτυλίσσεται σε ένα μαγικό αλλά και φρικώδες περιβάλλον με φαντασμαγορικές μάχες είναι ένα συνονθύλευμα αληθινής δράσης ανάμεσα σε αληθινούς ηθοποιούς και ψηφιακή τεχνολογία. H ταινία με τίτλο «H επιστροφή του βασιλιά» χαρακτηρίζεται ως η πιο ανθρώπινη από τις τρεις.
Ο τίτλος αναφέρεται στον Αραγκορν, ο οποίος, ενώ στις δύο πρώτες ταινίες ήταν ένας περιφερόμενος φύλακας που εκτελούσε πολεμικές επιχειρήσεις εναντίον του Σόρον, μαθαίνει ότι είναι κληρονόμος του βασιλείου της Γκόντορ, δηλαδή του μεγάλου βασιλείου των ανθρώπων. H στιγμή να πάρει τα ηνία της εξουσίας στα χέρια του έχει φθάσει. Και ενώ ο Φρόντο Μπάγκινς, ο δαχτυλιδοκουβαλητής, προσπαθεί να φέρει εις πέρας την αποστολή του, να καταστρέψει το Δαχτυλίδι, νέοι χαρακτήρες και πολιτισμοί εμφανίζονται στο προσκήνιο.
Πώς γυρίστηκε η ταινία
Κατ’ αρχάς ο Νεοζηλανδός Πίτερ Τζάκσον, ο οποίος υπογράφει τη σκηνοθεσία και συνυπογράφει το σενάριο και την παραγωγή, διέθεσε συνολικώς επτά χρόνια από τη ζωή του για τη δημιουργία της τριλογίας, η οποία κατόπιν αιτήματός του γυρίστηκε μεμιάς, χωρίς προηγουμένως να δοκιμαστεί το πρώτο μέρος στο ευρύ κοινό. Τα γυρίσματα έγιναν στη γενέτειρα του σκηνοθέτη.
H υλοποίηση και η δράση των μυρίων πλασμάτων της Μέσης Γης δεν ήταν απλή υπόθεση. Αν και ο Τόλκιν είχε περιγράψει με κάθε λεπτομέρεια τη μορφή των τόπων και των ηρώων, χρειάστηκε να μπει σε εφαρμογή τόσο η επιπρόσθετη φαντασία των υπευθύνων της Weta Digital και της Weta Workshop που ανέλαβαν τα οπτικά εφέ και την κατασκευή όλων των αντικειμένων που χρειάζονταν όσο και η τελευταία λέξη της τεχνολογίας.
Μια στρατιά καλλιτεχνών, ειδικευμένων στην ψηφιακή τεχνολογία, στον σχεδιασμό μεσαιωνικών όπλων, γλωσσολόγων και σιδερουργών συνέβαλε στην παραγωγή του «Αρχοντα».
Περί τα 48.000 διαφορετικά αντικείμενα (από επιπρόσθετα άκρα του σώματος ως τις μάσκες των Ορκ, μιας εκ των «φυλών» του «Αρχοντα») και περί τα 64 σετ από μινιατούρες πύργων πυλών που «έπαιξαν» στο πεδίο των μαχών είναι μόνο μια μικρή ιδέα για το μέγεθος της παραγωγής, που κόστισε τελικά το μικρό – τηρουμένων των αναλογιών – ποσόν των 310.000.000 δολαρίων (η τριλογία).
Πού οφείλεται η επιτυχία
Με την ολοκλήρωση του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών» διατυπώνεται – ή επαναδιατυπώνεται – το ερώτημα «γιατί αυτή η τριλογία έχει δημιουργήσει παγκοσμίως τόση αίσθηση;». H απάντηση είναι επί της ουσίας απλή. Υπολογίζεται ότι το τρίτομο μυθιστόρημα που έγραψε ο Τόλκιν πριν από περίπου έναν αιώνα έχει διαβαστεί από σχεδόν 100 εκατ. αναγνώστες. Επομένως εξαρχής υπήρχε εν δυνάμει κοινό περίεργο να δει αν ο αγαπημένος του συγγραφέας μεταφέρθηκε πιστά και αποτελεσματικά στη μεγάλη οθόνη. Το βασικό μήνυμα της ταινίας (ακόμη και ένα παιδί μπορεί να σώσει τον κόσμο) κάνει όλους τους ανήλικους θεατές να καγχάζουν από υπερηφάνεια. Το σκοτεινό και υπόγειο ύφος της ταινίας επιτρέπει στους ενήλικους θεατές να «χαθούν» μέσα σε ένα παραμύθι, το οποίο αν επί της ουσίας (ο κόσμος ετούτος μπορεί να σωθεί) υφίστατο, όλα θα ήταν καλύτερα. Το Καλό και το Κακό βρίσκονται σε μόνιμη σύγκρουση, όχι μόνο ανάμεσα σε διαφορετικούς ανθρώπους αλλά κυρίως μέσα στον ίδιο μας τον εαυτό. Επομένως ετούτο το παραμύθι περιέχει μια μεγάλη αλήθεια.
H μανία του Πίτερ Τζάκσον
Ο 42χρονος Νεοζηλανδός Πίτερ Τζάκσον πριν από τον «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών» σκηνοθετούσε κωμικά splatter movies και μία από τις πιο γνωστές ταινίες του (που δεν είχαν σχέση με το κινηματογραφικό είδος στο οποίο εξασκείτο) ήταν τα «Ουράνια πλάσματα». Οταν αποφάσισε και κατάφερε να αποσπάσει τη συγκατάθεση των κληρονόμων του Τζ. P. P. Τόλκιν, δεν γνώριζε πως η αμοιβή του, που αρχικώς ήταν 10.000.000 δολάρια, θα δεκαπλασιαζόταν σε δύο μόλις χρόνια (αφού έχει ποσοστά από τις εισπράξεις), ενώ είναι πολύ πιθανόν μετά την έξοδο του τρίτου μέρους της ταινίας η περιουσία του σκηνοθέτη να τριπλασιαστεί. Μετά την ολοκλήρωση της τριλογίας ο Πίτερ Τζάκσον δηλώνει ευτυχής και ταυτοχρόνως ότι σκέπτεται να σκηνοθετήσει τους «Χόμπιτ», που θα βασίζεται στη νουβέλα του Τόλκιν η οποία προηγήθηκε κατά περίπου 50 χρόνια του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών». Προς το παρόν ωστόσο ο Πίτερ Τζάσκον φαίνεται ότι ασχολείται με τον «Κινγκ Κονγκ», την επόμενη ταινία του.
Είπαν
Πίτερ Τζάκσον σκηνοθέτης
«Εκτός από τις επικές μάχες, υπάρχουν και αυτές οι τόσο “εσωτερικές” ιστορίες, γεμάτες ανθρώπινα συναισθήματα, και είναι σε αυτό ακριβώς το σημείο όπου βρίσκεται η αληθινή δύναμη της “Επιστροφής του βασιλιά”».
Βίγκο Μόρτενσεν (Αραγκορν, βασιλιάς)
«Κάποια ευτυχή στιγμή και εμείς, όπως όλα τα μέλη της Συντροφιάς (που βοηθούν ως ένα σημείο τον Φρόντο στην αποστολή του), συνειδητοποιούμε τόσο ατομικά όσο και συλλογικά ότι η ειρηνική συνύπαρξη μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από τη συνειδητή αλληλοϋποστήριξη και συμπόνια. Συμπόνια πρώτα για τον ίδιο μας τον εαυτό αλλά και για τους άλλους, ειδικά γι’ αυτούς που θέλουν να μας κάνουν κακό. Αν κάνουμε μια προσπάθεια να προσεγγίσουμε τους άλλους, αυτό θα μας οδηγήσει σε μια βαθύτερη συνειδητοποίηση ότι ουσιαστικά ανάμεσά μας δεν υπάρχει καμία διαφορά».
Ελάιζα Γουντ (Φρόντο Μπάγκινς, δαχτυλιδοκουβαλητής)
«Στ’ αλήθεια βλέπεις την ολοκληρωτική αλλαγή του, σε σημείο που ο Φρόντο παύει πια να είναι ο Φρόντο» (σ.σ.: αφού το Δαχτυλίδι στον λαιμό του γίνεται βαρύτερο με κάθε του βήμα διαφθείροντάς τον όλο και πιο πολύ).
Ιαν Μακ Κέλεν (μάγος Γκάνταλφ)
«Δεν μπορεί να είμαι ο μόνος της γενιάς μου – γεννήθηκα το 1939 – που πιστεύω ότι υπάρχει κάποιου είδους παραβολή, πολιτική ή στρατιωτική, για τον αληθινό κόσμο, μέσα στον οποίο ζούσε και ο ίδιος ο Τόλκιν φυσικά. Εκείνος είχε υπηρετήσει στον A’ Παγκόσμιο Πόλεμο και έγραψε τον “Αρχοντα των Δαχτυλιδιών” κατά τη διάρκεια του B’ Παγκοσμίου Πολέμου, τον καιρό που ο γιος του πολεμούσε στη Βόρεια Γαλλία. Σήμερα δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιος Σόρον, αλλά το 1939 υπήρχε ένας! Βρισκόταν ακριβώς στο κέντρο της Ευρώπης, σαν μια αράχνη που ήθελε να ασκεί έλεγχο, και όλος ο υπόλοιπος κόσμος ενώθηκε σε έναν παντοδύναμο συνασπισμό για να τον νικήσει».
Αντι Σέρκις (Γκόλουμ)
«Το Γκόλουμ είναι η σκοτεινή πλευρά της ανθρωπότητας. Προσπάθησα όμως να δω το Γκόλουμ με έναν αντικειμενικό τρόπο, όχι ως κλαψιάρικο, κακόβουλο πλάσμα. Το πιο εύκολο είναι να καταδικάσουμε κάποιον που αδυνατεί να ελέγξει τις εμμονές και τα πάθη του. Αν όμως δεν ψάξουμε βαθύτερα για να τα κατανοήσουμε, τότε δεν θα μπορέσουμε και εμείς να γίνουμε καλύτεροι ως ανθρώπινα όντα».
H τριλογία σε νούμερα
* H πρώτη ταινία «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: H Συντροφιά του Δαχτυλιδιού» απέσπασε τέσσερα Οσκαρ (οπτικών εφέ, φωτογραφίας, μουσικής και μακιγιάζ). H δεύτερη «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: Οι Δύο Πύργοι» κέρδισε Οσκαρ οπτικών εφέ.
* Στην Ελλάδα οι δύο πρώτες ταινίες έκοψαν συνολικώς 1.850.000 εισιτήρια.
* 30-40 κοστούμια ράφτηκαν για τον κάθε ηθοποιό.
* Δύο εργαζόμενοι στην παραγωγή κοστουμιών λέγεται ότι από την εντατική εργασία έχασαν τα δακτυλικά τους αποτυπώματα.
* 200.000 ψηφιακές φιγούρες «παίρνουν» μέρος στις σκηνές των μαχών.
* Μόλις περί τις 16.000 ευρώ, όπως τουλάχιστον γράφουν οι «Times», κόστισαν τα πνευματικά δικαιώματα για να γίνει το τρίτομο μυθιστόρημα του Τόλκιν ταινία.
«Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: H επιστροφή του βασιλιά» θα προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου. Την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου στους κινηματογράφους Village Cinemas Μαρούσι (αίθουσα 1), Village Cinemas Παγκράτι (αίθουσα 2), Village Park (αίθουσα 15), Village Cinemas Θεσσαλονίκη (αίθουσα 3) και Village Πάνθεον στην Πάτρα θα προβληθεί όλη η τριλογία: «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: H Συντροφιά του Δαχτυλιδιού» στις 16.00, «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: Οι Δύο Πύργοι» στις 20.00 και «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: H επιστροφή του βασιλιά» στις 24.00.



