Οι καλύτερες διαφημίσεις της χρονιάς


Οι διαφημίσεις βρίσκονται παντού. Σαν το μάτι του Μεγάλου Αδελφού για κάποιους ή σαν σκηνές από τη γη Χαναάν για κάποιους άλλους. Βρίσκονται στα περιοδικά, στις εφημερίδες, στην τηλεόραση, στους δρόμους. Ο καταιγισμός τους δεν μπορεί να αφήσει κανέναν μας αδιάφορο. Το αμερικανικό κανάλι NBC προβάλλει 39.000 διαφορετικά σποτ τον χρόνο. Με εύκολους υπολογισμούς εκτιμήθηκε ότι ένας Νεοϋορκέζος 18 χρόνων θα πρέπει να έχει δει γύρω στα 350.000 διαφημιστικά μηνύματα από τη γέννησή του.


Διαφήμιση – Θέαμα – Εικόνα. Η εικόνα του κόσμου έτσι όπως τον ονειρευόμαστε. Ο στόχος της διαφήμισης δεν είναι να πείσει τον καταναλωτή να αγοράσει αλλά να νιώσει την επιθυμία της κατανάλωσης. Με άλλα λόγια, να νιώσει το αίσθημα της στέρησης. Αν η ανάγκη αυτή γίνει αναπόφευκτη, σήμερα θα αγοράσει το άλλο προϊόν, αύριο όμως θα αγοράσει αυτό το προϊόν.


Σκοπός της διαφήμισης τελικά δεν είναι να πείσει για την αναγκαιότητα του προϊόντος αλλά για την αναγκαιότητα συμμετοχής σε έναν κόσμο προτύπων: «Καλώς ορίσατε στον κόσμο τού…» και ξεχάστε τα προβλήματά σας, γιατί στον κόσμο τού τάδε δεν υπάρχουν προβλήματα εφόσον χρησιμοποιήσεις το τάδε προϊόν.


«Σαν το μπριτζ, η διαφήμιση είναι ένα σπορ ημιαγγελικό – ημιαλήτικο» λέει ο Σεγκελά· «και οι πιο ωραίες διαφημίσεις είναι αυτές που παίζουν με το όνειρο και την αναγκαιότητα. Κατ’ εικόνα των ανθρώπων οι μάρκες δημιουργούν τη δική τους ταυτότητα και η εικόνα αποκτά νόημα». Η διαφήμιση μεταμορφώνεται από επιστήμη σε τέχνη έχοντας ξεχάσει τον αυτοσκοπό της. Τα ταμπού πέφτουν ένα ένα, οι διαφημίσεις δεν μεταφέρουν πια μόνο καθησυχαστικά μηνύματα και οι διαφημιστικές εταιρείες τολμούν να κάνουν σκάνδαλο ή να ομολογήσουν δυσάρεστες αλήθειες. Ο αέρας μυρίζει ιδέες. Το χρήμα δεν κάνει τις ιδέες, αλλά οι ιδέες κάνουν τα χρήματα.


Οι σύγχρονες διαφημίσεις δεν αναφέρονται πια στο προϊόν, το υπαινίσσονται. Και οι μεγαλύτεροι φωτογράφοι του κόσμου σπεύδουν να δημιουργήσουν τα καινούργια πρότυπα.


Εμείς σήμερα σας παρουσιάζουμε τις 8 καλύτερες έντυπες διαφημίσεις της χρονιάς που μας πέρασε και όπως τις αξιολόγησε το περιοδικό «Foto».