• Αναζήτηση
  • Ο Θοδωρής Γκόνης μιλάει για το έργο του Παντελή Χορν που σκηνοθετεί στη Χίο με αθηναίους και ντόπιους ηθοποιούς

    «Το Φιντανάκι» στην αυλή

    «Το Φιντανάκι» στην αυλή Ο Θοδωρής Γκόνης μιλάει για το έργο του Παντελή Χορν που σκηνοθετεί στη Χίο με αθηναίους και ντόπιους ηθοποιούς Ενα σπίτι με αυλή. Ο κυρ Αντώνης και η Φρόσω με την κόρη τους, τη Φανίτσα, η Εύα, η προξενήτρα η Κατίνα, ο Γιάγκος, ο Γιαβρούσης. Οι ήρωες του Παντελή Χορν όπως τους ζωντάνεψε μέσα από «Το Φιντανάκι» που έγραψε το 1921. Το πρώτο νεοελληνικό


    Ενα σπίτι με αυλή. Ο κυρ Αντώνης και η Φρόσω με την κόρη τους, τη Φανίτσα, η Εύα, η προξενήτρα η Κατίνα, ο Γιάγκος, ο Γιαβρούσης. Οι ήρωες του Παντελή Χορν όπως τους ζωντάνεψε μέσα από «Το Φιντανάκι» που έγραψε το 1921. Το πρώτο νεοελληνικό κείμενο του οποίου η υπόθεση διαδραματίζεται σε αυλή. Σχεδόν 80 χρόνια μετά στον Κάμπο της Χίου ένα παλιό σπίτι με αυλή θα φιλοξενήσει την παράσταση που ανεβάζει ο Θοδωρής Γκόνης με το Δημοτικό Θέατρο Βορείου Αιγαίου. Απέναντι από το σπίτι η Παναγία της Συριώτισσας, το Ρίζικο. «Ακόμη και η καμπάνα της εκκλησίας «παίζει» στην παράσταση» λέει ο σκηνοθέτης και μας ξεναγεί στην αυλή του Κάμπου. Η γούρνα, το πηγάδι, η σκάφη όπου πλένει η Φρόσω, το μπαλκόνι της Εύας. Ολα είναι εκεί. «Ο χώρος επιβάλλει τη δική του σκηνοθεσία» επισημαίνει ο Θοδωρής Γκόνης που καταπιάστηκε με αυτό το έργο ακριβώς γιατί είχε τη δυνατότητα να το ανεβάσει σε αυτό τον συγκεκριμένο χώρο. «Ο διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Γιώργος Μωρόγιαννης αναζήτησε στο νησί τον χώρο που θα μπορούσε να φιλοξενήσει «Το Φιντανάκι» και πράγματι βρήκε τον ιδανικό». Σαν να γύρισε ο χρόνος πίσω στο ’20 ή να ξαναζωντάνεψε το ’60 αφού η παράσταση κάνει αναφορές στη δεκαετία του ’60. «Πιστεύω ότι υπάρχουν αναλογίες ανάμεσα στις δύο αυτές εποχές. Τότε οι άνθρωποι μόλις έβγαιναν από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το ’60, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο έχουν πια ξεπεράσει τα κατάλοιπα του πολέμου και του Εμφυλίου».


    Οπως πιστεύει ο σκηνοθέτης «στο «Φιντανάκι» δεν βαραίνει το ηθογραφικό στοιχείο όσο το ρεαλιστικό. Είναι ένα έργο σαν μια φωτογραφία ζωής. Σκληρό προς τα έξω, τρυφερό προς τα μέσα. Αυτό που σκέφθηκα είναι ότι και τότε και τώρα οι άνθρωποι παλεύουν για το κορμί και για το χρήμα. Και ξεπουλάνε το ένα για το άλλο. Και το ερώτημα παραμένει: γιατί ο οικονομικός ξεπεσμός φέρνει και τον ηθικό; Μου θυμίζει τον «Βυθό» του Γκόρκι. Εχω την αίσθηση ότι οι ήρωες βρίσκονται στον βυθό και όχι σε μια αυλή» λέει και εξηγεί γιατί επέλεξε ένα έργο που ανεβαίνει τακτικά στις θεατρικές αίθουσες. «Μα γιατί μου αρέσουν τα έργα με τα οποία έχουν καταπιαστεί και άλλοι. Θέλω να περνώ από μέρη που τα πάτησαν. Και όχι χωρίς υστεροβουλία. Το θεωρώ γοητευτικό να επαναλαμβάνεται κάτι. Επιπλέον πιστεύω ότι το έργο είναι και λίγο παρεξηγημένο. Και όμως είναι τόσο εξαιρετικό. Αν σκεφθεί κανείς ποιοι ηθοποιοί δεν έχουν παίξει στο «Φιντανάκι»: ο Βεάκης, η Μανωλίδου, ο Μινωτής, ο Χορν».


    Μετά την πρεμιέρα στη Χίο η παράσταση θα περιοδεύσει στο Αιγαίο ενώ στο πρόγραμμα είναι η Βόρεια Ελλάδα αλλά και η Αττική (στις αρχές Σεπτεμβρίου). Οπου δεν είναι δυνατόν να βρεθεί φυσικός χώρος θα στηθεί το σκηνικό του Νικόλα Χατζή ενός ντόπιου καλλιτέχνη. «Αλλωστε» επισημαίνει ο Θοδωρής Γκόνης «στην παράσταση ο θίασος αποτελείται από Χιώτες και Αθηναίους και αυτό έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον».


    «Το Φιντανάκι» του Παντελή Χορν σε παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου κάνει πρεμιέρα το Σάββατο στον Κάμπο της Χίου. Σκηνοθεσία και μουσική επιμέλεια Θοδωρής Γκόνης, σκηνικά Νίκος Χατζής, κοστούμια Αννα Καραμουσλή, φωτισμοί Δήμος Αβδελιώδης. Παίζουν: Αρης Λεμπεσόπουλος, Γιώργος Μωρόγιαννης, Αγλαΐα Παππά, Θάλεια Σκαρλάτου, Αυγούστα Λικουρίνα κ.ά.

    Archive
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk