«Ο κύβος ερρίφθη» για τα νέα τεκμήρια των αυτοκινήτων. Στο υπουργείο Οικονομικών κατέληξαν στον τρόπο με τον οποίο θα υπολογίζεται το ετήσιο κόστος χρήσης και συντήρησης των οχημάτων και αυτό το ποσό θα καλούνται οι φορολογούμενοι να το αναγράψουν στη φορολογική τους δήλωση προκειμένου να συγκριθεί με τα πραγματικά τους εισοδήματα. Οπως δηλώνει στο «Βήμα» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων κ. Ανδ. Ανδρικόπουλος , χθες επικοινώνησε μαζί του ανώτερος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών ο οποίος και του ανακοίνωσε ότι κατά την εφαρμογή των νέων τεκμηρίων η Εφορία για τον υπολογισμό του ετησίου κόστους χρήσης ΙΧ αυτοκινήτων θα λάβει υπόψη της τον πίνακα που έχει συντάξει η επιστημονική επιτροπή του ΣΕΑΑ με τις 13 διαφορετικές κατηγορίες οχημάτων βάσει κυβικών εκατοστών. Στον πίνακα αυτόν γίνεται αναλυτική κατανομή του ετησίου κόστους χρήσης και συντήρησης των οχημάτων βασισμένη σε ειδικούς μαθηματικούς τύπους που λαμβάνουν υπόψη το μέσο κόστος καυσίμου, τα τέλη κυκλοφορίας, την ασφάλιση και την τακτική και έκτακτη συντήρηση του οχήματος (σέρβις, αποκατάσταση ζημιών κτλ.). Σημειώνεται ότι ο πίνακας αυτός είναι ο ίδιος με αυτόν που δημοσίευσε «Το Βήμα» την περασμένη Κυριακή όπου το ανώτερο συνολικό ετήσιο κόστος χρήσης ανέρχεται σε περίπου 6.000 ευρώ για όχημα με κυλινδρισμό κινητήρα άνω των 4.000 κυβικών εκατοστών και σε 2.200 ευρώ για αυτοκίνητο 1.400 κυβικών εκατοστών.

Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών, όπως αναφέρει ο κ. Ανδρικόπουλος, πρόκειται να καταργήσει τον πίνακα της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης η οποία σήμερα λαμβάνεται υπόψη αφαιρετικά, προκειμένου να υπολογιστεί το κεφάλαιο το οποίο σχηματίστηκε κατά τα προηγούμενα χρόνια και το οποίο οι φορολογούμενοι μπορούν οποτεδήποτε να επικαλεσθούν ως ανάλωση κεφαλαίου προηγουμένων ετών και να δικαιολογήσουν οποιοδήποτε τεκμήριο (είτε αυτό προκύπτει από τα τεκμήρια διαβίωσης είτε από τα τεκμήρια κτήσεως περιουσιακών στοιχείων «πόθεν έσχες»). Αυτό αποτελεί για τους φορολογουμένους ένα σημαντικό βήμα, προκειμένου να επικαλούνται κεφάλαιο προηγουμένων ετών και να δικαιολογούν αγορές αυτοκινήτων, ακινήτων κτλ. χωρίς να χρειάζεται να προσφύγουν σε δανεισμό, δωρεά, γονική παροχή κτλ.

Για παράδειγμα, σήμερα αν κάποιος δηλώσει στην Εφορία 20.500 ευρώ και έχει στην κατοχή του ένα αυτοκίνητο 1.950 κυβικών εκατοστών, δηλαδή 14 φορολογήσιμων ίππων, η τεκμαρτή δαπάνη του αυτοκινήτου αυτού, η οποία σήμερα είναι 20.500 ευρώ, αφαιρείται στο σύνολό της από το δηλωθέν εισόδημα και κατά συνέπεια ο φορολογούμενος δεν μπορεί με ανάλωση κεφαλαίου να δικαιολογήσει κανένα τεκμήριο. Πόσο μάλλον την αγορά κάποιου περιουσιακού στοιχείου. Παράγοντες της αγοράς εκτι μούν ότι αν τελικά καταργηθεί η αφαίρεση από το κεφάλαιο των προηγουμένων ετών η τεκμαρτή δαπάνη του αυτοκινήτου που ισχύει θα διευκολύνει σημαντικά τους φορολογουμένους. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ίδια μεθοδολογία υπολογισμού του αντικειμένου κόστους διαβίωσης θα εφαρμοστεί και για τις υπόλοιπες κατηγορίες τεκμηρίων, δηλαδή για τις εξοχικές κατοικίες, τα σκάφη αναψυχής, τις πισίνες κτλ.

«Φοροεκπτώσεις»

Ριζική αλλαγή στον υπολογισμό της ανάλωσης κεφαλαίου

Υπέρ της εφαρμογής των τεκμηρίων διαβίωσης στα ακίνητα, αλλά με την καθιέρωση σημαντικών «φοροεκπτώσεων» για την πρώτη κατοικία και την εξοχική τάσσεται η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων με επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ.Αλογοσκούφη .

Σήμερα υφίσταται «τεκμήριο» για κύρια κατοικία άνω των 200 τ.μ. και για δευτερεύουσα (εξοχική) άνω των 150 τ.μ., σε βάρος τόσο του ιδιοκτήτη όσο και του ενοικιαστή. Ως αποτέλεσμα αυτού του μέτρου είναι οι κατοικίες οι οποίες υπερβαίνουν τα εμβαδά αυτά έστω και κατά 1 τ.μ. να τίθενται στο «στόχαστρο» της Εφορίας και παράλληλα εκτός «συναλλαγών», καθώς ελάχιστοι πολίτες ενδιαφέρονται να τις αγοράσουν ή έστω να τις μισθώσουν.

Ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ κ. Στρ. Παραδιάς θεωρεί ότι η λειτουργία του τεκμηρίου αυτού είναι παράλογη και συνάμα καταστροφική για τους φορολογουμένους και για σημαντικά περιουσιακά στοιχεία τους, και η κατάσταση θα εξελιχθεί πολύ χειρότερα αν επιχειρηθεί μείωση των αφορολόγητων εμβαδών.

Στο πλαίσιο αυτό οι ιδιοκτήτες ακινήτων προτείνουν τα εξής:

* Να μη μειωθούν τα όρια των εμβαδών, και ιδιαίτερα τα 200 τ.μ. για την πρώτη κατοικία, το οποίο συμπίπτει με το όριο αφορολόγητου του ΕΤΑΚ. * «Τεκμήριο» να αποτελεί όχι το διπλάσιο τεκμαρτό μίσθωμα του συνολικού εμβαδού της κατοικίας, αλλά το τριπλάσιο για τα πρώτα, π.χ., 50 τ.μ. και τετραπλάσιο για τα υπόλοιπα τ.μ. του υπερβάλλοντος εμβαδού, πάνω από τα αφορολόγητα όρια τα οποία θα θεσπιστούν. Ετσι, θα αποφεύγεται η υπαγωγή του φορολογουμένου σε βαρύτατο «τεκμήριο» για ελάχιστα μόνο τετραγωνικά παραπάνω από το αφορολόγητο όριο, που είναι συνηθέστατο.

* Ο συνυπολογισμός του 20% του εμβαδού των βοηθητικών χώρων να πραγματοποιείται όχι μόνο κατά τον υπολογισμό της τεκμαρτής δαπάνης, αλλά και κατά την ίδια την υπαγωγή στο «τεκμήριο».

Σύμφωνα με τον κ. Παραδιά, οι παραπάνω προτάσεις « αποσκοπούν σε ένα λογικό και επιβεβλημένο “τεκμήριο ιδιοκατοίκησης” πρώτης και δευτερεύουσας κατοικίας το οποίο θα είναι κοινωνικά δίκαιο διότι θα επιβαρύνει μόνο την πολυτελή διαβίωση και δεν θα παγιδεύει συγκυριακά τον φορολογούμενο σε υπέρμετρη φορολόγησή του λόγω διαφοράς λίγων μέτρων.Επίσης,με τη ρύθμιση αυτή εκτιμάται ότι θα μπορέσει να κινηθεί και πάλι η αγορά πωλήσεων και μισθώσεων των ακινήτων αυτώνη οποία θα ωφελήσει και τους ιδιώτες,αλλά και τα δημόσια έσοδα ».